Vad står H.O för på Renegade?

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Saxat från www.skidoo.com
Engines with the H.O. (High Output) designation are the ultimate performing Rotax engines. The 600 H.O. is the class leader, winning grass drags in both single- and multi-pipe classes and the 800 H.O. set highmarks never before seen. For 2004, the 800 H.O. is now available in select MX Z and GSX packages.

600 H.O. Features:

Bigger engine block
8-petal reed valve
Nicasil cylinders

Benefits:

10% power increase *
Improved reliability
Better heat dissipation
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
eftersom t.e.x. min som e en rev 800 h.o. så har dén avgasportar vilket tex inte 500ss:en har (som det igentligen sitter en 600 i) men dom har tage bort avgasportarna vilket ger betydligt mindre hk .
iaf som jag alltid har fattat det så ska det vara för avgasportarna dom heter så , rätta mig om jag har fel nån ??
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
eftersom t.e.x. min som e en rev 800 h.o. så har dén avgasportar vilket tex inte 500ss:en har (som det igentligen sitter en 600 i) men dom har tage bort avgasportarna vilket ger betydligt mindre hk .
iaf som jag alltid har fattat det så ska det vara för avgasportarna dom heter så , rätta mig om jag har fel nån ??
Jag har en mxz 600 från 99, den är inte en H.O-motor, men har ändå RAVE-avgasportar.

En kille längre upp skrev vad H.O-motorn har för fördelar jämtemot en vanlig.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
eftersom t.e.x. min som e en rev 800 h.o. så har dén avgasportar vilket tex inte 500ss:en har (som det igentligen sitter en 600 i) men dom har tage bort avgasportarna vilket ger betydligt mindre hk .
iaf som jag alltid har fattat det så ska det vara för avgasportarna dom heter så , rätta mig om jag har fel nån ??
Har inget att göra med avgasportar. Hade en 550f med HO motor och den hade inga rörliga portar. Det är helt enkelt lite mer effekt än en vanlig. Hur vet jag inte.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
eftersom t.e.x. min som e en rev 800 h.o. så har dén avgasportar vilket tex inte 500ss:en har (som det igentligen sitter en 600 i) men dom har tage bort avgasportarna vilket ger betydligt mindre hk .
iaf som jag alltid har fattat det så ska det vara för avgasportarna dom heter så , rätta mig om jag har fel nån ??

"avgasportarna" är RAVE och har inte med att göra ifall det är en HO eller inte, HO motorerna är vidareutvecklade 600-800 med mer hp
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Som Tibur skrev så är h.o bara senare motorer med mer hk. 593ss är en helt annan motor än 593ho som har ärvt vevhuset från 693 (har jag för mig) . Mellan 793orna skilljer inte så mycket, varken i uppbyggnad eller hk.