Var köper man lampor till kåpan på släpet ?

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Tänkte få dit några lampor i kåpan på släpet eftersom snön lägger igen dom som sitter under rampen när man åkt en stund.
Har letat men hittar inga som ser bra ut.

Kraven jag har är att dom ska vara av infälld modell så dom inte bygger något utåt. Spelar ingen roll om allt sitter ihop eller var för sig. (ljus, broms, blinkers)

Vill hellst inte ha diod-ljus (pga. att det inte blir värme som tinar snön)

Hoppas någon har något bra tips.

//Oskar
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska se om jag kan ta nån bild på JohanL_efi;s vagn. Han har en jävligt snygg och smart lösning.

Edit:

Gick ut och tog ett kort. Bakljus och varningsblinkers på, när man bromsar är det 3 extra ramper som tänder.

9275997-W1gx3.jpg
 
Last edited:

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Tack för tipsen.
Hittar dock inte riktigt den modellen jag söker, har för mig att jag sett något på några år gamla REKO-trailers (biltransport med glasfiberkåpa)
Ska försöka åka förbi firman som säljer REKO senare idag för att se vad det kan vara.
Slänger in en bild om jag hittar något.
//Oskar
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Finns det någon beskrivning på hur han gjort, vad han använt sig av etc?
Ja, vad har jag gjort.

Det blev efter mycket funderingar och sökande. Enkla LED lister från Kina. En 12v variant som gick kapa och är helt ingjuten i plast.

Köpte 3st 60cm av samma sort. orange, röd och vit. (Amber, Red, White)
Denna list gick kapa av per segment av 3 dioder så en av varje räckte.
Sedan måste man löda in kabel på de lösklippta segmenten. En tunn och smidig kabel räcker sedan täckt med smältlim och krympslang för fukt och fysiskt hållbart.

Vita hela 60cm sitter på insidan mitt i taket som lastningsbelysning. Tyckte först att det var inte så starkt ljus. Men när det väl blev mörkt var det alldelles tillräckligt. Kopplad till dimbakljus då jag inte ville att den skulle lysa jämt och hade bara 7-pol kontakt.

Röda är delad i 3 tre segment en på varje sida bak längst upp mot kanten och en i mitten.

Oranga är delad i två större och fyra minsta längd som gick. Placerade bak längst efter kanterna som syns på bilden. De kort förstärkte up min tidigare icke belysta sidomarkerning på sidan.


Här är en länk till en av dessa typer av LED lister.
Bara söka så hittar ni många fler färger.

Ebay 60cm SMD RED LED Strip

Har monterat alla med de klet som satt på baksidan av dessa. Men sedan förstärkt med lim runt kanterna. Lamperna i sig är placerade nära kanten för att där lägger sig inte snö. Lämnade en liten bit kvar till kanten, men hade nog satt dom ända vid kanten om jag gjort det engångtill.

Genom att dessa bara är limmade på kåpan så är det bara små hål 3-4mm i närheten av dom som kabeln går igenom som är extrena åverkan på kåpa.

Inuti är kabel dragit i hörnen och längst kanterna för att gå ut i framkant av kåpan. I anslutningen mellan kåpa och vagn sitter en vanligt släpvagns kontakt. På baksidan av främre kanten på flaket för att inte sitta i västa stensprut och dyligt. På vagnen är motsvarande bilens släpkontakt sedan bara kopplad in mot vanliga släpkontakten.

Rekommenderar att använda en kabel med "rätt" kabelfärger så är det någon annan som skruvar någon gång. Så räcker det med att se kabelfärgen för att veta vilken funktion det ska var på kablen.

Köpte en 25m rulle från Clas Ohlsson. Det gick klart mer än jag väntat mig..

Prylar jag använde:
LED lister (Gul, Röd, Vit) för kanske 3$.. Så inte 25kr styck.
Flerledare kabel mängd.
Lite småkabel sista biten ut från LED till flerledarkabeln
Lite lim kring LED listerna och tätningar av genomföringar.
Fastsättning av kabel i kåpan.
Krympslang, Lödprylar
Släpvagnskontakt. Båda delarna.

Kan se om jag hittar någon bild senare är inte på rätt ställe för det just nu...
Delvis därför släpet är på kollo hos K-len just nu.

Släpet är för övrigt nyligen besiktat med allt detta på.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Suveränt, tack.

Det här är något som jag skall göra på mitt släp också. Innerbelysningen och dimbakljuset kan absolut parallellkopplas, även om man vill ha dimbakljus på släpvagnen (främst pga snörök). LED drar ju i princip ingen ström heller.

Kanske K-len kan smyga ut och ta några bilder på elkopplingarna... ;)