Varför bränd kolv på RMK500?

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Skotern började gå riktigt illa med avgassmällar vid lågvarv idag, demonterade toppen efter komptest och såg att det var hål i vänstra kolven precis vid avgasporten, ca 6x20mm är borta. Har inte kollat hur djupt men antar att det är minst till ringarna eftersom kompen är noll. Skotern gick bra och sen började han gå dåligt helt plötsligt.
  • Varför bränner kolven? Går han för snålt på den cylindern? Den andra cylindern ser fin ut.
  • Så är det massa små hack på toppen av kolven och på topplocket. Kan det bli så av för hög värme också?
  • Hur lång tid tar det att bränna en kolv om värmen är för hög? Kan det bli efter en dags körning eller en säsong eller längre?
Bild på den brända kolven:


Bild på den fina kolven:


Bild på det brända topplocket:


Bild på det fina topplocket:
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
den har spikat(detonation)
troligen fel bestyckning eller vatten i bensinen
mät också upp tändhattarna 5-Kohm
detta har hänt mycket snabbt
om du tar bort kolven kan man se mer och det tex är en gammal snöskärning eller nåt
 
Last edited:

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
När jag tänker efter så gick det till så här. Skotern gick bra, körde ca 3 mil på morgonen innan den började gå dåligt. Det började med att jag stannade och slog av motorn. Startade igen och drog iväg och då var den svag, körde ca 5 minuter, stannade och stängde av motorn och bytte ett stift. Så gick den bra i 5 minuter och blev sen svag som tidigare. Bytte bägge stiften men fick den inte att gå bra, den smällde i avgassystemet på lågvarv och tomgång. Körde hem 3mil och upptäckte dålig komp på ena cylinden...
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
kan vara så att det har lossnat en bit av kolven ovan
kolvringen, Pga ringbrott, sotflaga eller utmattning.
verkar lite för grovt för spikning??
jag tycker inte den verkar gå direkt snålt !!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Kolvringen har börjat snurra o hamnat i portöppningen o då har den slagit loss en bit av kolven.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Lustigt, precis samma verkar ha hänt min 800 :)

Skadan sitter på precis samma ställe.

Säg mig, avgasporten måste ju vara konstruerad så att den inte under några som helst omständigheter kan ta i kolven, eller?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Polaris hade väl problem med de tidiga avgasportarna, men det var väl att dem gick av o trillade ner i cylinderloppet, men det skulle du ju märkt isåfall.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Ja, jo, så det var det det handlade om. Mina är i stål vilka håller bättre än de tidigare av aluminium. Lade nämligen märke att den fått sig en kyss på den cylindern som skar men det var väl kolvbiten som smaskat till den.
 

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Om nån har en passande cylinder till salu i bra eller honingsbart skick så kan ni ju skicka mig ett meddelande. Fodret har nämligen spruckit också, så den går inte renovera, skit!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
spikning och detonation är inte samma sak

detonation är att bränslet antänds utan att gnistan har tänt gasblandningen, dvs innan top dead center. detonation är mycket mycket obra för en motor

spikning är att gasblandningen tänds på två ställen, typiskt vid tändstiftet och vid kanten. Tändningen sker samtidigt som gnistan eller strax efter. Det som händer då är att vågfronterna möts - detta möte skapar det ljud som är välkänt för spikning. Noterbart är att spikning i vissa kan pågå länge innan någon stor skada sker. En knacksensor (som finns monterad på nyare polarismotorer) är byggd för att känna av frekvensen på vibrationerna som uppstår just vid spikning.

En fråga som man kan fundera på: Upptäcker knacksensorn detonation? Jag misstänker att den inte gör det av två orsaker. 1) frekvensen på vibrationen är fel 2) varför ska man upptäcka detonation...när det väl har hänt är det ju lite för sent