varför så små motorer i snowcross?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
TJA!

Jag undrar varför man använder såpass små motorer i snowcross skotrar ?
Jag tycker att 600cc motorer är slöa så 440-500cc måste ju vara jätte slöa ?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Tror dels för att dem är lätta, sen går det ju ta ut lite effekt om man vet vad man håller på med.
dem motorerna är nog optimalast för cross, sen tror jag också det har mycket med regelverket från svemo att göra
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är inte minsta klassen 600cc nu? En rätt inställd 600cc crossmaskin är ju knappast slö...
440 tillhör väll på förr.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
En cross-justerad 600 av valfritt märke smiskar nog upp valfri konsumentbyggd 800 vilken dag som helst.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Som asker sa så är 600RR definitivt ingen crossmaskin. Den är en betydligt snällare verson av 600R som också har en helt annan motor. Jag har själv dock inte haft möjlighet att prova en men jag tvivlar stark på att den är slö! Sen har du ju Arctic Cats Snopro 600 SX, den har jag provat massor med gånger och den går bättre än många STD 800 maskiner. Lynx och Ski-Doo har RS600, de har jag kört för lite för att säga nå mycket om men slö är dom inte.

Sen ska man inte döma ut de "vanliga" 600 maskinerna. Nästan alla levereras med halvtaskig variatorkalibrering, förgasarbestyckning, bränsleinsprutningar som ger motorn åt helvete för mycket sås och på tok för högt drevade mm. Är allt korrekt inställt är dom fan inte slöa.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Fanns ju en 800 klass tidigare men jag själv är inte direkt insatt i skotercross så varför den togs bort vet jag inte. Men jag kan tänka att effekten på en cross 800 blir för mycket, eller iaf onödigt mycket för som redan sagts så är det stor skillnad på en konsument resp tävlings 600. Konsumentmaskinerna är ju mer byggda för att hålla längre medans tävlingsmaskinerna är dugligt trimmad då de servas minutiöst så de blir betydligt vassare i motorgången...
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
ja en pro open 600 som är preppad av rätt människa åker ledigt ifrån din nytro.. 600 tvåtakt = 1000 fyrtakt i prestanda..
 

Bulten

Välkänd medlem
24 mar 2007
108
0
6
Morjärv
www.bultensfoto.se
Alla svar hittar ni på svemo.se

Ungdom 12-13 = 550 Fläkt
Ungdom 14-16 = 550 Fläkt
Sport 600 = 550 Fläkt
Damer = Standard 600 maskiner
Pro Stock = Standard 600 Maskiner
Pro Open = Open moddade 600 Maskiner = trimma hur mycke man vill utan att överskrida 600 kubik!

Som sagt undrar ni över någonting så går ni in på svemo.se och läser!
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
.. Kanske för att folk inte ska köra ihjäl sig ? x)

Jag har en otrimmad 600 och den är rätt pigg och går framåt men den har ingen jätte sjuss i sig på låga varv.
Jag fick provköra en trimmad 800, 2-taktare och H*LVETE vilket drag de va i den redan från botten ! Jag trodde jag skulle köra ihjäl mig.

Så, jag gissar att en trimmad 600 går tillräckligt bra för att duga som racer.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Dom tog bort 800 klassen i usa pga att de var för mycke skador med 800orna, de blev helt enkelt för mycke effekt för att kunna nyttja den rätt på banorna. en preppad 600 går ruskigt bra, sen är den smidigare än en 800.
Sen finns de ju flera som kör 550 fläkt i samma klass som 600 kubikarna och hänger med väldigt bra i den klassen så de är inte bara mycke effekt som är de viktiga utan att du kan hålla stumt på rätt ställe och hoppa och komma in rätt i landningen och de är betydligt mycke svårare med en 160 hästars 800 kubikare än med 550f/600.