Varför rasar poo/brp 800 motorer?

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Vågar man köpa en beg 800a? brp's och polaris 800or har senaste 10 åren bjudit på många tråkiga överraskningar. Vad beror det på att än idag hör man 800or som skär. Spelar ingen roll om det är en -14 som gått 200mil. Verkar kunna rasa när som helst.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Rotax 800 e-tec har då varit väldigt driftsäker motor, har hört om väldigt få som skurit.
Har ägt 3 st själv och haft 0 problem. Första hade jag över 500 mil på och gjorde inget annat än småservice bytte inte ens tändstift en enda gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Rotax bekymmer är ju fettfyllda vevlager som man bör byta ut fettet på vid 300 mil max på 800cc. Man kan köra 500-600 mil men då lär de fettfyllda lagren behöva bytas för vid 500 mil är fettet delvis borta och i dåligt skick. 600cc tycks hålla bra typ 1000mil kan vara möjligt utan vevras. De har förmodligen med att 800cc flexar mer i veven. Köp inte en 800 som gått 500-600 mil utan renoverat vev med andra ord.

Polaris har både bra och dåliga motorer under 2000 talet. De är igentligen bara 08-12 av 800cc som varit sämre. 08-12 har för tunna cylinderkjolar och stora kolv vs cylinderspel samt lite väl hård sodobelastning pga korta vevstakar. De fick även för lite olja på org inställning av oljepump. Både kolvar och cylinderkjolar sprack samt många skar pga för lite olja.

Ska man köpa en polle 08-12 bör man köpa en som har uppdaterats med smidda kolvar eller ännu bättre nyare cylindrar med tjockare foder som sticker ner i vevhuset. Finns speciella kolvar wössner från RK-Tech som har annan viktfördelning som gör att cylindrar inte spricker lika lätt och smidda kolvar spricker inte heller. Oljepumparna måste vara uppställda så den drar minst 2% olja också!
Värsta uppdat till polaris är med längre vevstakar vilket minskar sidokrafterna ännu mer men jag skulle nog tordas köpa en beg 08-12 som har smidda kolvar och uppställd pump. Annars håller äldre 2000tals polaris väldigt bra,, det finns flera 700-800cc som gått 2000 mil utan att ens bytt kolvar!!

Underligt nog tycks AC och Yamaha inte gjort några större blundrar under hela deras livslängd och så borde det varit med övriga märken också tycker man.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det Boost III skriver om fettsmorda ramlager stämmer bra på (icke slidmatade) Rotax motorer innan Etec. Även om Etec-motorerna förvisso har samma teknik med fettade ramlager så verkar det som att Rotax äntligen fått till det och fettet håller sig där det ska vara (dvs i lagerhusen mellan två packboxar). Såhär några år efter att Etec-motorerna lanserades så skulle jag vilja hävda att de idag är de driftsäkraste tvåtaktarna på marknaden, det är inte ovanligt att hitta exemplar som gått upp mot 1000 mil utan att ens byta tändstift.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Sen håller fettet ca 3000mil och inte 300. Dock lär ett ras inträffa innan 3000mil.
Har inte sett, varit med om eller hört nån -12 eller nyare 800 etec som fettet läckt ut/in.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Sen håller fettet ca 3000mil och inte 300. Dock lär ett ras inträffa innan 3000mil.
Har inte sett, varit med om eller hört nån -12 eller nyare 800 etec som fettet läckt ut/in.
300 mil gäller alla serie III 800cc rotax fram till e-tec motorn kom. Jag har inte så bra koll på hur länge E-tec 800 håller i vevlagren . Om de nu håller 1000mil lär man måsta byta alla vevlager för så mycket bättre kan inte vara möjligt jag har väldigt svårt att tro vevlagren är felfria vid 1000mil men under har hänt förut de vore ju helt otroligt bra.

