Variator set up: Summit 800 e-tec-11 & även äldre xp summit.

R

RevMan

Lynx xtrim boondocker, enligt sprängskiss.
414ramp
blå/grön 130/260fjäder
417222594 viktpinne
44/42helix
grön fjäder417127137
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Jag har en Summit XRS HC 800 -10 som jag funderar på att justera variatorerna liknande diskussionen här. Jag har inte haft några remproblem men har inte kört så mycket och hårt så det är för tidigt att dra för stora slutsatser ännu. Jag har tidigare haft en Renegade 800 -08 utan remproblem där jag varit noga med remspänningen.

Jag har inte plockat isär variatorerena ännu så jag vet inte hur de är bestyckade, de ska vara original. Är det hålad viktaxel så att man kan vikta på? Har någon erfarenhet att vikta på mer så att den växlar ut hårdare?

Jag vill behålla den mjuka och låga inkopplingen men få den att växla ut kraftigare/snabbare eftersom det känns som att den orkar med. Vill naturligtvis få den så rapp som möjligt också. Förslag på åtgärder? Någon som har erfarenheter av Dynamo Joe's v-kit till Summit XRS HC 800 -10?

Diablo Racing: Intressant inlägg i annan tråd angående dina erfarenheter av DJ-kit till Summit 800 -08! Vad är ditt förslag att jag ska göra?

Tacksam för svar!
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag har en Summit XRS HC 800 -10 som jag funderar på att justera variatorerna liknande diskussionen här. Jag har inte haft några remproblem men har inte kört så mycket och hårt så det är för tidigt att dra för stora slutsatser ännu. Jag har tidigare haft en Renegade 800 -08 utan remproblem där jag varit noga med remspänningen.

Jag har inte plockat isär variatorerena ännu så jag vet inte hur de är bestyckade, de ska vara original. Är det hålad viktaxel så att man kan vikta på? Har någon erfarenhet att vikta på mer så att den växlar ut hårdare?

Jag vill behålla den mjuka och låga inkopplingen men få den att växla ut kraftigare/snabbare eftersom det känns som att den orkar med. Vill naturligtvis få den så rapp som möjligt också. Förslag på åtgärder? Någon som har erfarenheter av Dynamo Joe's v-kit till Summit XRS HC 800 -10?

Diablo Racing: Intressant inlägg i annan tråd angående dina erfarenheter av DJ-kit till Summit 800 -08! Vad är ditt förslag att jag ska göra?

Tacksam för svar!
Det beror på hur mycker du vill lägga på en ny set up. Med min bästa lösning så blir jag tvungen att byta rubbet. Om din maskin har en 44-42 helix(de står på dom, typ 43-47,44-42) så kommer man undan med den.
Alla prylar i primären + fjädern i sekundären. 4500:-. Jag vill helst montera och fin justera tillsammans med ägaren. Men har man tillgång till verktyg(ett måste) så kan man göra det själv.

Det finns billigare lösningar. Man kommer långt med en annan fjäder i sekundären, justerbart pinkit & primär fjäder. 2000:- och vill man gå ett steg till med en ny helix: 3500:-


Summitarna blir tyvärr dyra, för att man måster göra mycket för att få dem bra.

Du nämner låga tillslag! 413 ramp(org,gade,summit) 130 i start tryck ca 35-3600 med 160 3800 som är std. Med ett mjukare start tryck blir dom lite svårare att få riktigt rapp med org armar och tyngre pinnar. Med de armar som jag gillar bäst så kan man gå ner till 3200 utan några som helst problem, Helt otrolig respons. Dessa armar gör verkligen undervärk med TRA variatorn. Hårdare tryck på remmen med mindre roterande vikt. Typ Dj,Cundney etc har ofta ett tillslag på över 4k. Ofta 200-230 i start tryck. DJ använder sig av Daltons pinnar,fjädrar + plus att de gör hans hemmliga helix. Inge fel i det, hög kvalité. Ni ska veta de att dessa clutch kit gäng, DJ, Cundney,Goodwin etc är inte specielt glada på varan. De hugger på varan nå otroligt på olika forum i US.

