Var får jag tag i EG-försäkran?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Nån som vet var jag får tag i en EG-försäkran? Funderar på att importera en beg skoter (ski-doo) från finland men ingen ÅF har ens hört talas om detta och BRP sweden hjälper inte privatpersoner. Är det någon som fått tag i en EG-försäkran från någon ÅF i landet så vill jag gärna veta vilken. Samt vad det kostar.

Hörde att bengans tar 5000kr för EG-försäkran till en arcitc cat och då försvinner ju som iden med import.

Om någon annan är intresserad så kan jag skriva hur importen går till.
Kostnader: Ursprungskontroll 500kr, Vägning + bes ca 1500kr. EG-försäkran?
För ursprungskontrollen krävs att man skickar in registreringsbevis från ursprungslandet i original samt kvitto på skotern (även vid privat affär) till transportstyrelsen och att man gör en ansökan om ursprungskontroll på www.transportstyrelsen.se/import.
Efter några dagar får man ett ärendenummer från transportstyrelsen och då kan man boka reg.bes.

Vid regbesiktning behövs: Svensk instruktionsbok (kan man låna av kompis t.ex) att skotern är CE-märkt och EG-försäkran (där kommer problemet).

Efter bes får man hemskickat skyltar och regbevis. Sen är det bara försäkra, ställa på och köra.

Om allt detta är värt eller inte kan vi disskutera till jul men det varierar fortfarande från fall till fall, beror ju på pris och marknadsvärde. Så helst inga onödiga kommentarer om det är värt eller inte, tack.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag kollar just nu på en beggad 08as crossfire från finland. Har ringt ÅF i Luleå och han ska ha 5k för att ge mig pappret med EG-intyg, han säger att det är ända sättet. Jag tycker inte att det är okej. Är vi inte med i EU för att lätt kunna handla mellan gränserna! Pratade med en från bilprovningen i övertorneå och han sa att Lynx Ski-doo var enkelt men att Polaris och arctic cat var svårare/dyrare att fixa papper till. Dock verkar det som Polaris har EG försäkran i manualen till skotern och då blir det billigt!

Någon som har reggat in en Arctic cat? Svara gärna hur ni gick tillväga.
 
R

RevMan

CE-märkning.
finns det nått register där man kan kolla upp om den är CE märkt eller står det i instruktionsboken.
tänkte mest för att just den dekalen brukar lossna väldigt lätt.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Nu har jag ringt runt till dom flesta som har med det här att göra. Det jag kommer fram till är att 98/37 EG pappret är det som sätter käppar i hjulen. Har man inte pappret så får man köpa det av ÅF i sverige eller försöka få tag på det på annat sätt.

NI SOM REGGAT EN SKOTER OCH HAR EG PAPPRET KAN JU SCANNA IN DET OCH LÄGGA UPP SÅ ATT MAN FÅR SE HUR DET SKA SE UT.

Det jag stör mig på är att den svenska återförsäljaren ska ha sin del av kakan. Varför behövs ens EG pappret om skotern redan är reggad i t. ex Finland. Det finska reggpappret styrker ju att skoten är CE godkänd och klarar alla krav.

Bara för att få ordning på detta har jag kontaktat "Sveriges SOLVIT-center och kontaktpunkt för företag och privatpersoner
som vill anmäla handelshinder och andra problem på EU:s inre marknad" Där har jag pratat med Ola brohman och belyst problemet med EG pappret. Om ni vill kan nu ju gärna ringa dit och prata med honom, så att det kan bli en utredning om detta.

Ni som har importerat en skoter kan ju framförallt ringa och tala om hur man gör för att få maskinen godkänd. Ju mer som kontaktar honom eller någon annan ju större chans att det kan bli en ändring (t.ex Tvinga ÅF att ge ut EG papper gratis)

Kontaktinformation Nedan

Markos Stavroulakis
markos.stavroulakis@kommers.se
Chef för SOLVIT, hinder mot fri rörlighet (främst varor, tjänster), EU-rättsligt stöd SOLVIT (varor, tjänster) 08-690 48 33
073-424 48 33

Ola Brohman
ola.brohman@kommers.se
Hinder mot fri rörlighet (särskilt varor), EU-rätten och nationell förvaltningsrätt, myndighetssamordning för SOLVIT, EU-rättsforum, offentlig upphandling, stf enhetsjurist, SOLVIT och Östersjöstrategien 08-690 48 53
073-424 48 53
 

wwjens

Ny medlem
15 okt 2004
4
0
1
Har nån lyckats regbesikta skotern utan EG försäkran? Håller på att importera en skoter från finland nu och funderar om det inte ska gå fixa på nåt annat sätt. Har man varenda papper som finns på skotern sen det var ny så ska det väl inte behövas påvisas nåt nytt? I finland behövs inget sånt. Där slår dom bara in CE numret på besiktningen sen är det klart. Ska vi inte ha samma regler inom EU?
 
R

RevMan

Se till att CEmärkningen finns kvar på skotrarna då om är begagnade. på mina maskiner (ski-doo) har den inte suttit kvar många mil.

Finns det EG-försäkran på ski-doo från Nordamerika? Dessa har ju andra modellnummer än de som säljs i europa
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Eg försäkran gäller inte usa maskiner iom olika modellnummer,i finland verkar det lättare att få tag på intyget,iaf om de bor i rovaniemi och
känner nån som jobbar på fabriken.