Vad skulle ni betala för en NY skoter utan garanti?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

(Teoretisk fråga)

Tänkte kolla vad ni är beredd att betala för en NY skoter utan samma garanti som ges av ÅF.
(Fabriks garanti ingår dock!)

Skotern säljs av ett företag, som kan hjälpa till vid ev. problem.
Alltså samma skoter, men utan ÅF's garanti. MEN med en hjälpande hand vid ev. problem.

Vad skulle NI ge för en skoter som kostar 140'000 hos din lokala ÅF, köpt hos ett företag..?

Mvh Rasmus
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Vet man ju aldrig vilka problem som uppstår och har man otur så kan det ju bli en dyr affär att inte ha köpt ny skoter hos ÅF

Sen måste man ju rälna med "skum faktorn" :) som ev beg köpare kan känna när han ska köpa skotern av dig när skotern inte är köpt av ÅF och inte servad av ÅF med de garantier som ingår
Och går man till ÅF för service så får man ju räkna med kostnaderna också för det hade ju ingått om man köpte nytt där


Skulle nog själv vilja tjäna mer än 25k innan det skulle vara aktuellt
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ger fabriksgarantin möjlighet att få utbytesprylar om tex motorn rasar? Men man får skruva själv?

Fördelen med att sälja Nytro (Antar att det är dom du menar) på detta sätt är att turbofolket borde vara väldigt intresserade, dom tappar väl ändå möjligheten till många av garantianspråken pga avgasfläkten, och får samma maskin med halva turbosatsen "gratis".
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kanske vore möjlighet att ge present check hos resp ÅF. För att teckna första service kostnader. (något sånt brukar ju ÅF köra vid ny försäljning?!)

Vad fabriksgarantin täcker vet jag EJ. Men borde kunna ge ny motor. Företaget erbjuder sig att göra jobbet, dock inte stå för några delar (Det ska garantin täcka).
Men 2år fabriksgaranti brukar vara standard. Om något uppstår förs dialogen mellan tillverkan och kund.

PRECIS som det gäller för allt annat med fabriksgaranti (datorer, TV, osv)
Varje tillverkar har en egen avdelning för garantier.

Nope, detta gäller inte nytro, utan är allmän fråga.

*Företaget ger en hjälpande hand och kan förmånligt byta delar som är garanti ärenden
*Inga extra garantier utöver köplagen samt tillverkarens fabriksgaranti
*Precis samma skoter som ÅF säljer
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
90000 kr.
Inte mer?
Nej, för vem vet hur länge den "hjälpande handen" driver företaget?
Men för turbofolket är det säkert en klockren idé. :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Man kan inte avtala bort konsumentköplagen och den gäller oavsett vilket företag du köper skotern av. Garanti är en frivillig utökning av det lagstadgade konsumentskyddet. Det betyder att om saker går sönder pga dålig kvalitet, vid normalt slitage, så måste säljaren stå för det.
Så visst är garantin viktig, fast om du får tillverkarens garanti förstår jag inte vad problemet är, om det nu inte är en jätterisk för att säljaren går i konkurs inom kort.
Den som föreslog en rabatt på 50.000 kr skulle jag vilja ha en förklaring från. Menar du att genomsnittskostnaderna för garantiåtaganden som inte täcks av tillverkaren är över 1/3 av skoterns nypris?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Frågan i tråden lyder: "Vad skulle ni betala för en NY skoter utan garanti?"

Jag skulle betala 90. Okej då, kanske 100. Men inga 120, iaf inte hos nåt hejsansvejsanföretag som utlovar "hjälpande hand om nåt går sönder".

Nääästa! :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte hur mågna som springer omkring med 150 000 i kontanter vid hösten då skoterköpen planeras, jag köpte då min på avbetalning, så det är väll något som kan vara bra om företaget har nån deal med nån bank så man kan ordna eventuell finans.

Och vad är det igentligen för garanti som ÅF brukar stå för, som inte fabriksgarantin täcker?

I övrigt anser jag att man får droppa iallafall 40 000 på priset.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
k-len du behöver ju inte ta ett "skoter" lån hos handelsbanken finans, wasa kredit mm mm, knalla in på din egen bank å säg du ska köpa skoter! har du bra kontakt med din handläggare å bre ekonomi så äre inga bekymer å ta ett privatlån med samma procentsats! då slipper du ju skotern som säkerhet! Dock har även DIN bank lån där du kan ha skoter lr bil som säkerhet!
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Förstår inte heller riktigt, finns väl ingen ÅF garanti?, de är väl alltid fabriksgarantin som gäller?, ÅF lämnar väl ingen speciell garanti?
förutom vid beggade skotrar där fabriksgarantin gått ut så kan dem ju lämna lite extra garanti ibland.
Och ngn skrev att servicen ingår på skotern om man köper vid en ÅF? har då ja aldrig varit med om..
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Svenska generalagenten om nu företaget har en sådan lär ju bli måttligt nöjd om det rasar in en massa fabriksnya maskiner som sido import också så räkna med lite problem ifrån deras sida också. Jag vettefan vad du har för planer på igentligen, fabriksnya maskiner är ju inte så pass mkt billigare på andra sidan så det skulle löna sig när man måste lämna garantier och regga dom själv osv.. det enda som kan vara vettigt är ju 1-2år gamla men oanvända som inte blivit sålda som dom ibland nästan skänker bort men det är ju inte varje dag.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Man kan inte avtala bort konsumentköplagen och den gäller oavsett vilket företag du köper skotern av.
Det stämmer. Självklart.

