Varför slutade Polaris med Fusion?

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Varför slutade Polaris med Fusion efter bara två år? Var det något fel på modellen som dom inte kunde åtgärda eller var det någon annan orsak?
/Koffe
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Fusionen blev inte den succé som Polaris hoppats på, försäljningssiffrorna blev för dåliga så därför lades modellen ner.
Den fanns väl inga egentliga fel på modellen men många gillade inte utseendet.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
För att vara ärlig, så var det mycket problem med kvaliten pådessa (700 och 900 big block) skotrar. Kunderna som köpte nya hösten 04 var nog inte nöjda, typ årets XP.

Det var dålig livslängd på remmar, vibrerande motorer (på många), trög styrning och allmänt dålig kvalitet med många service meddelanden.

Nu (2008) är situationen helt annorlunda, Polaris har hittat lösningar på alla problem utom vibrationerna (som drabbade en del skotrar). Alla maskiner i Sverige är uppdaterade. Att köpa en 900 05a eller 06a med alla uppdaterinagr är ett fynd!
Extremt mycket maskin för pengarna.

Jag tyckte det och köpte en RMK 900 166!


//
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Okej men vad är det dom uppdaterar när du lämnar in den till en ÅF? Är det saker i motorn som bättre lager osv eller?
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Man lämnar den inte till ÅF, normalt sett.

Alla 05/06 or uppdaterades i importhamnen i en verkstad, någon stans i Norge. Det finns två servicebulletiner jag känner till, som utförs av ÅF.
En går ut på att byta flottör i tanken, den andra på att byta tank.
Jo det finns en till, uppdatra programvaran i ECUn, om det inte är gort.

Du kan om du vill, och om ÅF är vänlig, utan kostnad uppdatera till SLP trimprogrammet.:rock: Detta ger 3/4 av vad pipa+ program ger, inklusive ogiltigförklarar motorgarantin.:(


Motorera på 7/9 hundrorna är "skottsäker".
Inga problem där, dom är mycket driftsäkra.

//
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Man lämnar den inte till ÅF, normalt sett.

Alla 05/06 or uppdaterades i importhamnen i en verkstad, någon stans i Norge. Det finns två servicebulletiner jag känner till, som utförs av ÅF.
En går ut på att byta flottör i tanken, den andra på att byta tank.
Jo det finns en till, uppdatra programvaran i ECUn, om det inte är gort.

Du kan om du vill, och om ÅF är vänlig, utan kostnad uppdatera till SLP trimprogrammet.:rock: Detta ger 3/4 av vad pipa+ program ger, inklusive ogiltigförklarar motorgarantin.:(


Motorera på 7/9 hundrorna är "skottsäker".
Inga problem där, dom är mycket driftsäkra.

//

Okej
Den skotern du har är den uppdaterad i Norge eller? Och det kan ju inte vara gratis att skicka pärlan över till Norge och om det kostar hur mkt kostar det?
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
men dom löste trögstyrningen på dom, man kan köpa något i framvagnen till dom som gör att att inte behöver vara en muskelfantom för att styra dom :D
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Den skotern du har är den uppdaterad i Norge eller? Och det kan ju inte vara gratis att skicka pärlan över till Norge och om det kostar hur mkt kostar det?"

Alla skotrar uppdaterades innan dom kom till ÅF.

//
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Man bytte motorkuddar till ett par håradre som minskade vibrationerna avsevärt.
Är själv inne på min andra RMK 900, nu en 159" -06 som jag håller på att justera in variatorerna på.
Jag skall testa programera in SLPs programvara för den skall ge 4-5 hk bara med den.

Som Skotte säger "Extremt mycket maskin för pengarna"
 

Krizzly

Medlem
7 feb 2008
36
0
1
Är det någon som vet mer exakt vad som gjordes, när man lämnade in maskinen för uppdatering ?

Har en RMK 900-05 med nio klisterlappar på variatorskyddet.
Blir dock inte klokare av det, och han jag köpte maskinen av visste inte heller, mer än att den varit inne för att få alla uppdateringar.

