Variatorkitt till 800 E-TEC MXZ XRS

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Tjena!

Har tänkt skaffa ett v-kitt till min 800 XRS MXZ 2012. Då blir frågan: vilket? Har läst runt lite och verkar som att diablos v-kitt är riktigt bra eller har jag fel? Och vart kan man isåfall få tag på ett sånt? Har även hört lite om dynamoe joe, cudney osv.. Men vart i Sverige kan man få tag på ett riktigt bra variatorkitt? Vill ha delar till både primären och sekundären..
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Jag har "diablos" kitt i min xrs 800 2011 och är väldigt nöjd! Han finns här på forumet så ta kontakt med honom om du har frågor ang hans kitt.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Okej jag ska göra det! Vad har du för exakta delar i ditt kit? Vilka ramper, hårdhet på fjädrar, helix, vikt osv..

Hade även velat höra vad ni andra har för speciella delar i era variatorer! Främst ni som kör korta 800 etec men även ni andra också!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Diablo kittet är lite speciellt för det är Heel Clicker (tror jag dom heter) billet armar med både topp och pinn vikt med tillhörande ramper. så du kan inte köra andra ramper än deras egna med dom armarna.
Någon annan kanske kan förklara bättre vad det igentligen är?

Å helixarna är som vanligt med variator kitt. bortslipade nummer eller deras egen logga så man igentligen inte vet vad det är.

Så är lite svårt att säga vad man har för grejjer i dom om man inte plockat ihop egna saker.

Men så är det med alla kitt. Ingen vill ju säga vad det är för grejjer då åker man ju bara till sin åf å köper samma som polarn som betalat dubbelt så mycket =)
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Vad krävs egentligen för att man ska känna en skillnad/bättre karaktär, krävs både Helix, ramper, fjädrar osv eller räcker det med bara något av dessa? Eller är det så att man måste köpa ett kitt som innehåller "alla" delar för att det ska bli bättre klipp i maskinen?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nej, xrs -12 har en helt ok grundsetup. Om du vill ha den rappare kan du byta primärfjäder till
Brp 415 015 400 (160/260) ökar tillslaget och kommer kännas mycket piggare.
Vill du ha ännu högre tillslag och bättre backshift så behöver båda fjädrarna bytas.
Lämpligt då kan vara 414 768 200 (200/290) i primären och 417 127 062 (230/300) i sekundären.
Då krävs även justerbara viktpinnar. Men det ger en nervös skoter, men gillar man crosstuket och åka rulle så kan det vara ok.
Originalramper och Helix är helt ok (414 och 47/44).
En fjäder kostar ca 350kr hos Åf
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Nej, xrs -12 har en helt ok grundsetup. Om du vill ha den rappare kan du byta primärfjäder till
Brp 415 015 400 (160/260) ökar tillslaget och kommer kännas mycket piggare.
Vill du ha ännu högre tillslag och bättre backshift så behöver båda fjädrarna bytas.
Lämpligt då kan vara 414 768 200 (200/290) i primären och 417 127 062 (230/300) i sekundären.
Då krävs även justerbara viktpinnar. Men det ger en nervös skoter, men gillar man crosstuket och åka rulle så kan det vara ok.
Originalramper och Helix är helt ok (414 och 47/44).
En fjäder kostar ca 350kr hos Åf
Tack för svaret! Om man dock vill få ner remtempen lite (kan inte direkt säga att jag har problem med det), måste man då skaffa ett helt kitt eller vilka delar är det som kan göra att man får svalare variatorer?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Finns variatorkitt som sänker tempen. Diablokitten är riktigt bra, och han har en grym support.
Kittet måste vara anpassat för just din körstil. Vet inte hur dun körstil är men en rolig setup på 800 xrs är 23-24/45 drevning, 38 ripsawmatta från en lynx och lite högre starttryck på primärfjädern.
Många gillar 44 matta men det höjer remtempen rejält.