Variator problem

tosoder

Aktiv medlem
3 jan 2010
56
0
1
Hej

Igår kväll sprängde jag en rem till min srx. På med en ny, körde lugnt ett par mil. Sen idag körde jag i ca 30kmh och gasade fullt då bara slirade den på remmen. Hände 2 gånger på ca 3mil. Tycker även att den har börjat bli svår att starta mjukt med. När man ska igång hörs ett tydligt (kadonk) och den börjar driva. Alla ideer och tips är välkomna. Även tips om vart jag skulle kunna lämna in den på service om det behövs.

mvh
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du har nog lyckats göra en midja på remmen..
sen ska man väl köra in en rem i några mil före man börjar gasa rejält
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kolla noga på variatorerna så det inte kilat fast sig något skräp någonstans, känn även på rullar och vikter så de inte är glappa eller stumma.. Annars kan det ju börja vara dax för en genomgång av dina variatorer..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den är inkörd då..men du har säkert nå remrester i variatorn när du smällt remmen... kolla kring vikterna osv..
 

tosoder

Aktiv medlem
3 jan 2010
56
0
1
Ska försöka göra rent den imorgon. Den remmen jag satt på slits välldans fort. Kan det bero på åldern? Den är nog 3-4 år gammal då den satt på variator skyddet vid köp och skotern hade stått i 3 år. Hur ska man göra rent bäst? breake cleaner lr sprit avfettning?

mvh
 

tosoder

Aktiv medlem
3 jan 2010
56
0
1
Nu har jag gjort rent så bra det går med t sprit. På med ny rem och allt frid och fröjd. Men nu vill den driva lite frammåt på tomgång efter att jag kört den. När jag lyfter upp mattan så kan jag precis stoppa den med foten. Remmen tjuter lite vid långsamkörning. Vad hittar jag på nu då? På sekundären ligger remmen ca 3mm över skiva ska det vara så?


mvh
 

tosoder

Aktiv medlem
3 jan 2010
56
0
1
Ja det är rätt rem. Bricka ihop förklara. :) Sitter och läser om det men fattar inte riktigt.

mvh