Val av olja till e-tec 800

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Frågade min handlare när jag hämtade min freeride om han hadde någon specifikation på vilken olja som får användas så jag vet om jag med gott samveta kan köra slut på mina 15L ok/q8 RS Xtrem oljan som jag har kvar sedan förra skotern.
Men svaret jag fick var att den enda godkända oljan är xps Helsyntet.
Medens i instruktionsboken står det att dom rekomenderar halvsyntet och att man kan köra både hel och halv.

Och en kompis som köpte en lynx 800 e-tec fick höra han bara får köra halvsyntet och inte hel medans ski-doo säger bara hel inte halv?

Jag blir inte klok...vet dom själva ens vad för olja deras motorer ska köras på?

Någon som hittat någon kvalitets specifikation som gäller?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Min handlare sa att det inte spelade någon roll.. Jag kommer köra på halvsynteten i min 800 e-tec. Det skiljer ju en hel del på priserna dom emellan.

Frågade min handlare när jag hämtade min freeride om han hadde någon specifikation på vilken olja som får användas så jag vet om jag med gott samveta kan köra slut på mina 15L ok/q8 RS Xtrem oljan som jag har kvar sedan förra skotern.
Men svaret jag fick var att den enda godkända oljan är xps Helsyntet.
Medens i instruktionsboken står det att dom rekomenderar halvsyntet och att man kan köra både hel och halv.

Och en kompis som köpte en lynx 800 e-tec fick höra han bara får köra halvsyntet och inte hel medans ski-doo säger bara hel inte halv?

Jag blir inte klok...vet dom själva ens vad för olja deras motorer ska köras på?

Någon som hittat någon kvalitets specifikation som gäller?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Konstigt de där, min handlare sa att han inte vågade rekommendera nått annat än helsynteten, men så sa han att BRP har tydligen ett stort lager på helsyntet och det kan lika gärna vara därför, för att bli av med även hel.s.olja...
Har inte fått nått riktigt svar gällande detta, men men... hade ju varit trevligt om man kunde köra på nått billigare när man gjort av med dom 12L jag fick med maskinen...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
I instuktionsboken står det att man ska använda XPS Hel eller Delsyntet. Punkt.
Å andra sidan sa min ÅF att boken trycktes i väldigt tidigt skede och från det och fram till 800 e-tec lämnade återförsäljaren har direktiven ändrats, Ett bevis kan ju vara att i min instruktionsbok står det att den skall köras på halvsyntet, helsyntet finns inte ens med som rekommendation i min bok. PUNKT.
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Såvitt jag förstått det

Helsyntet: 800 e-tec
Delsyntet: 600 e-tec
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
I instruktionsboken till min -12 Summit X (sidan 73) så är xps helsyntet eller delsyntet det som rekommenderas till samtliga motorer. Alltså både 600 och 800. Och alltså det man går efter vid en eventuell reklamation.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Jag fick också det svaret att det går bra med både xps hel och delsyntet till min Bcx 800 -12 , förra säsongen skull det vara helsyntet men i år går det bra med båda....jag kommer köra delsyntet , om det kommer nån snö...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min åf pratade om det som stog i instruktionsboken förra året då bara halvsyntet stog med men han så dom hängde varningslappar på styret när dom sålde skotrarna att det var feltryckt i boken och bara helsynteten som gäller.

Antar det bara är att tanka helsyntet men känns lite märkligt om man bara kan köra på deras olja när det tillockmed står i klartext att dom rekomenderar att köra på xps originalolja står inget om att dom kräver det?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ska börja med helsyntet. När den dunken är slut ska jag köra upp dunken med delsyntet som jag har kvar från förra säsongen. Den av dom som luktar minst ska jag fortsätta att köra på.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det som krävs är att man kör på en olja som minst uppfyller API TC + , allt annat är bara marknadsföringstricks .

Det finns rättsfall i Nordamerika där man konstaterat att om BRP skall kunna kräva bruk av deras olja så måste de tillhandahålla den gratis

nu blir det ****** men relatera till bilden till vänster så vet ni var ni hamnar

http://www.************/forum/viewtopic.php?f=9&t=428
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=436253&st=0&p=3223294&hl=amsoil snowmobile oil&fromsearch=1&#entry3223294
http://www.************/forum/viewtopic.php?f=8&t=537
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vart har du hittat den oljespecen så man kan dubbelkolla att det stämmer så kan man leta olja därefter?

