Variator, Summit 600 -00

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Vad har jag för primärvariator på min Summit?
Vad heter den, vad är måttet på konan osv? Kan jag plocka en variator från en annan maskin och issåfall vilka då?

Hittar ingen info nånstans och står med årets variator-ras...:(
Måste hitta en fiffig lösning, kan inte hosta upp 2900:- + arbete på att renovera upp den där.

Tacksam för svar!
 
Last edited:

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Men gossar & damer kom igen nu!
Klart att nån vet...?
Eller gäller universal-lösningen? "Ring ÅF..."

Tacksam för svar!
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Men jeesus, inte vet väl jag....kunde jag renovera den själv skulle jag ju inte skriva något här. Jag kan meka enkla grejer, men inte variatorer.
Variatorn är hos mekaniker, han pratade om viktarmar, ramper, nå bussningar och säkert nåt mer som jag inte fattade... Men de vill som sagt ha 2900:- + arbete för att renovera den, det slutar ju på över 3500:- innan det är klart och jag får för mig att jag får tag i en beggad variator billigare än så och som är i bättre skick än vad den här är/var, så jag vill veta vad den heter och måttet på konan, eller om jag kan norpa en variator från en annan maskin?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Men jeesus, inte vet väl jag....kunde jag renovera den själv skulle jag ju inte skriva något här. Jag kan meka enkla grejer, men inte variatorer.
Variatorn är hos mekaniker, han pratade om viktarmar, ramper, nå bussningar och säkert nåt mer som jag inte fattade... Men de vill som sagt ha 2900:- + arbete för att renovera den, det slutar ju på över 3500:- innan det är klart och jag får för mig att jag får tag i en beggad variator billigare än så och som är i bättre skick än vad den här är/var, så jag vill veta vad den heter och måttet på konan, eller om jag kan norpa en variator från en annan maskin?
Kontrollera VAD det är som tjorvar så kan vi säkert hjälpa dig.. tror knappast de är alltihop om du inte demolerat den totalt... beggad variator är nog en dum ide, det slutar nog på samma sätt som du åkt på med denna.. renovera... de blir dyrt i längden att köpa ny variator varje gång den måste renoveras :D. Bussningar är ju slitagedelar.. ALLA viktarmar låter bara konstigt att byta om inte alla slagits sönder på något konstigt sätt.. Han/Hon/Den kanske försöker att lura dig... senast jag helrenoverade min variator jag hade på min 600 -99 så kostade det 1100 kr...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hej, du har en TRA variator med stora konan, det passar från rotax 500, 600, 700, 800, 6-7-800 triple BLAND ANDRA... bara det att du får byta ramper, fjädrar, vikter om du inte köper en variator från en 600 twin, såsom den du har.
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
1000 tack för svaren!
Nej, jag tänkte inte att jag skulle köpa en variator varje gång den kärvade, har ju renoverat på mina andra maskiner oxå, men tänkte att den här var i snor-dåligt skick i grunden, att det kanske var värt att försöka hitta en i bättre skick "att jobba" med, so to speak.
Jaja, nu vet jag ju vad jag ska leta efter iallafall.

Återkommer om det blir så att jag får för mig att försöka styra upp eländet.

Tjing!
 

Bergstrom_

Medlem
6 nov 2007
27
0
1
Hoting
Hej, du har en TRA variator med stora konan, det passar från rotax 500, 600, 700, 800, 6-7-800 triple BLAND ANDRA... bara det att du får byta ramper, fjädrar, vikter om du inte köper en variator från en 600 twin, såsom den du har.
Hallå!
Du som verkar kunna det där, vilken kona har jag på min Formula Mach 1 643 -91?

Skulle vara RUSKIGT tacksam för ett snabbt svar, vill gärna ha igång den så fort som möjligt och jag har en variatog på "g".

Tack på förhand!