Variator problem

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Var ute och körde ca150m och märkte att jag hade stora problem med att få ner remmen på sekundärvariator. Svårt att avgöra i % hur mycket den gick ner men kanske 20-25% under dom där 150 meterna, hissar jag upp skotern och gasar så går det att få ner remmen i botten.

Har funderat ett tag på hur man kan fixa felet och funderar på att lasta på tyngre vikter på primären och hoppas att motorn orkar eller byta till mjukare fjäder i sekundären. Tänker jag rätt nu eller ska man testa något annat?

Vet inte om det har någon betydelse men kör en Ockelbo 380 med Sachs sa2-440R med original sekundärvariator och en p85a som primär.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
kör med comets blåa fjäder och ställbara thunder shift vikter. vikterna ska väga 37,4gram tomma och jag har lagt på 5,8gram lägst ut på vikten (mot centrum på variatorn)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kliver remmen högst upp i primären?
låter nästan som att du har viktat på vikterna för mycket så att den inte orkar växla fullt?
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
har inte kollat hur primären arbetar, sitter ett skydd i vägen. men får ta och rita något streck eller liknade för att se hur högt upp remmen går.

men funderar på att sätta en mjukare fjäder i sekundären för att se om det blir någon skillnad, blir den för mjuk så får man byta tillbaka eller bara ge upp.