Var försvinner bensinen ?? (XCR 440 SP -95)

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Tackar Gundeman för kanonbra länkar!

Har monterat nya mindre lågfartsmunstycken och kommit fram till att nålen nog ska stå i mittenläget med dessa.
Däremot tycker jag den blivit sämre på fullgas nu :(
Om jag håller fullt i några sekunder, släpper av och trycker på igen vill den inte alls, får smyga med gasen för att den ska komma igång igen. Får känslan av att den surar lite även i detta läge :hmmmm:
Funderar på om det inte är läge att skaffa nya nålar och nålmunstycke ändå?
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Vid fullgas är det i princip enbart main jet munstyckena som styr hur mycket soppa motorn får. Så de e väl bara å dra en lite längre fullgasrepa och tvärdöda skotern och kolla stiften. Det låter som att munstyckena e lite för stora. Men som sagt, kolla hur stiften ser ut, dom säger mest hur blandningen är.
 

rey

Välkänd medlem
8 jul 2007
114
0
6
Luleå
Hade en 440 för ett gäng år sen va helt novis (inte mkt bättre nu haha) på skotrar... Som drog typ 10 liter milen när ja köpte den hmmm... visade sej att fjädern i primären va av nåt varv, hur de nu gör att den drar mer vet inte ja men men hehe... bara en tanke :)
Hur betedde den sig då när du körde? Vad blev maxvarvet för den?!
På min så var den ganska ryckig i starten sen så en dag så blev maxvarvet betydligt sämre än vad det varit innan, kan fjädern ha gått där?
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
kan vara felbestyckad , kolla upp va du har för munstycke/munstycken, orginal är 290 ( om den e felbestyckad så kan den gå knepigt ) 290 är iaf orginal, he på de tycker jag o kolla hur den går.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
kan vara felbestyckad , kolla upp va du har för munstycke/munstycken, orginal är 290 ( om den e felbestyckad så kan den gå knepigt ) 290 är iaf orginal, he på de tycker jag o kolla hur den går.
Det sitter 270 i nu.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Blää -jag ger upp.

Har bytt lågfartsmunstycken från original 40 till 35
Har flyttat nålarna upp & ner i omgångar
Har bytt huvudmunstycken från 270 till 250 och det blir f.n ingen skillnad.
Det enda som ändrats är att den går sämre på fullgas men det är kanske variatorfel istället. Upptäckte nämligen att mina nya rullar (från Duells) i primären är bortslitna igen :eek:. F.n dom har ju inte gått 10mil ens :argh::argh:
Är inte delarna från Duells bättre än så eller kan det vara fabrikationsfel på skiten ? Kan det ha blivit fel vid monteringen???

Såhär beter den sig nu
På låg belastning, typ 1/4 gas går den ok.
Vid 1/2-3/4 gas börjar den sura och fyrtakta, framförallt när det går tungt. Den är inte bra när den är kall och blir bara sämre när den blir varm :mad:
På fullgas varvar den upp till dryga 8000 men sjunker fort till 6-7000 och orkar inte mer. Detta fenomen har inte funnits förut och blivit sämre och sämre. Misstänker att det beror på att variatorn inte funkar som den ska. Viker man av spåret och ut i snön blir det tvärstopp - den växlar inte alls:argh:.
Har inte kunnat köra fullgas mer än några hundra meter, så det är kanske för lite för att stiften ska säga något, men färgen visar fortfarande att det går fett.

Följande är bytt/gjort:
* Nya förgasargummin
* Ny rem (gått 10mil nu)
* Nya stift
* Renoverad primär - tydligen dags igen
* Sekundären rengjord och uppspänd.
* Nya nålventiler
* Flottörnivåerna justerade
* Nya (mindre) lågfartsmunstycken
* Nya (mindre) huvudmunstycken- Är nere på 250 nu
* Förgasarna rengjorda.
* Kompprov, ca 8,5 på båda
* Chokarna justerade och rengjorda.
* Trottlar, nålar mm är kontrollerade mot originalspec och det är originalprylar
* Vacumslangar på förgasaren är helöppna - backventiler borttagna
* Det går inte suga i slangen mellan vevhus och bränslepump - membranet i pumpen borde vara ok.

