Varför äter min Rev 440 stift?

jolle55

Medlem
6 apr 2006
8
0
1
Boden
Går hur bra som helst när den är varm,men när man skall kallstarta så börjar eländet.
Har gjort så här tills idag:primar 3-4 gånger startar drar iväg nästan på en gång ibland går det bra men börjar ofta att gå fett som tusan,ett stift går sen stannar den.Bytt nålventiler och lagt in extra bränsle filter i den.
Kan den frysa för mej nästan varje gång?
Skall prova med följande från start imorgon:prima 3-4 gånger,låta den stå på tomgång ca 3minuter för att sedan smyga iväg.Kanske det hjälper om den blir riktigt varm.
Vad kan det vara för fel annars?Reedsen är också hela så dom är det inte.Kör på BR9ES med elektrodavstånd 0,40-0,45.
 

JcN1

Rookie sledder
3 feb 2005
7
0
0
Stift

Du låter maskinen gå på för låga varv när du varmkör den. Om du tänkt prova maskinen gå 3 min på tomgång innan du drar iväg bränner du garanterat båda stiften. När du startar, släpp inte varven under 4000r.p.m för då får den för mycket och då står du där glad och nöjd igen.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
En som jag känner hadde samma problem men när han rengjorde lågfarts munstyckena så slutade den att ta stift
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Prima
starta
undvik att gasa, håll den vid liv men primer så länge det behövs.
Låt den stå och gå några minuter så den blir varm. Är det kallt ute så stänger du av den och låter den stå så lika länge. Använd sedan helst varmkörningsbock och gasa ett tag med skotern upphängt.
Sedan är det bara att börja misshandla den :)
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Rev 440 ska ju har BR9ECS men de har inte att göra med att den släcker stift. Kolla över bestyckningen ibland kan de vara för stor skillnad att ha ett större munstycke på PTO sidan.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har en rev 440 -04 också. Den har aldrig släckt ett stift, kör på havsnivå munstycken 22,5 lågfart 330 main å nålarna i mittersta läget. Går nästan för magert körde 100 km på 19 liter :p Men stiften e ok färg. Men somsagt varmkörning sker med mattan i luften, prima 3ggr starta, varenda gång den börjar dö till så ger du den lite mer primer totalt 6-7 ggr ungefär. Sedan brukar jag pumpköra den så mattan drar runt i kanske 30 sec å sen är det bara å köra :p Men det finns även rotaxmotorer 440 som alltid släcker ett stift,fanns en Lynx racing 440 här i byn som käkade stift när den var kall. Fann ej botemedel till den heller, men i min racing 440 -00 körde jag med tänstift från en citroen bx 16 + att den var rejält nedbestyckad. Körde 2000km problemfritt fasst stiften skulle kunnat smälta. var champion stift med värmetalet 6 eller 7 :S Btw vad har du för komp ? I min är det 9.5 i ena å 10.1 andra cyllen med KALL motor å fullgas. Motorn skall vara VARM när du tar komp, å huvudsaken är att det inte skiljer mer än 0.3 typ mellan cyllarna skall göra nytt test på min snart.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
För länge sedan...-94 köpte en bekant en Mach Z som åt stift i stora mängder. Där var primern problemet. Den gav inte lika mycket soppa till de 3 cylindrarna. Han monterade dit chock och problemet försvann. Långsökt eller...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har samma problem med min 440 kör med champion biltändstift i nu sen när man startar den är man väldigt väldigt VÄLDIGT försiktig på primern bara precis att den håller sig vid liv rör inte gasen någonting heller utan låt den stå och puttra där i några minuter, om jag försöker komma iväg på en gång släcker jag garanterat ett stift eftersom inslagsvarvet ligger på 5300 och då har man släck ett stift redan vid 4000 :p

edit. Tur att tråden inte var så gammal ser jag nu ^^ men säkert fler som problem nån gång.