Variator fråga på en Ski doo rs 800

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Tjena. nu är snart dags att köra skoter igen UNDERBART. men har ett litet problem/fråga ang min variator. är så att förra säsongens slut började ett missljud komma från variatorn när jag körde (ökade farten eller sänkte) ett missljud som kan beskriva det som ett litet klingande ljud. är skotern still och jag rör variatorn som att den skulle gå hörs samma ljud. Under en jämn hastighet hörs inget. misstänker att det är vikterna? Är det svårt att byta själv? byte kolvar i fjol så skruva kan jag dock aldrig rört någon variator tidigare. eller är jag helt fel ute vad som bör göras med miss ljudet? Med vänlig hälsning niklas :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om det är primären du pratar om så är TRA-variatorerna kända för att kunna rassla lite, speciellt på tomgång.
BRP säljer kit för som innehåller nya rullar, glidklackar, oringar och bussning. Kostar runt en tusenlapp hos din handlare.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
ja precis är primären jag pratar om.. kanon borde inte vara någon fara att köra med den tills man bytt då eller? blir att köpa ett kit något som rekommenderas? tänkte på viken sats man bör köpa. Är det svårt att byta själv?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Allt är relativt, men har du bytt kolvar själv så tror jag du fixar även detta.
Avdragare krävs, om du inte ska köra med vattentricket eller frysboxmetoden (googla på vilka sätt man kan lossa en TRA). Sen måste du ha en gängstång och sunt förnuft för att avlasta/ta lös fjädern.
Märk upp variatorn så att du monterar delarna i samma läge. Finns guider på youtube hur man gör, jag tror bla Dynamo Joe har bra instruktionsfilmer.