Var försvinner bensinen ?? (XCR 440 SP -95)

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
ska du börja läsa stiften så var säker på att du kollar på rätt saker, så läs lite extra om hur man läser stift på rätt sätt så blir det mkt klarare.. : )
kanske verkar som de skulle vara överkurs men de är de då inte enligt mig : p

Snowtech HOWTO: read sparkplugs
Dragstuff HOWTO: read sparkplugs

men sidan Pentafreak postade tycker jag inte alls är bra.. bilderna är oklara och ser ut som om det är skräp o skit på stiftet i vissa bilder.. : p fast är nått NGK släppte 1977, så kan bero på de.. : p enda är väl att man kan se vilken färg det ungefär ska vara på porslinet och "pinnen" eller jord elektroden..
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Har kollat stiften men är lite osäker på resultatet av vad jag såg..
Första titten efter ca 15km ledkörning i lugnt tempo, avslutade turen med en kort fullgaskörning och ca 30 sek lugn körning och ca 10sek tomgång. Tolkade då färgen på stiften att den gått fett + att stiften faktiskt var lite blöta.

Flyttade då ner nålarna ett hack (höjde clipset) och körde en kort sväng och kollade igen och nu var elektroden på den ena ganska vit och den andra lite mörkare, dock liten skillnad. Kollade aldrig isolatorn. Körde en sväng till och konstaterade då att den blivit slöare iväg och vid fullgas känns en tydlig skillnad när den kommer över ett visst varv efter några sekunder (eller var det efter en viss tid?) att den ger på mer.
Kollade stiften igen efter att avslutat turen lugnt och skippat tomgångskörning innan avstängning. Stiften ser nu ut ungefär som dom gör på en frisk bil med modernt styrsystem.
Kollade aldrig någon förbrukning efter sista svängen men med tanke på hur nålen i tanklocket rört sig så tror jag inte den dragit nämnvärt mindre :(

Lutar starkt åt att lämna den till någon verkstad nu...om jag inte får några heta tips.
Tänkte dubbelkolla chokarna igen och möjligen byta nålventilerna.
Den börjar dra vid ca 4500 rpm och vid lugn körning i 50-60 ligger varvet på ca 5500-6000rpm. Maxvarv ca 8200rpm. Något märkligt med detta?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
låter som att du inte till fullo gör rätt!..

när man ska kolla stiften så skall man tex dra en fullgas repa sen döda skotern innan du släpper gasen.. bromsa snabbt och därefter kolla stiften.. alltså ingen tomgångs körning för då ändrar stiftens färg..

halvgas: hålla halv gas konstant över en sjö eller dylikt, ganska länge iaf. inte köra med ojämn gas.. sen samma knep som tidigare, döda innan du släpper gasen.. o stanna så snabbt som möjligt.. sen kika stiften..

men om stiften nu skulle vara blöta går den fett helt klart..

men vet inte hur jag ska tolka hur stiften ser ut riktigt, var stiften ofärgade/vit aktiga när du mena att dom såg ut som en frisk bil med insprutning?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
men vet inte hur jag ska tolka hur stiften ser ut riktigt, var stiften ofärgade/vit aktiga när du mena att dom såg ut som en frisk bil med insprutning?
Ungefär så, dock mer bruna än vita, men som sagt har inte kollat isolatorn.

F.ö har jag gjort helt fel :eek:
Tackar för beskrivningen - ska göra mer tester på rätt sätt denna gång :boring:
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Men.....gasarna måste ju flöda, luktar det inte bensin???
Starta skotern (utomhus) - det måste ju rinna soppa någonstans.
4-5liter är inte normalt såvida du inte har milesmätare...:rock:
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Men.....gasarna måste ju flöda, luktar det inte bensin???
Starta skotern (utomhus) - det måste ju rinna soppa någonstans.
4-5liter är inte normalt såvida du inte har milesmätare...:rock:
Kände lite bensinlukt i någon km när den var fulltankad - inget sen.
Har samma förbrukning med mindre i tanken (går ju ganska fort att tömma tanken).
Milesmätare har jag, men de står på 1,6 någonting, dvs ca 2,6mil och tanken är halv.. Har kontrollmätt på karta och sträckan stämmer - tyvärr :mad:

Ev läckage hade jag märkt, så då återstår väl bara att det försvinner ut genom avgassystemet ?
Motorn fuktar lite på framsidan kring grenröret, i övrigt inga konstigheter.

Kan det vara något annat än förgasarknas ?
Bränslepump t.ex., kan den ge för högt tryck/flöde ?
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Nya nålventiler monterade men inte drar den märkbart mindre soppa för det :(
Den blir fortfarande sur vid lugn körning på halvgas.

Har kollat stiften lite och kommit fram till att dom blir blöta vid halvgaskörning
Vid fullgaskörning tycker jag färgen är perfekt.

