Variatorfråga (bilder)

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Var ute och åkte idag och märkte att det låg rembitar på forsteget. Är detta normalt remslitage? Hade jag tur som upptäckte det innan den small?

Har ingen aning om hur långt remmen gått, köpte skotern för ett par veckor sedan av ett företag och har själv kanske kört 20mil.

Eller beror det på det på det lilla jacket som är på variatorskivan? det är ett likadant jack fast lite mindre på andra sidan som inte syns på bilden

bild på jacket i skivan:


bild på remmen:
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Skador och jack i variatorskivorna påverkar helt klart hållbarheten på variatorremmen, se till att åtgärda eller få åtgärdat av handlaren är mitt råd.
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Är det bara bilden som luras eller fattas det en bit metall på yttre skivan? Uppe till vänster i bild. Fattas det en bit så är det INTE bra.
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Det är precis som det ser ut, det fattas en bit metall på yttre skivan. Vad gör man åt det? äre bara att byta hela kroppen då tro?
 

svarten

Aktiv medlem
27 dec 2007
91
0
6
Jo kroppen får man byta efter att den sprängts vid 8000 varv..... Vet inte vad det är för maskin, men ytter skivan kan bytas separat. Är det en äldre maskin borde det finnas variator på blocket.
 

herrofattbar

Aktiv medlem
24 dec 2009
90
0
6
Berg
Det är fixat nu, for till ÅF med skotern och de slipade bara remskivorna lite.. vilket jag lärde mig att det är bra att göra typ 1 gång om året för att remmen inte ska slira!