Variator trimning

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Väldigt kortfattat och enkelt så kan du jämföra med en bil. Om du gasar från noll och snabbt växlar till 5 växeln så kommer bilen acca sakta och motorn kännas seg. (fjädern för mycket släppt)

Om du istället fortsätter att köra på ettan så kommer den först acca som den ska men sen händer inget mer. (fjädern för hårt spänd)

Men om du växlar igenom 1,2,3,4,5 i rätt takt och tillfälle så accar bilen bäst. (du har fjädern rätt spänd)

Din beskrivning om hur din skoter liknar mest som att du för snabbt får in 5växel, så testa att spänna fjädern.
För att fortsätta den bildliga talan:
Om motorn har lite pulver i sig kan man likväl starta på 2an eller 3an, om det gäller gatbilar.
Jämför gärna med motorstarka gatbilar på strippen, som i regel startar på 2an eller 3an beroende på utväxling.
Har man alltså en motorstark skoter så finns det ingen idé att ligga på 1an. (ja, eller motsvarande. Det mer lättförståeliga bil-exemplet räcker inte till här.)

Sen är ju en mer spänd fjäder trevligare ur hänseendet back-shift, vilket verkligen förhöjer "acc"-känslan
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Helt klart ingen ide att starta på allför låg växel. Låt oss fortsätta biljämförelsen.
Jag vill att vi fortsätter att se det som bra att starta på 1an (remmen långt upp i sekundären) men vi vinner inget på att bilen har en för låg slutväxel. Då kan man lika gärna starta på 2an.
Slutväxel är i skotersammanhanget drevningen.
Går nån slags "dreva ner två kugg-sjuka" genom sverige. Många tror det är lösningen på allt, man ska få skoter acc-snabb, rädda remmar osv.

Enligt mig är det för det mesta bättre att köra på orginaldrevning och en bra injusterad variatorsetup, än två kuggar ner och halvdan variatorsetup.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Lånar tråden lite. Om man drevar ner 2 kugg på lilla hjulet, är man då tvungen att justera något i variatorn?
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har kollat upp fjädern nu och den var redan på det styvaste hålet...så där fanns inget att hämta...kanske blir till att köpa kraftigare fjäder.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lånar tråden lite. Om man drevar ner 2 kugg på lilla hjulet, är man då tvungen att justera något i variatorn?
Växlar maskinen på som du vill?
Växlar det fullt ut?
Ligger den på det, för din motor, optimala varvtalet vid fullgas under 0-200 m?

Om nej på någon av frågorna ovan så är svaret din fråga "ja".
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Växlar maskinen på som du vill?
Växlar det fullt ut?
Ligger den på det, för din motor, optimala varvtalet vid fullgas under 0-200 m?

Om nej på någon av frågorna ovan så är svaret din fråga "ja".
Ja, ja ja, tycker jag iallfall. Grejjen är det att har bytt från orginal mattan, 22mm kammhöjd till en 32as och skulle vilja ha den lite rappare. vad jag förstått så är ner drevning ett billigt bra alternativ för detta ändamål.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ja, ja ja, tycker jag iallfall. Grejjen är det att har bytt från orginal mattan, 22mm kammhöjd till en 32as och skulle vilja ha den lite rappare. vad jag förstått så är ner drevning ett billigt bra alternativ för detta ändamål.
Det beror ju på vilken typ man är som människa, men visst fungerar en UPPdrevning (alltså att man höjer utväxlingsförhållandet), men det ska givetvis kompletteras med injustering av variatorer.

Du förlorar ju toppfart/matthastighet samt att den möjligtvis slirar mer från stillastående (beroende på variatorinställningar).