1000 mil på en tvåtaktsoljesmord vev är däremot inga problem förutsatt att motorn körs på bra olja och rätt mängd olja samt sommarförvaras rätt = fuktfritt som möjligt och i med konserverinsolja. Flera vevaxlar från 600-800cc Polaris och Ac samt Yamaha kan gå 1500-2000mil utan byta av vevlager så de är säkrare kort om man köper beg.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
300 mil gäller alla serie III 800cc rotax fram till e-tec motorn kom. Jag har inte så bra koll på hur länge E-tec 800 håller i vevlagren . Om de nu håller 1000mil lär man måsta byta alla vevlager för så mycket bättre kan inte vara möjligt jag har väldigt svårt att tro vevlagren är felfria vid 1000mil men under har hänt förut de vore ju helt otroligt bra.

1000 mil på en tvåtaktsoljesmord vev är däremot inga problem förutsatt att motorn körs på bra olja och rätt mängd olja samt sommarförvaras rätt = fuktfritt som möjligt och i med konserverinsolja. Flera vevaxlar från 600-800cc Polaris och Ac samt Yamaha kan gå 1500-2000mil utan byta av vevlager så de är säkrare kort om man köper beg.
har sett flera "lappmoppar" till salu , summit 800 e-tec, som är körda upp emot 1500 mil (1 st 1600 mil) på en vinter
knappt ens bytt kedjehusolja. Så ja dom har fått till vevlagren mirakulöst bra på 800 e-tecen....

( ett exempel denna har luggit här sen före jul http://www.nettimoto.com/ski-doo/summit/1783622, legat en annan med liknande miltal där ett tag också men den är såld)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Gubben som jobbar på skjutbanan på f21 där jag plogar har en skidoo 600 sdi. 4000 mil drygt. Orenoverad. Bytt slides och vanliga service såsom kedjehus oc fett i boggie. Kan inte tänka mig att den är helt perfekt men han kör dagligen med den. Jag hade inte tordas åka utanför gården. Men det är ju jag det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Gubben som jobbar på skjutbanan på f21 där jag plogar har en skidoo 600 sdi. 4000 mil drygt. Orenoverad. Bytt slides och vanliga service såsom kedjehus oc fett i boggie. Kan inte tänka mig att den är helt perfekt men han kör dagligen med den. Jag hade inte tordas åka utanför gården. Men det är ju jag det.
Är det miles räkning på mätarna också så den bara gått 4000 miles eller har den bara gått 400 mil? De vore såklart kul om de är sant med 4000 mil och då vill nog flera veta vilken typ av körning han har för sig och vilken olja han kör på.
Om detta är sant lär Ski-doo höra av sig o vilja ha med honom i reklamfilmer.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är 4000 svenska mil. Nån handlare i Boden var lite sugen på att byta in den bara för att visa upp. Han kör ju inte som vi andra här. Men det är nog inte bara ledkörning då han jagar och säkert är ute i djupsnö ibland. Vilken olja han kör på kan jag fråga då jag stöter på honom.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Men hallå.... inte fan är Rotax 800 driftsäker, inte Polaris heller. De jag har haft har då mest jävlats. Titta bara på blocket-priserna på dessa maskiner, 3 år gamla och några hundra mil på mätaren är maskinen att beteckna som förbrukad och helt omöjlig att sälja utan att ge bort den. Det enda som går att beteckna som driftsäkert på lite längre sikt är väl ändå 4-taktarna.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Men hallå.... inte fan är Rotax 800 driftsäker,
Jo, Etec-motorerna vill jag påstå är driftsäkra.

Titta bara på blocket-priserna på dessa maskiner, 3 år gamla och några hundra mil på mätaren är maskinen att beteckna som förbrukad och helt omöjlig att sälja utan att ge bort den.
Visa gärna exempel på vilka 2012.or som "ges bort" på blocket?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jo, Etec-motorerna vill jag påstå är driftsäkra.



Visa gärna exempel på vilka 2012.or som "ges bort" på blocket?
Om vi börjar med definitionen driftsäker, vad innebär det för dig?

