Vad ska man ha för matta? alltså märke?

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Tja

jag undrar om det finns nå speciella bra märken på mattor..Asså vilken som har bäst kvalite=)
Och så undrar jag om man ska ha mjuka kammar eller hårda osv?...
Snacka med en av mina polare och han tyckte jag skulle köra med hårda kammar=P


MvH: Modin
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
När det gäller märken har jag ingen aning, vet inte själv vad jag har för märke men tror inte det har så stor betydelse. Jag föredrar en hårdare matta då den greppar bättre. Dock ska du tänka på att inte köra förfort med hårda kammar, spec efter hårda leder. Då kan det lätt hända att någon kamm går av. En kompis har en mjuk 51mm matta och jag har en hård 44mm. Dom gräver på ganska lika i lössnö men då min greppar så skickar den skidorna rätt upp vilket inte hans gör på samma sätt.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Är väl inga speciella märken, sen finns ju det inte direkt nån uppsjö med mattillverkare..
Camoplast är väl rätt vanligt och sitter på många maskiner std.
Vad jag har hört ska man inte köpa Brp's 44er (kammarna låssnar lätt), dock är de camoplast som tillverkar dem..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ProSled, skaka gärna fram ett årtal på vilka man ska undvika ;-)
de har ju trots allt monterats 44mm kam mattor hos BRP sedan 90-talet. . .
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Är inget jag vet till 100%, men har läst om flera på forumet som haft problem med kammarna låssnar lätt.
har haft brp matta med en del kammar borta på
 
Last edited:

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
okey=P är det bra fäste i en ripsaw eller? ska köpa en ny matta så behöver lite tips==)...hårda eller mjuka kammar vet inte vad jag ska ha=P vissa säger hårda och vissa mjuka=/ så lite jobbigt att bestämma för mig=/ ni kan väll skriva vad ni tycker är bäst?=) så kanske det hjälper mig=)
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Är det ledkörning eller djupsnö? Ripsaw är bra på leder och lite hårdare underlag men ska du ut i djupsnön så köp en back country matta (olika mönster)
Jag har själv back country och den går hur fint som helst efter led också. Om det är edgen du ska sätta matta på så hade jag satt en 38 för jag vet inte om du får dit en 44a utan att byta till färre kuggar på drivaxeln eller annat mod. Min personligare åsikt är att ripsaw är skit om man jämför med back countryn men de är för den passar inte min körstil. =)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Är inget jag vet till 100%, men har läst om flera på forumet som haft problem med kammarna låssnar lätt.
har haft brp matta med en del kammar borta på
har då en 44:as brp på 440 och knapt en kam borta, samma på rs:en inte en kam borta på den. 2008, mattorna som satt orginal på RS:arna då var väll ingen höjdare därimot
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Är det ledkörning eller djupsnö? Ripsaw är bra på leder och lite hårdare underlag men ska du ut i djupsnön så köp en back country matta (olika mönster)
Jag har själv back country och den går hur fint som helst efter led också. Om det är edgen du ska sätta matta på så hade jag satt en 38 för jag vet inte om du får dit en 44a utan att byta till färre kuggar på drivaxeln eller annat mod. Min personligare åsikt är att ripsaw är skit om man jämför med back countryn men de är för den passar inte min körstil. =)
okey=P men det blir blandad körning men mäst djupsnö;) tror nog inte ripsaw passar min körstil heller=P HEHE jag ska sätta dit en 38a orkar inte jävlas med en 44a =P tack för svar och tipps=) fy fan vad snälla alla är på detta forum!================)