Den hamnar nog på en verkstad ganska snart nu...
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Inte konstigt att variatorn funkar dåligt.
Rullarna har gått ca 10 mil
Klickbara bilder.













Antar att det blir skillnad med nya rullar...
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Hej å hå, verkar som jag börjar komma i närheten av en fungerande maskin
Nya rullar i variatorn gjorde sitt så nu varvara den som den ska igen. Bytte även chokeplungar.

Sitter nu 260 huvudmunstycken i (original är 270) och stiften har fått rätt färg
Lågfartsmunstycken är nu 35 (originalet är 40) och nålen i lägsta läget, och även på låg och jämn gas verkar stiften ha rätt färg. Jag kanske ska gå ner ytterligare ett steg på lågfartarna för att ha lite justermån ?
Verkar även som förbrukningen gått ner till en acceptabel nivå :)

Ett litet bekymmer återstår dock - avgasknallar.
Händer ibland när man släppt av efter att ha hållt fullt. Verkar som det blivit mer frekvent med lägre temp ute.
Är det något att oroa sig över ?
Vad kan jag göra för att få bort det ?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Hej å hå, verkar som jag börjar komma i närheten av en fungerande maskin
Nya rullar i variatorn gjorde sitt så nu varvara den som den ska igen. Bytte även chokeplungar.

Sitter nu 260 huvudmunstycken i (original är 270) och stiften har fått rätt färg
Lågfartsmunstycken är nu 35 (originalet är 40) och nålen i lägsta läget, och även på låg och jämn gas verkar stiften ha rätt färg. Jag kanske ska gå ner ytterligare ett steg på lågfartarna för att ha lite justermån ?
Verkar även som förbrukningen gått ner till en acceptabel nivå :)

Ett litet bekymmer återstår dock - avgasknallar.
Händer ibland när man släppt av efter att ha hållt fullt. Verkar som det blivit mer frekvent med lägre temp ute.
Är det något att oroa sig över ?
Vad kan jag göra för att få bort det ?
Kan bero på för litet lågfartsmunstycke, om den smäller ur ljuddämparen. Dock är det inget att oroa sig för om det händer bara ibland.Verkar stämma med att det är mer när det är kallare ute, för då går den ju snålare än när det är varmt, pga mer syrerik luft.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Knepigt vad mycket en felinställd/paj variator kan göra, men skönt att du har börjat få till den nu :)
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Knepigt vad mycket en felinställd/paj variator kan göra, men skönt att du har börjat få till den nu :)
Har ju hållit på ett år med att få ordning på maskinen..

Före sista renoveringen av primären varvade den inte mer än 6000 och toppade 60kmh.
Även med fräsch variator (funkade ju några mil även med Duells prylar) så surade den ner sig och drog oerhörda mängder soppa och det har inte heller blivit någon större skillnad när jag bytt munstycken.

Det som verkar ha gjort susen var att byta chokeplungarna. Troligen var dom gamla inte riktigt täta.
 

snellman

Medlem
12 nov 2009
26
0
1
finland
Har ju hållit på ett år med att få ordning på maskinen..

Före sista renoveringen av primären varvade den inte mer än 6000 och toppade 60kmh.
Även med fräsch variator (funkade ju några mil även med Duells prylar) så surade den ner sig och drog oerhörda mängder soppa och det har inte heller blivit någon större skillnad när jag bytt munstycken.

Det som verkar ha gjort susen var att byta chokeplungarna. Troligen var dom gamla inte riktigt täta.
sorry för att jag drar upp en gammal tråd men jag har samma på problem på en likadan skoter, problemet är att jag inte vet vad du menar med chokeplungar:eek:hwell:. någon som kan svara på detta?