variator problem.

Lallas781

Semi PRO sledder
14 dec 2006
21
0
0
Brunflo
jag behöver tips!

när jag kör fort med min skoter, jo det går :p, så exploderar min rem ovilkorligen, det blir bara småbitar kvar av den, detta infräffar endast vid full utväxling, men vad kan det bero på?
jag har linjerat om variatorerna i flera omgångar men med samma resultat, sekundären är ombussad och nya glidklackar, primären verkar ok men jag har beställt nya bussningar till den...
någon som har nån ide på vad problemet kan vara??:confused:
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Låter som att remen blir för spänd vid full utväxling. Kolla om det går att flytta motorn närmare sekundärvariatorn utan att den tappar linjeringen. Börja med att rita med med en filtpenna eller nåt liknande på primärvariatorns skivor så ser du hur långt remmen går när den växlar ut fullt. Är remmen för kort kan du ju testa att sätta på en lite längre rem.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du har rätt C-C mått och rätt rem så är det troligen något motorfäste prova bända på motorn med tex en kofot å kolla så den sitter fast ordentligt
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Hej.
Det krävs en hel del kraft att spränga en rem!!!!! Som du förklarar så måste någonting vara löst, om detta inträffar endast vid full utväxling eftersom du har betydligt mer belastning på remmen vid ax, start..