Val av olja till kedjehuset... ?

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Sv: Olja

Bombardiers engångs flaskor som räcker precis till ett olje byte då slipper man mäta hur mycke det ska vara. Den tycker JAG är bra
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Olja

har provat det mesta genom åren, vanlig billig hypoidolja från OK har faktiskt fungerat det också.
funderar på om ATF-olja inte skulle vara väldans lämplig? Har "kedjedriven" fördelningslåda (ganska likt kedjehus på skoter?) på bilen som ska ha ATF-olja...bytesintervallet på denna är 6000 mil vilket innebär att sådan olja borde funka en skotersäsong också? Rätta mig gärna om jag har fel.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Olja

Jag funderar på om ATF-olja inte skulle vara väldans lämplig ?
Har "kedjedriven" fördelningslåda (ganska likt kedjehus på skoter ?) på bilen som ska ha ATF-olja...
bytesintervallet på denna är 6000 mil vilket innebär att sådan olja borde funka en skotersäsong också ?
Rätta mig gärna om jag har fel.
ATF olja är hygroskopisk, vilket innebär att den drar till sig vatten = Undvik i skoter växel lådan då den ständigt blir varm och kall osv osv vilket leder till kondensbildning = vatten osv osv.
Därför är en ATF olja inte så lämplig till skotrar. :(

Det viktiga vid valet av olja till en växellåda är att hitta en olja som inte skummar !!
Skummbildningen leder till att smörjfilmen upplöses/brister varvid mekanisk direkt kontakt uppstår mellan kedja/drev eller drev/drev = INTE BRA :mad:

Men som tidigare nämts så är det viktigare att byta oftare än att sätta i dyraste möjliga olja ;)


.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Borde jag inte rätt mycket kondens i bilen också? Lådan sitter ju mindre skyddat än på en skoter + att avgassystemen går mitt under vilket borde ge upphov till en del temperaturförändringar?
Om en olja drar till sig vatten, löser vattnet upp sig och blandas med oljan eller lägger den sig som ett lager över/under oljan?
För kondens i kedjehuset lär man ju få även om man kör på matolja...
Bara funderar lite :)
 

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
oljans största uppgift i kedjehuset är att kyla kedjan.. lagren i k-huset är kapslade... om man inte har backväxel såklart
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Någon som vet mängden olja till kedjehuset på en Yamma SX 700 -97? Och en lämplig sort till denna skoter.
 

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Sv: Olja

Bombardiers engångs flaskor som räcker precis till ett olje byte då slipper man mäta hur mycke det ska vara. Den tycker JAG är bra
Hur mycket kostar en sådan flaska. Kör nu på transmisionsolja till motorcykel.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Några tips:

Det är inte så kinkigt med vilken olja man kör på.

Det är bra om oljan håller sig flytande i hela det intervall man har tänkt köra skotern, kolla på det som kallas "pour point" eller lägsta flyttemperatur i datablanden.

Se till att inte ha allt för mycket vatten i oljan, det är aldrig bra...

Byt olja varje sesong eller oftare om det kommer vatten i den så den blir "grå" sat rensa eventuell magnetplugg med jämna intervall.
 

lars78

Medlem
9 jan 2005
24
0
1
Östersund
Jag använder vanlig växellådsolja, 75-90 den funkar fint.
jag har läst i en artikel i en amerikansk skotertidning att man kan blanda i lite ATF olja i kjedjehuset, ATF oljan ska tydligen göra att packboxen på drivaxeln sväller något för att täta bättre mot vatten som vill tränga in..