Är för övrigt väldigt nöjd med maskinen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
För att vara ärlig, så var det mycket problem med kvaliten pådessa (700 och 900 big block) skotrar. Kunderna som köpte nya hösten 04 var nog inte nöjda, typ årets XP.

Det var dålig livslängd på remmar, vibrerande motorer (på många), trög styrning och allmänt dålig kvalitet med många service meddelanden.

Nu (2008) är situationen helt annorlunda, Polaris har hittat lösningar på alla problem utom vibrationerna (som drabbade en del skotrar). Alla maskiner i Sverige är uppdaterade. Att köpa en 900 05a eller 06a med alla uppdaterinagr är ett fynd!
Extremt mycket maskin för pengarna.

Jag tyckte det och köpte en RMK 900 166!


//
Håller med ! Ett fynd för 55-60 tkr för en 900 Fusion. Har kört en vid flera tillfällen.Grym maskin för mängden pengar. Eller varför inte en Iq classic.
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
har en 05as rmk 900, kanonfin maskin.

de uppdateringar som jag vet om är, byte tank, montering lusftgaller variatorsida, montering värmesköld ljuddämapersidan, mont värme film mm i motorrumet,
sen finns det säkert med men inte nått jag har stenkoll på, den jag har är allt gjort det kan du kolla hoss en ÅF vad som är gjort på din maskin och vad som behöver göras.

det med vibrationer ser jag inte som ett problem vist den vibbrerar på tomgång men vem står på tomgång med en sådan maskin?? vid körning upplever jag ingen vibrationer.

sen det med remkäkeriet har kört på samma rem hela förra sesongen och denna utan bekymmer, finns att montera slps armar som håller motorn på plats för de som upplever mycket remslitage.

men väl värt pengarna
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Hårdare/styvare motorkuddar är EN av de viktigaste uppdateringara som skall göras på -05orna.
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Okej, men hur mycket vibbrerar den jämfört med andra skotrar? Är det jättestor skillnad så att du nästan inte känner bena när du står på den, eller är det nästan inte märkvärt?
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
min vibrear inte nå mer än en vilken annan storkubikare som hellst. på tomgången vibrerar den men inte annars. jag personligen tycker inte att man kan hitta en mera prisvärd skoter för 47-60k som dom flesta kostar på blocket. har inte haft nå problem med att den sliter remmar. tycker inte att min är specielt tungstyrd som många säger, men ska tydligen bli bättre om man byter till styrspindlar från nyare iq modell. man får ju papper på alla uppdateringar som är gjorda på den vid köp.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
finns säkert vissa som vibrerrar mer än andra men ingen av mina kompisar som kör fusion har det poblemet. dom flesta som tycker dom vibrerar har nog inte ens kört en och snackar massa skit.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Joo men varför säger alla att den vibbrerar så mycket? Man har ju hört att det är många som klagar på det.
Säger verkligen alla det?
Man skall inte lyssna så jädra mycket på alla som har "Hört" så mycket, detta gäller allt skitsnack från alla skotermärken.

Lyssna på dom som har 900or och fråga om dom tycker att dom tänker speciellt mycket på vibrationerna.

Som ägare av över 70st skotrar i mitt liv så blir jag alltid lika less på alla som har hört det ena och det andra negativa om något annat märke som dom inte äger.
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Säger verkligen alla det?
Man skall inte lyssna så jädra mycket på alla som har "Hört" så mycket, detta gäller allt skitsnack från alla skotermärken.

Lyssna på dom som har 900or och fråga om dom tycker att dom tänker speciellt mycket på vibrationerna.

Som ägare av över 70st skotrar i mitt liv så blir jag alltid lika less på alla som har hört det ena och det andra negativa om något annat märke som dom inte äger.
Jo nog är det så men om alla säger att den vibbrerar mycket så börjar man ju att "tro" på det, du faller ju som för "grupptrycket". Men det är ju sant att man ska lyssna på dom som har 900orna och höra vad dom tycker och tänker. För det är ju dom som vet bäst för dom har ju kört ett antal mil/timmar med skotrarna.