Varför tar folk bort stänklappen??

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Men alltså man blir ju mörkrädd...

När man läser trådar som denna så känner då i vart fall jag mig gammal...

Man tar inte bort en grej på en skoter som faktiskt fyller en funktion för att det är snyggt!

Vill du sminka dig på helger och dra på dig renskinnstangan med frugan ....fine!

Men hur mkt spelar det roll på fjället om du har en stänka eller inte?

+1 haha fan vad gammal man börjar bli.
Har en bekant som också tar bort stänklappen för det är "snyggt"
Höll dock på att slå ihjäl efter lite ledkörning!

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Skumt citat!

Ja gör som du vill, ingen ide lyssna på en gammal tråkmåns som jag.
jag läser och lyssnar på vad alla har att säga! och ingen har rätt eller fel! men efter som vissa här i tråden tagit av den och säger det funkar bra för deras körning så ska jag ta av min i helgen och testa ch utverdera! blir det inge bättre så sätter jag givetvis tillbaka den! jag skiter om det är snyggt eller fult men e det bättre med den utan kör jag utan!

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
För min del tycker jag det räcker att "trycka ut den" (XM) då jag vill kunna fälla ner den på hård led/fjäll (där man tyvärr måste åka ibland för att ta sig) då maskinen har en tendens att gå varm då.

Det jobbiga med att den "låser" mot lyftbågen vid fastkörning tänkte jag lösa med att helt enkelt byta båge så man kommer åt.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
E ju inte särskilt besvärligt å jobbigt att hiva iväg lite snö under stänklappen så den sjunker ner lite. Då får man tag runt bågen å kan lyfta/dra skotern vid en fastkörning + att ni slipper sprätta en massa isklumpar på andra skoterförare (som är totalt livsfarligt) då man kör efter led.
Fundera faktiskt själv på å ta bort den förut, men efter lite klokt tänkande så sket jag i det då de är totalt onödigt å farligt för andra.

Häppåre! =)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Värst vilken tråd dehär blev.
Jag tog bort min för att: maskinen blir marginellt bättre i lössnö
Den blir betydligt lättare att lyfta lös i lössnö
Den blir extremt mycket lättare att backa med.
Den hade ganska lätt att gå sönder på XP, man fick ny på garantin om man gnällde men jag tyckte det var bekvämare att köra utan när maskinen var ny och jag ändå hade ett lyktfäste.
Dock så var det bara lös snö när jag körde utan.

I lös snö tycker jag inte att den fyller någon som helst funktion.

Tom Janne Tapio rekomenderar att man monterar den med skruv istället för nit på Boondocker för "Pro Riders" i sina "racing tips" till boondocker. För att kunna ta av den när det bara ska köras i lös snö.

Lössnö eller lös snö??? Hehe

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå

Tänkte prova så här på proclimben istället för att ta bort den helt, tänkte också sätta nåt band så man enkelt kan knyta upp den om man bara kör lössnö eller eventuellt backar.

Något liknande borde väl gå att göra på ski-doo också?

Last edited:

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Värst vilken tråd dehär blev.
Jag tog bort min för att: maskinen blir marginellt bättre i lössnö
Den blir betydligt lättare att lyfta lös i lössnö
Den blir extremt mycket lättare att backa med.
Den hade ganska lätt att gå sönder på XP, man fick ny på garantin om man gnällde men jag tyckte det var bekvämare att köra utan när maskinen var ny och jag ändå hade ett lyktfäste.
Dock så var det bara lös snö när jag körde utan.

I lös snö tycker jag inte att den fyller någon som helst funktion.

Tom Janne Tapio rekomenderar att man monterar den med skruv istället för nit på Boondocker för "Pro Riders" i sina "racing tips" till boondocker. För att kunna ta av den när det bara ska köras i lös snö.

Lössnö eller lös snö??? Hehe

okay:) jag tog bort min men packade med den i bilen + 4 pultar,mutrar och brickor så jag lätt kan sätta tillbaka den ifall jag vill:) kommer inte köra led i helgen och ska säga till dom jag ska åka med att inte ligga nära bakom! bakom kommer du ju alltid ligga när man kör skidoo men dom behöver ju inte ligga när:p hehe

Lynx_å_allt

Aktiv medlem
11 feb 2014
58
0
6
Idre
Jag tog bort min helt klart bara för att när man kör ner sig i mycket snö så står stänklappen rakt bakåt/utåt eller hur, då får man inte runt fingrarna ordentligt runt lyftbågen bak när man ska lyfta! STORT störningsmoment.

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Ska man ha skotern så den går backa med i lössnö så äre väl flipp som gäller? Phazer 2 an körde ja utan lapp för annars gick den knappt köra utanför spåret å utan gick de ju hjälpligt så de blev en markant skillnad :)
670n kördes med kort lapp å ja tror på yetin får den hänga kvar för den har flipp :p

Å har man så bråttom å ta sig lös att man inte hinner eller orkar gräva under lappen då man kört fast så kanske man skulle stannat hemma ist?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Handlar inte om att man har bråttom, är bara jävulst störande.. Sen står ju den där jävla lappen rakt ut hela tiden som om Skoter nyss kommit i puberteten

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Jag har kastat på en lastbils stänklapp bara fungerar klockrent, den viker upp sig på mattan då man backar och är lätt att ta bort från bågen då man kört fast :)