Provade att sänka nålarna ett hack (flyttade clipset uppåt) men den surar ändå vid halvgas.

Har även trippelkollat chokarna och kan inte se att dom kärvar eller att viren är för sträckt. Möjligen är kolvarna slitna på undersidan - kan det göra dom otäta ?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
vad har du för storlek på lågfartarna o munstyckerna? vad är det för gasare?

sänka nålen mera.. hör du att den blöddrar med örat så är det lugnt o bestycka ner den.. men ett hett tips.. kolla bestyckningen på full gas också.. om den går fett där eller magert.. men troligt vis går den fett där också. o då kan du bestycka ner dära också så behöver du inte ha nålen max sänkt, eller lika mkt..
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
vad har du för storlek på lågfartarna o munstyckerna? vad är det för gasare?

sänka nålen mera.. hör du att den blöddrar med örat så är det lugnt o bestycka ner den.. men ett hett tips.. kolla bestyckningen på full gas också.. om den går fett där eller magert.. men troligt vis går den fett där också. o då kan du bestycka ner dära också så behöver du inte ha nålen max sänkt, eller lika mkt..
Förknasarna är Mikuni.
Har kollat munstycken, nålar mm och allt verkar vara det fabriksmonterade, utom huvudmunstycket där det sitter 270 istället för 290. 270 stämmer med det tabellen säger att det ska vara på den höjd och temp där jag åker.
Lågfartsmunstycket är "40" enl tabellen. Ska dubbelkolla att det verkligen är det.
Har nu sänkt nålen till bottenläget och då blev den märkbart snålare och surar inte på samma sätt längre. Har faktiskt inte märkt att den surar alls :) Tyvärr blev den mer svårstartad :boring:
Fick tipset att skaffa mindre lågfartsmunstycken, typ "35" eller nått i den stilen för att ändå ha lite justermån på nålarna.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
okej mikuni, vad är det för storlek på dom gasarna? 38mm?
okej.. hm, vet inte hur bra dom dära tabellerna stämmer men nog gör dom det.. men om du ska vara säker så läs av stiften som sagt! : )

inte ska den bli mer svårstartad om man sänker nålen. du har ju ändå choken.

då börjar det bli bra om den slutar sura ner sig iaf. : p den går väl förmodligen fett ännu.
jo laborera på med lågfartarna.. ska då inte vara nån större fara..
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Vet inte storleken på förknasarna. Antar att det går att mäta :) men var mäter man ?

Den behöver helt klart mer choke nu, men det är väl bara att lära sig den "nya rutinen" så ordnar det sig nog.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
du kan mäta storleken på förgasaren, på den änden som ligger närmast motorn. men det är inte så viktigt kom jag på : p

Lycka-till : )
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Nya munstycken införskaffade :)
Har nu "35" istället för "40". Frågan är du hur nålarna ska placeras med dom nya munstycken ?
Med 40 har jag nålarna i botten, hur mycket borde jag höja nålarna med 35 munstycken ?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Vad menar du med botten?

Man ska alltid efter sträva att ha dem i mitten så du har lite sjysterings mån....
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Vad menar du med botten?

Man ska alltid efter sträva att ha dem i mitten så du har lite sjysterings mån....
clipset i topp (och nålen i botten) med 40 munstycket för att den inte ska sura.
Montrerar 35 munstycket och sätter nålen i mittenläget eller möjligen näst högsta. Vill ju undvika att gå för magert...
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Här är en ganska bra manual/tuning/beskrivning till mikunis VM förgasare
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

Och "luft" skruvarna reglerar egentligen hur mycket bränsle som släpps igenom. så om man skruvar in den = mindre soppa och vice versa.

Sen kan du kolla upp nålen om du hittar nån märkning på den, ska enl. polaris vara 6DH7-3 (clipset så nära mitten som möjligt), och "munstycket" den går ner i ska vara märkt (P-0) (286).

Vad man mer kan tänka på är att det normalt ska sitta ett större mainjet i förgasaren på variatorsidan (Ca 20-30 större) än på magnapull sidan.

och till sist (äntligen säg :) ) ett visserligen ganska tidskrävande sätt att testa flottörventilerna på: låt soppakranen vara på när du ställer bort skotern ett tag (typ 2-3 veckor), kolla sen på stiften om den sugit i sig "övernaturligt" mycket soppa efter ett par tre drag. Hade de problemet på MX Z´an, de var typ 2 liter soppa i avgasröret och vevhuset efter 2 veckor! Väldans tur att den inte tände när jag försökte starta den! Hade kunnat bli intressant :laugh:

Edit: Hittade en ganska bra länk för att justera förgasare, variator mm. http://manuals.zone-c.org/
 
Last edited: