Variator som glappar igen!!

eMiL.a

Medlem
24 nov 2005
38
0
1
ö-vik
Tja! jag har en mxz 800x 01 vars variator glappar IGEN! jag hade nyss bytt centrum busnigarna. och då funkade det bra. men nu har jag kört 15mil och den glappar igen!! varför?? måste jag linjera den typ? eller är den obalans??

Även remen har nöts väldigt mycket för att ha gått 15mil!?

Tacksam för svar!!
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Och du monterade dom på rätt sätt? Piratbussningar eller orginal? Hur såg resten av variatorn ut? Skador?
Att linjera variatorerna mår dom flesta skotrar bra av så det kan ju vara en bra ide.
Var remmen ny? Inkörd ordentligt?

Hur mycket glappar den? Lite glapp ska det ju vara men..
 

eMiL.a

Medlem
24 nov 2005
38
0
1
ö-vik
Orginal och det va bra från början. Remen körde in den sådär kunnde ha varit bättre! Resten av variatorn såg okej ut tycker ja!
Den glappar lite väl mycket känns det som har kännt på några andras dom glappar inte som min.

Det är väldigt mycket oljud från den!
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
hmm... nåt måste ju vara fel ändå.... vore jag du skulle jag ta isär hela variatorn totalt... och sen kolla allt.
 

eMiL.a

Medlem
24 nov 2005
38
0
1
ö-vik
Har hittat felet nu! Inte så roligt men ja vet vad det är iallafall vevaxel är i obalans. Det är därför busningarna for så fort, Troligtvis så har den nype en gång. För ena kolven var inte så fin.

Så nu är motorn i delar snart!
 

eMiL.a

Medlem
24 nov 2005
38
0
1
ö-vik
Cylindern så faktiskt bra ut!! behöver nog inte göra nåt specielt! ska få avdragaren imorrn så då får man se huir det ser ut i vevhuset!
 

eMiL.a

Medlem
24 nov 2005
38
0
1
ö-vik
DElat på den och det såg bra ut ! lämnade in veven och den var 2 tiondelar obalans som man säger! fixat och satt ihop blocket igen. Men nu sitter det fast i cylinderfotspackning har inte fått den än. Men det går fort å sätte ihop kolv å cylinder så snart så!:)