Bläddra på blocket efter polaris 800 eller ski-doo gör du nog enklast själv.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tråden handlar om BRP och Polaris 800-motorer och om man vågar köpa en sådan utan en överhängande risk för att drabbas av tråkiga överanskningar. Vi kan härmed utgå från att det är tvåtaktsmotorer tråden handlar om. Vidare kan vi konstatera att detta är ett skoterforum så jämförelser med modellflygplan, mopeder eller veteranbilar kan vi alltså skita i. I kategorin snöskotrar och tvåtaktsmotorer på 800cc så anser jag att Rotax Etec idag är bland det absolut driftsäkraste du kan köra, förvisso hade även dessa ett par barnsjukdmmar första årsmodellerna (2011/2012) men dessa fixades gratis av BRP. Självklart är det inga Mercadieslar vi talar om. Men återigen, i kategorin skotrar och 800cc tvåtakt så menar jag att Etec tillhör toppen när det gäller driftsäkerhet.

Angående din totala oförmåga att kunna underbygga ditt påstående om att 3år gamla skotrar skänks bort på Blocket, så tolkar jag detta som att du inte har någon fakta att komma med i fallet.
Tvärt emot vad du menar så verkar Etec-motorerna stå relativt högt i andrahandsvärde, en bit över halva nypriset för en 12.a med några hundra mil på mätaren får nog ses som normalt utgångspris.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Tråden handlar om BRP och Polaris 800-motorer och om man vågar köpa en sådan utan en överhängande risk för att drabbas av tråkiga överanskningar. Vi kan härmed utgå från att det är tvåtaktsmotorer tråden handlar om. Vidare kan vi konstatera att detta är ett skoterforum så jämförelser med modellflygplan, mopeder eller veteranbilar kan vi alltså skita i. I kategorin snöskotrar och tvåtaktsmotorer på 800cc så anser jag att Rotax Etec idag är bland det absolut driftsäkraste du kan köra, förvisso hade även dessa ett par barnsjukdmmar första årsmodellerna (2011/2012) men dessa fixades gratis av BRP. Självklart är det inga Mercadieslar vi talar om. Men återigen, i kategorin skotrar och 800cc tvåtakt så menar jag att Etec tillhör toppen när det gäller driftsäkerhet.

Angående din totala oförmåga att kunna underbygga ditt påstående om att 3år gamla skotrar skänks bort på Blocket, så tolkar jag detta som att du inte har någon fakta att komma med i fallet.
Tvärt emot vad du menar så verkar Etec-motorerna stå relativt högt i andrahandsvärde, en bit över halva nypriset för en 12.a med några hundra mil på mätaren får nog ses som normalt utgångspris.
Det är ju skrämmande läsning ovanstående. Om alla fortsätter acceptera att dessa 800:eek:r rasar efter löjligt lite timmar så är det ju bara fortsätta reparera dessa fanstyg.

Sen, inte fan ids jag sitta och länka några blocket-annonser. Vet bara att min 800:a i nyskick var lika enkel att sälja på blocket som att få en fisk i en vattenpöl hemma på gården.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I princip håller jag med dig, men du verkar ha missat den lilla detaljen att jag uteslutande talar om Etec-motorer, och dessa rasar inte, jag har knappt läst/hört om en enda faktiskt. Och då ska man komma ihåg att det säljs många fler Etec 800 än vad det gör från övriga tvåtaktstillverkare tillsammans.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Nu har jag läst på i ca 5 timmar enbart om fel på Rotax E-tec 600/800 men framförallt 800an och döm av min förvåning då jag måste erkänna att E-tec håller lika bra eller faktiskt bättre än en Ac 800. De äldre 800/800ho 800r P-tec har inte alls lika bra rykte med all rätt.

E-tec 600 går ju otäckt långt utan att byta en skruv men 800 tycks inte ha några bekymmer heller. Många snubbar hade kört 700-1200mil utan att dra en skruv och de gick fortfarande bra.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Har pratat med 4000mila gubben och frågat vilken olja han kör då den hållt så länge. Och det var "nån lynx/skidoo-olja" han köper hos handlaren. Delsyntet. Gissningsvis xps oljan han menar.
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Min grannes 600 e-tec rasade då på vevaxeln efter 700 mil..Det här snacket tycker jag mig ha hört sen de började med de fettsmorda lagren...Nu funkar det minsann!! Jag är väldigt skeptisk..Vad har de egentligen ändrat? Har de ens ändrat något?