Jag har primär och sekundär(HPV,QRS) fjädrar i olika tryck. Även till formula sek(preload fjäder)quick clickers(strightline) och även high tourqe rullar till primären och QRS sekundären om någon behöver.

Christian 070-34 778 34
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Vad är det månne för armar du gillar? Jag har provat Thunders armar, var lätt att få en bra "dragracingsetup" men kinkigare att få perfekt med backshiften oxå.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Vad är det månne för armar du gillar? Jag har provat Thunders armar, var lätt att få en bra "dragracingsetup" men kinkigare att få perfekt med backshiften oxå.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Gillar inte Thunder armar, inge unikt. Ingen lösning på TRAns dåliga efektivitet i högre växel. Har provat ALLT.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Gillar inte Thunder armar, inge unikt. Ingen lösning på TRAns dåliga efektivitet i högre växel. Har provat ALLT.
Du som bor I Gällivare, Prata med Micke Falegren och HÅkan Persson så får du höra vad jag och Micke tog tog fram till 800 summit XRS hill 154" i fjol.
 
R

RevMan

summit XRS 2010 ska enligt bulletin ha exakt samma setup som summit freeride. alltså 43-47 helixen.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
summit XRS 2010 ska enligt bulletin ha exakt samma setup som summit freeride. alltså 43-47 helixen.
Stämmer. Därför är jag väldigt bryd över att freeridern har samma set up, förutom drevningen 21-45, XRS ska ha 20-45 om jag inte är fel informerad. XRSen äter också rem.
21-45 är enligt mig inte det stora problemet. Det är lågt. 1:1 delvis motor & sekundär har samma varv. Med 8000 rpm 21-45 =130,2 km/h. TRA har .83 delivis om du använder en 38mm bred rem så kan den gå med 20% overdrive. Teortiskt ca 157km/h . 20% over drive är helt omöjlig att upp nå om du inte kör på ett flyg fält, och det är frågan om en summit med 57mm kam kan det! ca 10% är möjligt att uppnå på ett bra packat spår. Så ca 145 GPS kilometer är bra.

Som info: min -09 Gade 600 e-tec visade 178km/h mätarn, 164 km/h gps på en flyg raka. 32mm kam, 21-45 8500rpm, gick alltså med 300 över varv därför att variatorerna hade växlat ut. Gick aldrig snabbare än 153(gps) på ett helt perfekt spår. Mach Z 1000 192km/h GPS kanon spår. Min gammal Mach z800(mill) med variator fix 195km/h GPS samma dag! Det sitter inte så mycket i effekt. Fungerar inte variatorena så blir det bara värme med mer hk. Nu ska nämnas att en 32mm kam bromsar betydligt mer än 25. Då kan ni räkna ut ur mycket 44 och för att inte tala om 57mm höjd. Höjd bromsar mer än längd.


Lite info: +/- 100rpm= ca2km/h, en kugg på lilla(övre)7km/h +/-, en kugg stora(nedre)=4,5km/h +/-. Går man ner eller upp en kugg på drivhjulen +/- 16km/h.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Här kommer lite mer allmän info om hur variator systemet fungerar.

Det är primären som ska växla, inte sekundären i första hand. Det är primären som ska överkomma mothållet i sekundären. Om sekundären växlar fortare än primären blir det värme och skotern känns lite slö(dålig respons). Kan bli både låga och för höga varv(stark motor) remmen sitter inte fast i systemet. Om primären är för tungt lastad(växlar för fort) blir det låga varv. Känns trög, dålig respons. Kan upplevas som bra drag i mellan register(stark motor) därför att remmen sitter fast och producerar effekt till mattan.

