Var försvinner bensinen ?? (XCR 440 SP -95)

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Om skotern blir sur då den står avstängd med bränslekranen på så är det väl ett någorlunda säkert sympotom.
Har du kollat kompressionen?
Tror inte den blir sur när den är avstängd. Brukar inte vara några svårigheter att starta. Om det skulle vara så är det något som hänt i samband med att förgasarna plockats av - tidigare har det inte blivit så.

Ska göra ett kompprov i helgen om det kan bli lite mildare än -15° :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
När du liks byter dessa så kolla upp flottörnivån, mässingsbryggan som stänger nålventilen. Om du skruvar lös flottörhuset och vänder förgasarn upp och ner så ska bryggan vara parallell med kanten som flottörhuset skruvas mot.
Sen vet jag inte hur det är med bestyckningen i -95an...jag hade en -96a som var otroligt fett bestyckad orginal, minns inte siffrorna men på havsnivå åkte jag med en bestyckning som skulle varit för snål för våra högsta svenska fjäll...min hade gått 900-1000 haverifria mil när jag sålde.
Sen minns jag att en almond-red primärfjäder gjorde underverk på variatorbestyckningen...dessa maskiner behöver ~5000rpm i inslagsvarv för att komma till sin rätt, enl. mig.
Om du söker i forumet tror jag säkert du finner gamla trådar där jag specat vad jag åkte med på tiden det begav sig :)
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
även 440 är fet från fabrik.
fabriksmunstycken är 290 men det sitter 270 istället som passar bättre mot den höjd och temp som jag åker i
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Har kollat nålventilerna men dom verkar ok. putsade bort lite beläggning på nålarna men i övrigt såg det ok ut.
Har pratat med flera som tror att det kan vara chokeproblem,dvs att någon chokeplunge kärvar lite. Finns lite oxid i hålen, så det är inte helt otroligt. Kan man smörja chokarna på något vis eller hur blir man kvitt oxiden ?

F.ö väntar jag fortfarande på delar till variatorn eftersom prylarna är restade hos Duells :(
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Hade en 440 för ett gäng år sen va helt novis (inte mkt bättre nu haha) på skotrar... Som drog typ 10 liter milen när ja köpte den hmmm... visade sej att fjädern i primären va av nåt varv, hur de nu gör att den drar mer vet inte ja men men hehe... bara en tanke :)
 
Last edited:

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
"oxiden" i chokekanalen kan vara gammal avdunstad bensin. Hände mig på min gamla xlt. Choken hängde sig på mitten på två av tre förgasare så den gick ett tag innan den blev helt nersurad. Efter det så tömde jag förgasarna på bensin när jag ställde undan skotern för sommaren och problemet kom aldrig tillbaka. Fick göra ren förgasarna och putsa upp chokarna,sen så var det bra. Sen i övrigt så låter det som du behöver kolla nålventilerna+flotörnivåerna. Om du har förgasarna löst men ihopmonterade kan du prova att blåsa med munnen i bensinanslutningen genom en slangbit sammtidigt som du vänder förgasaren uppochner. Då ska ventilen stänga så det tar stopp när du blåser. Det kanske inte klara hur mycket som helst men du märker om dom tätar eller inte. Lycka till. Snön verkar ju vara på g så det är väll dags att få till maskinen nu.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Hade en 440 för ett gäng år sen va helt novis (inte mkt bättre nu haha) på skotrar... Som drog typ 10 liter milen när ja köpte den hmmm... visade sej att fjädern i primären va av nåt varv, hur de nu gör att den drar mer vet inte ja men men hehe... bara en tanke :)
Ska kolla fjädern en extra gång :hello: Allt ligger ju i delar nu, dessutom inne i värmen så det är enkelt att kolla.

"oxiden" i chokekanalen kan vara gammal avdunstad bensin. Hände mig på min gamla xlt. Choken hängde sig på mitten på två av tre förgasare så den gick ett tag innan den blev helt nersurad. Efter det så tömde jag förgasarna på bensin när jag ställde undan skotern för sommaren och problemet kom aldrig tillbaka. Fick göra ren förgasarna och putsa upp chokarna,sen så var det bra. Sen i övrigt så låter det som du behöver kolla nålventilerna+flotörnivåerna. Om du har förgasarna löst men ihopmonterade kan du prova att blåsa med munnen i bensinanslutningen genom en slangbit sammtidigt som du vänder förgasaren uppochner. Då ska ventilen stänga så det tar stopp när du blåser. Det kanske inte klara hur mycket som helst men du märker om dom tätar eller inte. Lycka till. Snön verkar ju vara på g så det är väll dags att få till maskinen nu.
Förgasarna ligger lösa i värmen dom också i väntan på variatorprylarna. Ska prova blåstricket och försöka få bort oxiden på något sätt.

