varatorproblem polaris sekundär

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Mar-18-02 Kl 09:17 PM (GMT)</font></center>

kan någon vänlig själ förklara för mig dom olika inställningarna i sekundärvariatorn(polaris trail-87).dvs skillnaden på dom olika hålen. typ . högre fart,bättre ax eller vad????


 

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
Kanske...

Jag kan inte så mycket om variatorer, men jag chansar på att du kan höjja och sänka inslagsvarvet och dämed ändra acelerationstiden/sträckan... Jag vet inte om det hjälper så mycket med att bara spänna fjädern några steg, jag skulle TRO att det är bättre att skaffa en hårdare fjäder.....

har du inga sprängskisser? jag har en 89:as trail sks....
 

eri00tor

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Boden Sverige
Nej tyvärr...

Nej, tyvärr så stämmer det inte, man kan inte ändra på inslags varv via sekundären, det måste göras via primären genom att laborera med lättare vikter, hårdare fjäder.

Det du kan ändra på är växlingskurvan, dvs. backshiften mm. Jag tillexempel brukade ändra min sekundeär fjädern nårga gånger under säsongen, tex. så släppte jag den om jag skulle ut på långfärd för att kunna "cruisa" skönare och samtidigt få lite mindre bränsle förbrukning, MEN detta är inte att rekomendera om man vill bus köra eller liknande, genom att släppa på fjädern så växlar ju sekundären snabbare ut medan det går långsamt i backshiften, med andra ord blir den fruktansvärt tråkig när man ska leka omkring med den.

Men jag skulle nog rekomendera dig att ställa in den så du får den lite "allround" dvs. en kompromiss mellan båda delarna, så du får en bra upshift (eller vad det nu hette) och backshift.
Det brukar ju, som bekant för många, finnas en del att hämt från variatorerna.
Hoppas du hittar nått som passar dig.
//E