För höga varv! lasta mer i primären i första hand. Det gillar starka motorer(800). En svagare motor typ 5-600cc kan få dålig respons(tar lång tid upp i varv) med tunga vikter. Lösningen är en fjäder som har hårdare start tryck. Men då stiger tillslaget. Vill man inte det så gäller det att kanske hitta en lösning i sekundären som håller emot mer i början(låg fart)och lite mindre i hög fart(svårt) Kan medföra värme! Om du byter drevning eller går till högre kam så bör du kalibrera om. Mer vikt i primären. Vid ner drevning brukar det finnas utrymme för mer start grader på helix(800). En 600a, mycket sällan. Vid byte till högre kam(44mm är populärt) ska man hålla igen med sekundären(går tyngre). En kort maskin har ofta hög drevning typ 26-45. Byter man till 44mm så är 2-3 kugg lägre bra. Typ 23-45. eller mindre, ej lägre än 21-45 enligt mig. Krävs stora åtgärder i variatorerna för att inte tappa draget upp till toppfart.

Här kommer ett ex på hur min 800 e-tec gade växlar . vi börjar från stilla stående. 3800 i tillslag(helt ok) är bestämd mot remmen, inget remslir om jag kör sakta i lössnö. Kan vara lägre typ 3500. Var tvungen att ställa clicken på 1an redan efter 10mil(för lätt i hög fart, över varv) Blev perfekt på led i normal fart 40-70km/h. låg bränsle förbrukning(glad).
Håller 8100 hela vägen mot toppfart på led eller packad snö. Helt ok. Men i lössnö gas i botten 82-8300! Varm som fan! Varför då! Jo för lätt i primären, sekundären håller emot lite för mycket. Generell åtgärd! Rör inte sekundären. Om det blev varmt så blir det 2000 in ny rem om jag släpper av i sekundären(typ mer slut grader på helix alt mjukare slut tryck på fjädern). Det som gäller här är mer vikt i primären. Det kan man göra på 3 sätt(TRA) Clicka till lägre #, mjukare slutryck på fjädern eller mer pinnvikt. Nu är jag på C#1, det jag funderar på är att ev byta till 414 rampen(mer push hela vägen än 413) markant skillnad förmodligen 3-400rpm lägre. Denna lösning är bra om man är mer på led än i lössnö. alt 2: mer pinnvikt(ett säkert kort) lasta på från org 18,8g till typ 22-23g upp med clicken till #3. Denna lösning är bättre(ofta) för "boondockare" i combo med en hårdare sek fjäder(billigare än att byta helix, gör samma jobb). Alt 3: att byta till mjukare slut tryck, men är också lite mer mot led körning.

Mer pinnvikt i combo med en lite hårdare primär fjäder(start & slut) är ofta en bra lösning till korta 600(sdi & e.tec). 800 an behöver som regel inte mer start tryck. Nya fjädrar var 3-500 mil beroende på typ av körning är att rekomendera. Rengör variatorerna varje år. Har du skjutit mer än två remmar bör du nog ta i sär och rengöra(tips). Den svarta(helt svarta) sek fjädern 157-300 förekommer lite överallt bland modellerna(doo&lynx), den ska man kasta till skogs och byta mot grön,lila eller någon eftermarknads fjäder. Dock ej svagare än 180 i start tryck, helst 200 eller mer.

Som sagt det finns många sätt att prova med. Men det ni ska komma i håg! VARMA variatorer är ett dåligt tecken. Remmen sitter inte fast nog och det blir inte mycket hk på mattan, bara ett högt remmkonto! Mycke effekt och mycke matta, svår nöt att knäcka, specielt med en så dålig variator lösning som ski-doo har. Jag säger ski-doo för det var där det började.

Ha det!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Här kommer lite mer allmän info om hur variator systemet fungerar.