Skoterföre har det varit sedan November så nog börjar det dra lite i skotertarmen
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Men du Ta och rengör tanken ordentligt byt ut bensinen rengör förgsarna ordentligt! Jag tror att det är där problemet ligger har haft samma broblem med många motorer. Det beror på BRÄNSLET! när dem tog bort blyet så kom problemen med oxidering och avlagringar så du kan ju också hälla i blyersättning. Och du ska ALLTID! konservera motorn över sommaren!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Men du Ta och rengör tanken ordentligt byt ut bensinen rengör förgsarna ordentligt! Jag tror att det är där problemet ligger har haft samma broblem med många motorer. Det beror på BRÄNSLET! när dem tog bort blyet så kom problemen med oxidering och avlagringar så du kan ju också hälla i blyersättning. Och du ska ALLTID! konservera motorn över sommaren!
blyersätnings medel avhjälper inte oxid/beläggnings problemet pga att natrium/kalium redan är inblandat när du köper soppan däremot rekomenderar jag Tli pro/Tri pak som förhindrar isbildning ,beläggningar o höjer oktantalet en smula .
helt rätt att konservera motorn på sommaren blyet som tidigare fanns i soppan förhindrade/begränsade risken för rost i lagerbanorna *som idag kan uppså pga fukt ,att ta loss tanken o rengöra på höst kanten e inte någon dum ide
*blyet la en skyddande hinna över stålet.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Ang konservering fick jag tipset att låta motorn gå på tomgång och mha en svetstråd dra upp armen till oljepumpen till max en stund. På det sättet får man en oljehinna som skyddar mot rost.

Rengöra tanken låter jobbigt, men antagligen en god idé.
Hur mycket skruvande är det för att få loss tanken ?
Finns det förresten större tankar som passar på en 440 ?
27 liter är ju inte mycket :(

Provade "blåstricket" på nålarna.
Den ena läckte friskt men när jag knackade lätt med fingrarna blev den tät.
Den andra läckte bara ytterst lite men även den blev tät efter ett lätt knack med fingrarna.
Slutsats av detta ?
Är nålarna ok eller skräp ?

Variatordelarna har äntligen kommit så i helgen blir det uppstart.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
att påverka olje pumpen som du beskriver är ju ingen dålig ide men konserverings oljorna har en högre vidhäftning o rinner inte bort på samma sätt som tex syntetisk 2t olja.

flotör ventilerna ska ju hålla tätt av trycket som uppstår av att flotören flyter upp ,så knackar man på dem så antar jag att man applicerar mer kraft än flotörn kan åstadkomma.så troligen läker de i systemet.
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
det här med lyset..är det att den får svagare sken ibland och normalt lyse ibland för så är det för mej tror att det är jordfel men vet ej det kan ju va regulatorn för det brukar ofta fixa sig om man ruskar på hela skotern
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
att påverka olje pumpen som du beskriver är ju ingen dålig ide men konserverings oljorna har en högre vidhäftning o rinner inte bort på samma sätt som tex syntetisk 2t olja.

flotör ventilerna ska ju hålla tätt av trycket som uppstår av att flotören flyter upp ,så knackar man på dem så antar jag att man applicerar mer kraft än flotörn kan åstadkomma.så troligen läker de i systemet.
Tricket med oljepumpen är väl den latmans-konservering:p

Ang ventilerna så borde vibrationerna från motorn vida överstiga mina lätta knackningar med fingret, men nya nålar är nog en bra investering ändå :)

Ang elfelet så är regulatorn bytt men lyset dåligt ändå :(
Får väl leta jordfel då... Något tips om var jag ska börja ?

F.ö har jag nu fått ihop variatorn och fått igång maskinen nu - passade bra med 3dm puder i helgen :rock: + ytterligare 0,5 dm i natt :)

Har hittat en lösning på att den blev tvärsur direkt när man gasar. Plockade bort vacumslangarna till förknasarna och helt plötsligt gick den bra. Slangarna vara svåra att få av så det var nog rejält med vacum i förgasaren. Kör nu med slangarna monterade, dock utan backventiler och det går bra, men jag misstänker att backventilerna sitter där av någon anledning så det skulle kännas bättre att montera skiten rätt..
Någon som kan tipsa om hur vacumslangar och backventiler ska vara monterade ?
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Kolla hur nålventilerna ser ut.Dom kan ha blivit bytta nån gång.Det ska vara ett hål rakt igenom liksom och sen står det 1.5 stämplat.

Skulle det stå nåt annat tex. 2.5 och sen vara några hål borrade snett in mot "centrum hålet".Då sitter det nog fel ventil där.

Jag har nämligen råkat ut för detta när jag bytte på min 500.Efter att jag monterat dom nya så flödade bägge förgasarna.
När jag jämförde ventilerna så syndes dessa ovan nämda skillnader.Jag hade fått nålventiler för en MC-förgasare med självtryck(=ingen soppa pump). Det blev ju ett j**la flöde in i förgasarna.
Firman jag beställde från erkände sin miss och skickadae nya.

Satte i dom nya och vips....EN NY SKOTER.... nästan.


///TJ
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Lutar åt att köpa nya nålventiler i vilket fall, men tack för tipset att kolla extra noga så det är rätt prylar. Nålarna med gummitätningar lär ska vara bättre än dom gamla utan gummin.
Ska försöka kolla om det hänt något med förbrukningen efter dom sista åtgärderna.

Någon som vet hur vacumslangar och backventiler till förknasarna ska monteras ?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Nu verkar den äntligen gå som den ska, såvitt jag kan bedöma, men tyvärr är förbruknignen fortfarande skyhög :(
Har kört ca 2,6mil lugn ledkörning i 50-60kmh och till det verkar det ha gått åt ca halva tanken :eek:.
Nog är väl 4-5lit/mil lite väl häftigt ?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nu verkar den äntligen gå som den ska, såvitt jag kan bedöma, men tyvärr är förbruknignen fortfarande skyhög :(
Har kört ca 2,6mil lugn ledkörning i 50-60kmh och till det verkar det ha gått åt ca halva tanken :eek:.
Nog är väl 4-5lit/mil lite väl häftigt ?
För lugn ledkörning tycker jag det låter lite väl häftigt.
Hade det varit intensiv lek så hade jag inte blivit förvånad.