Varför åker folk & pumpgasar hela tiden??

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Varför åker folk & pumpgasar hela tiden såfort dom ska åka iväg??. kan förså tex i en backa eller om man sitter fast mm.. men efter väg eller på plan mark???

måste ju slita på variatorn som måste växla hela tiden & all bränsle som går åt att vara upp/ner hela tiden.

brupp brupp brupp brupp brupp brupp
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Inte tror jag att de märks nån skillnad på variatorn iaf...
Ofta kan det väl bero på högt tillslagsvarv, går helt enkelt inte att smyga.

Mvh Erland
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag pumpgasar mer än jag trodde insåg jag idag. Vet inte varför jag gör det, men så är det. Men endast då det går sakta, så jag antar att det är för att smyga.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Lättare att komma iväg om man pumpgasar även på plan backe utan att det blir allt för ryckigt, sen om man kör sakta så pumpgasar man inte.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hmm... Kanske är så. Ska tänka på det nästa gång så jag kan lista ut vad jag sysslar med. I långa uppförsbackar pumpar jag mes jämna mellanrum för att få ner varvet på remmen när läge ges
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Själv pumpgasar jag endel vid stillastående start, eftersom det inte är så härligt att smyggasa fram i början när man har tillslagsvarv på öven 4000 men när remmen väl ligger på så håller man ju jämn gas om man inte är i pudret.. gissar på att du mest syftar på rev:ar, iq:ar m.m med pipa och sslutburk som far och pumpgasar ständigt, varför dom gör det är ett mysterium för mig med...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Man ska pumpgasa en 2-taktare. Det fick jag lära mig när jag var liten. Kommer inte ihåg varför och vet inte ens om det är en skröna eller sanning.

Det kan teoretiskt sett rädd dig om skotern är lågt bestyckad på låg/mellan registret men pja...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jag växte upp i tvåtaktsröken, lågt bestyckade maskiner som gick hårt som f*n. Man blandade oljan i tanken för oljepump/arm tog man bort eller också hade vi inte det alls (nervösa att dom skulle sluta fungera). Då var man tvungen att pumpgasa för att "flöda" soppa hela tiden vilket innebar mer olja och lägre cylletemp. Då hade man kraften då den skulle användas men gjorde den smärre värdelös att köra bekvämt på eller dra pulka med.
Sen så håller jag med att det blivit lite extremt om inte helt onödigt att göra det nu för tiden, allra löjligast är det när man träffar folk som kör fyrtaktare med låga inslagsvarv som likförbannat ska sitta och pumpa på gasen.

weeehööööweeeeehöööweeeeehööööö.... Gör mig nervös och irriterad :p
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Man ska pumpgasa en 2-taktare. Det fick jag lära mig när jag var liten. Kommer inte ihåg varför och vet inte ens om det är en skröna eller sanning.

Det kan teoretiskt sett rädd dig om skotern är lågt bestyckad på låg/mellan registret men pja...
Jo fick höra samma i moppeåldern. Tror det bygger på Emanuels teori.
Men om vi snackar moppe och hoj så var det väl mer att man inte skulle hålla jämna (full) gas hela tiden utan "ta om" ibland.
Kan säga att är det något som förstört en så är det när man kört mopeder m.m. utan tomgång. När man står där med sin 4T cross och duttar till på gasen lite nu å då och sen inser att va fan håller jag på med?

Testkörde för övrigt en Nytro, fan omöjligt att komma iväg mjukt med jämn gas om man inte ville sträcka ut armarna. Skit skoter.. :p
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kom på mig själv igår att jag faktiskt (omedvetet) pumpar från stillastående till dess att remmen biter. Tror man är skadad för livet gällande det.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
När man leker blir det ju i princip pumpgas då man knappast kan hålla stumt eller smyga. Om det nu är folk som är ute och leker med skotern som den är till för som ts stör sig på så är det nog ett rätt prekärt läge.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det som faktiskt blir ett bekymmer är när det pumpgasas och läggs upp snöhögar på preparerad led som utnyttjas av många skoteråkere. Det är ju inte alla som har nya fina skotrar med lång fjädringsväg utan många åker fortfarande med bladfjädring och då är det inte speciellt behagligt att studsa mellan pumpgashögarna.
Högarna som blir är också början på en ojämn gropig led som är nästan omöjlig att sladda jämn och fin igen, om man inte har pistmaskin med fräs förstås.
Så det fina är väl om man kan hålla ordning på den nervösa tummen tills man kommit ut på myrar och lekområden, då sparas lederna väldigt mycket.
 

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Om en motor kräver pumpgas för att få "rätt" blandning så är den ju felbestyckad. Jag kan inte tro att just skotermotorer skulle vara unika och kräva detta, andra tvåtaktsmotorer gör det inte. Vem sitter och rycker som en besatt i gasreglaget i en båt?
Jag tror att som flera är inne på; det har blivit en vana som man knappt vet varför man gör. Man kan nog vara rätt säker att det inte finns någon rimlig anledning på en modern skoter, särskilt inte längs med lederna som man ofta hör. Man sparar garanterat en hel del bränsle på att hålla tummen i styr!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
JO, Brett Rasmussen är väll kring 50+=O)
Skämt och sido, har väll att göra med hur man vill "balansera" maskinen, vissa styr med gas andra håller stumt och låter maskinen ta sig dit för egen maskin.
Så är det med dem jag åker med, vissa pumpar för att hålla maskinen i "linje" andra håller stumt hoppas maskinen tar sig dit dom siktar.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag pumpgasar som en tokig och har passerat 35 så nog finns det "äldre" som pumpar på gasen med.

Jag kan inte sluta ens om jag vill, det är som jag vant mig och jag lär fortsätta så länge jag kan köra. Rätt eller fel pja...

Har ingen slutburk iallafall.