Ha det!
Tycker det verkar underligt att de sätter en 43-47 helix original...
Är helt inne på din linje med en helix med lägre vinkel på slutet, 44-42 eller nåt sånt för att få mer tryck på remmen på slutet...
Frågan är då om man lyckas trycka på nog mycket i slutet på utväxlingen med vanliga viktpinnar.
Eller bör man gå på pinnar där man kan lägga vikt offset, typ super torquer eller Toms 3D armar?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tycker det verkar underligt att de sätter en 43-47 helix original...
Är helt inne på din linje med en helix med lägre vinkel på slutet, 44-42 eller nåt sånt för att få mer tryck på remmen på slutet...
Frågan är då om man lyckas trycka på nog mycket i slutet på utväxlingen med vanliga viktpinnar.
Eller bör man gå på pinnar där man kan lägga vikt offset, typ super torquer eller Toms 3D armar?
Mindre helix och mer pinvikt fungerar. Men offset armar fungerar bättre, specielt Super tourqers senaste design.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
hur mycket effekt har du fått ut ur renegaden? om man får fråga;)
Är på service, börjar till helgen. Börjar med fält test sedan track dyno. Men gaden är ett litet problem jämfört med Freeridern. Gade n och Lynx boondocker har i alla fall en så där set up om man kör på Clicken 1. Freeridern är helt fel växlad från 50% och ut. Jag kommer att testa en lösning som jag vet fungerar helt grymt på -10 XRS 154". Vill testa den ordentligt. Mitt stora problem är att jag har inte råd att ligga med prylar hemma. ett få tal kan finnas för lev inom 3veckor. Och då helst till förare i när området. Eller till dom som har tillgång till verktygen. Det är ju en satans procedur att ta i sär allt. Nu har jag gjort det oräknerliga gånger så för mig går det rätt fort. Kommer att ordna med shimms till sekundären också. Det behövs på min gade.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Vi landade även här på att vissa av maskinerna inte fungerar orginal, och det är skandal. (shysst på rim)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Lite mer tugg! Om vi bort ser från Motorstag,shimms och idér om flytande sekundär så är tyvärr TRA 3, 4, 5 & 7 en ännu sämmre lösning än den äldre TRA 1& 2. TRA 1 & 2 har större diameter och en rak vinkel på skivorna (13grader). Om denna variator har problem med att skapa tryck på remmen i högre växel så är den nuvarande designen ännu värre. TRA 3,4,5 & 7 har mindre diameter och 2 vinklade skivor. Den startar på 13 grader och öpnnar upp en grad till 14. TRA 7(800an) är en smidd variator och jag menar att den smidda varianten är sämmre på att "ta rem". Hård yta, fel legering kan var en orsak. Den tål mer värme än den gjutna varianten av TRA 3, men den går kallare än 7an med bra set up. Om 3 an är fel kalibrerad och den sitter på en 800 och du använder en hård rem kan det bli spår(blir mjuk vid för hög värme).

"Fly weight style" typ Polaris är bättre på att ta rem i hög växel. Men även solen har sina fläckar. Har även hållit händerna på Pol, Ac & Yam som har varit skållheta. Men dom är och andra sidan betydligt tacksammare att jobba med när det gäller värme problemet.

Jag kört en hel del olika varianter i min "track dyno" och där ser man svart på vitt vad som fungerar bra eller mindre bra. Super tourqers(heel clicker) vikter är dom som fungerar bäst till alla märken, men det krävs att dom är rätt uppsatta. Det finns ingen "fly weight" vikt som sätter sån "load på motorn(remmen)som dessa och dessutom har en "back shift" som ingen annan "fly weight". Ingen nämd, ingen glömd..Yam nitro turbo med heel clicker 2 speed, en hår resande upplevelse! heel clicker finns i 3 olika lösningar till TRA. Den första "fly weight style" ej clickbar, mycket missförståd, fungerar kanon rätt upp satt. TRAn blir som en "polaris". De dåliga är att man måste borra hål i sidan. Kan spricka. STS armen kom-06. Finns till gammla och nya TRA, olika längd på armarna. Click bar. Rullen på samma position som org men med ett öra(för mer vikt) just under rullen. Kör denna arm på Asfalt pro stockern(tra 1). Senaste armen ,CRA med en speciell position på rullen. Det är den som gäller på 800an.