Variatorkitta --> Rappare direkt

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Hälsade o ni stora variatorgudar.

I början på säsongen så köpte jag på mig en Lynx, Ranger Mountain 800HO - 2004.
Då jag inte haft skoter på ett par år (korta äldre skotrar tidigare) så trodde jag att jag skulle få fullt upp med att tygla monstret jag nu införskaffat. Både effekten och längden/höjden var i mina ögon något fruktansvärt.
I.a.f. nu när säsongen börjar lida mot sitt slut och "Gasdjävulen" tagit mig i sin stora famn, så vill man ju som bekant "bara ha mer!!!"

Nu till mitt I-landsproblem. Jag tycker inte den är tillräckligt rapp i början.
Scenario: Om man från tomgång vrider fullt i djupsnön så upplever jag att den inte sticker riktigt så kvickt som jag skulle kunna önska. Den som bölar av ett kort tag innan allt kommer som en spark i arslet (Ni vet när mungiporna - och skidorna - bara vill upp).

Var ska jag börja (Vill ha kvar att man kan smyga iväg på inslagsvarv, kring 3500PM)?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då det bara är primären som avgör inslagsvarv så skulle jag låta den vara i första läget i vart fall. (Om remmen ligger rätt osv.) Däremot kan jag hålla med om att drevning kan vara intresanta att kolla över till viss del. För lågt är inte roligt i längden...

Jag skulle nog börja med att spänna åt fjädern i sekundär variatorn lite hårdare. Detta ger lite senare uppväxling och lite snabbare nerväxling. Ett billigt sätt att prova om det ger det du önskar.