Nån som vet var jag får tag i en EG-försäkran? Funderar på att importera en beg skoter (ski-doo) från finland men ingen ÅF har ens hört talas om detta och BRP sweden hjälper inte privatpersoner. Är det någon som fått tag i en EG-försäkran från någon ÅF i landet så vill jag gärna veta vilken. Samt vad det kostar.
Hörde att bengans tar 5000kr för EG-försäkran till en arcitc cat och då försvinner ju som iden med import.
Om någon annan är intresserad så kan jag skriva hur importen går till.
Kostnader: Ursprungskontroll 500kr, Vägning + bes ca 1500kr. EG-försäkran?
För ursprungskontrollen krävs att man skickar in registreringsbevis från ursprungslandet i original samt kvitto på skotern (även vid privat affär) till transportstyrelsen och att man gör en ansökan om ursprungskontroll på www.transportstyrelsen.se/import.
Efter några dagar får man ett ärendenummer från transportstyrelsen och då kan man boka reg.bes.
Vid regbesiktning behövs: Svensk instruktionsbok (kan man låna av kompis t.ex) att skotern är CE-märkt och EG-försäkran (där kommer problemet).
Efter bes får man hemskickat skyltar och regbevis. Sen är det bara försäkra, ställa på och köra.
Om allt detta är värt eller inte kan vi disskutera till jul men det varierar fortfarande från fall till fall, beror ju på pris och marknadsvärde. Så helst inga onödiga kommentarer om det är värt eller inte, tack.
Hörde att bengans tar 5000kr för EG-försäkran till en arcitc cat och då försvinner ju som iden med import.
Om någon annan är intresserad så kan jag skriva hur importen går till.
Kostnader: Ursprungskontroll 500kr, Vägning + bes ca 1500kr. EG-försäkran?
För ursprungskontrollen krävs att man skickar in registreringsbevis från ursprungslandet i original samt kvitto på skotern (även vid privat affär) till transportstyrelsen och att man gör en ansökan om ursprungskontroll på www.transportstyrelsen.se/import.
Efter några dagar får man ett ärendenummer från transportstyrelsen och då kan man boka reg.bes.
Vid regbesiktning behövs: Svensk instruktionsbok (kan man låna av kompis t.ex) att skotern är CE-märkt och EG-försäkran (där kommer problemet).
Efter bes får man hemskickat skyltar och regbevis. Sen är det bara försäkra, ställa på och köra.
Om allt detta är värt eller inte kan vi disskutera till jul men det varierar fortfarande från fall till fall, beror ju på pris och marknadsvärde. Så helst inga onödiga kommentarer om det är värt eller inte, tack.