Men har dom någonsin krävt man ska köra deras olja? Står ju på oljebehållaren att dom rekomenderar originalolja och att dom inte tar på sej garantiärenden orsakade av dålig olja. och så länge du inte kört en dålig olja anser jag då att alla garantier ska gälla.

Förutsatt att du hittar en kvalitets spec vad oljan måste uppfylla
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vart har du hittat den oljespecen så man kan dubbelkolla att det stämmer så kan man leta olja därefter?

Men har dom någonsin krävt man ska köra deras olja? Står ju på oljebehållaren att dom rekomenderar originalolja och att dom inte tar på sej garantiärenden orsakade av dålig olja. och så länge du inte kört en dålig olja anser jag då att alla garantier ska gälla.

Förutsatt att du hittar en kvalitets spec vad oljan måste uppfylla
Specificationen ska finnas på den oljeburk du köper eller i ett produktblad som handlarn skall ha tillgängligt och på uppmaning överlämna till dig som kund, doch har det än inte funnits något sådant för BRP oljan och inte heller framgått på burken.

Klassificeringen sker via API dvs American Petroleum Institute http://www.api.org/ där det kostar åtskilliga dollar att klassa oljan. Därav att de flesta kvalitetsoljor kommer från en och samma tillverkare med olika typer av märkesspecifika förpackningar, i BRP:s fall de idag de svarta oljedunkar vilka vi identierar med just BRP och den historien och även färgsättningen på dunk/flaskor/burk går tillbaka ända till 70 talet dvs varumärksebyggande.

Hos API finns oändligt att läsa men klassningen är i korthet enligt nedan, sedan har det säkert tillkommit hos API eller från annat håll diverse tillägg typ som på de burkar man kan hitta på "stormarknader" där det står att oljan är klassad som API TC ++++++++ men det finns ingen dokumentation eller personalen vet inte ens vad API klassificeringen är dvs den vara de säljer är en billighetsprodukt där de idag viktiga additiverna till oljebasen kan vara bristfälliga.

Och ja, BRPs textning är en rekommendation och inget krav för då skulle de behöva tillhandahålla oljan gratis.

Oaktat det så skulle jag till en 800 ETEC välja den mest högpresterande kvalitetsolja man kan hitta så att både petroleumbasen och additiverna är av högsta kvalite´ och det är ju faktiskt enkelt att köpa BRP olja då, gå ihop och köp bulk eller en pall så är den inte dyrare än någon annan bra olja utan billigare då det finns riktigt stora avanser att pruta bort här på den svenska marknaden.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ja, den uppfyller ju API TC kraven utan vidare, tog ett klipp från varubladet som ligger nedan att sedan ta reda på alla detaljer bakom + o +++ hamnar på molekylnivå så det är ointressant.
Däremot kan det vara så att olika oljor passar olika förare beroende på körcykel, egentligen klarar sig säkert 90 % av alla snöskoterförare på vilken olja som helst så valet är en smaksak, där det skiljer är för högprestandamotorer och hur de används då de där extra +++ kan förbättra avlagringar, sotning osv, samtidigt för den ynka lilla procent som har det somliga kallar tics i gastummen kombinerat med felaktig variator och motorkalibrering så blir det säkert svårare att hitta rätt olja.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så det är inget speciellt på e-tec där oljan inte blandar sej med bränslet på samma vis som en vanlig 2-tacktare.
Så det är några speciella tillsattser eller viskositet eller liknande som kan spela in?

Vore bra om det gick att köra på ok q8 oljan för jag har nästan 15 liter kvar i min dunk hehe.

Vad kostar det att köpa en pall originalolja som man kan gå ihop och göra ett gruppköp på kanske?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Egentligen inte om oljan har de egenskaper som krävs.
Yes, det är de sk additiverna som ger oljan de egenskaper som krävs, oljebasen är densamma från grunden för kvalitetsoljorna. Egentligen skulle ju inte oljebyte i personbilar behövas överhuvudtaget om man istället tog oljeprov och bara tillsatte de additiver som behövs och lite oljebas för påfyllnad, gissa vilka som äger rättigheterna till snabbtestet, yes oljeindustrin...

Jag skulle då köra upp den olja jag hade på lager.
Kostnaden för bulkköp är ju individuell dvs ta offerter, det kan bli förvånansvärt billigt och värt att åka 10-15 mil för att hämta, 30-50 % på bruttopriset för handlaren tar ju bara emot pallen och skickar ut den igen dvs inget arbete eller lagerhållning och pengarna direkt