Vet inte hur mågna som springer omkring med 150 000 i kontanter vid hösten då skoterköpen planeras.
Och vad är det igentligen för garanti som ÅF brukar stå för, som inte fabriksgarantin täcker?
1. De lån jag tagit för skoterköp är via swedbank (de har även något som kallas skoterlån)

2. Jag har INGEN aning då jag aldrig köpt en ny skoter från ÅF. Trodde de hade "egen" garanti, bjöd på några års service osv. Men kanske var något jag fått om bakfoten.

Förstår inte heller riktigt, finns väl ingen ÅF garanti?, de är väl alltid fabriksgarantin som gäller?, ÅF lämnar väl ingen speciell garanti?
Och ngn skrev att servicen ingår på skotern om man köper vid en ÅF? har då ja aldrig varit med om..
1.Är det så är det ju kannon. Då har man ju samma förutsättningar som ÅF gällande garanti.
Trodde även de brukar bjuda på tex. två års fri service eller något liknande. Men som sagt, kanske jag fått om bakfoten.

Svenska generalagenten om nu företaget har en sådan lär ju bli måttligt nöjd om det rasar in en massa fabriksnya maskiner som sido import också så räkna med lite problem ifrån deras sida också.
Utveckla gärna..
Man kan via transportstyrelsen bli klassad som "registrerad impotör".

Jag vettefan vad du har för planer på igentligen, fabriksnya maskiner är ju inte så pass mkt billigare på andra sidan så det skulle löna sig när man måste lämna garantier och regga dom själv osv.. det enda som kan vara vettigt är ju 1-2år gamla men oanvända som inte blivit sålda som dom ibland nästan skänker bort men det är ju inte varje dag.
Nej nej. Detta är absolut inga USA maskiner.
Att köpa in skotrar som är tillverkade för EU är betydligt bättre, då gäller garantierna i EU, jätte enkla att regga in osv.

Sen kan jag tillägga att USA maskiner ÄR billiga!
Tex. har man rätt kontakter kan man få hem tex. A/C HCR för löjliga summar (efter dragen moms osv är priset nere på runt 60'000:). MEN då är problemet att man inte kan regga in dem.

Då kan jag ju ändra frågeställningen.

Vad kan ni tänkas betala för en NY maskin från ett företag som inte är "ÅF" klassat.

Mvh Rasmus
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
75-80k.. Hur mycket är det i förhållande till vad de kostar hos åf? låter som 40-50k kr billigare?
Som jag förstår det vill folk betala det priset, en c:a 2år gammal skoter av samma modell kostar. Dvs runt 40% billigare.

Vad är det som får er att hällre köpa en Beg skoter för ungefär samma summa?
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om en skoter kostar 140 hos åf så säljs den i verkligheten för kanske 125-130 tusen när det är färdigprutat och vissa delar kunden får med är inräknat. Sen hur är det med inbyte? många har ju en skoter som de vill ge i inbyte och tar man inte det försvinner en del potentiella kunder. Men jag tror att ca 100-115k kan man ta beronde på hur "het" modell och framförallt hur många skotrar man har i lager. Har man en eller två behöver man inte ha så bråttom att sälja men sitter man med 10-15 skotrar i lager skulle jag iallafall vara lite svettig om det går trögt att sälja. De blir inte lättare att sälja ju längre tiden går och vissa handlare kanske erbjuder bra "mitt" sesong rabatt och dyl på kvarvarande maskiner
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Fast å andra sidan med en annons på blocket med ett pris 15-25k under åf:s officella pris skapar nog en hel del intresse då många kanske inte vet/tror att det går att pruta hos sin åf.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bra inlägg. Tackar.

Har själv inte så stor aning om hur nyförsäljning av skotrar går till (har aldrig köpt från ÅF).
Självklart kan inbyten ske, men beror ju självklart på vad för modell osv..

Någon skrev något om att general agenten kommer reagera, vad kan dem göra? De har väl inte "ensamrätt" att sälja nya skotrar i Sverige? eller är det så illa?