Variatorproblem V-1000?

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Farsan har en v1000 tror det är en -04. Och numera på 2:ans växel är den hur trög som helst att komma igång, nästan som och det inte finns kraft i motorn.

Har aldrig förut upplevt detta utan att den snarare varit väldigt rapp även på 2:an. Nu under sportlovet drog jag en pulka med 1 vuxen och 2 barn i samt 1 barn på skotern med mig. När skoter var varm och vi stannade för att snacka om vart vi skulle, hade den väldiga problem att komma igång, kändes som om man hade sämst vridmoment.

för övrigt tycker jag 1:ans växel fungerar bra men tycker inte man ska behöva detta när man drar lätt. Samt att jag inte upplevt detta förut.

Är det vettigaste att lämna in på service för variatorkalibrering eller kan det vara nått annat som är konstigt?. Vi har repat den för 2 år sedan då var det något slags kol som var slut och då var den också slö. Samt att det även varit en spricka i variatorn.
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Sliten variatorrem,remhöjden i sekundären feljusterad,primär- eller sekundärfjäder tappat spänst eller gått av (troligen inte)...Lösning:Köp en Commander
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
haha, den var bra.. Nu är det föräldrarnas skoter och det är ju trevligt om den fungerar som den ska :) Farsan köper inte nytt i första taget.

Får nog lämna in den efter påsk för att gå igenom till nästa säsong.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vi har samma på våran st600. är variatorerna som behöver service men har inte orkat bry mig när den går, men man får köra mycket på 1:an
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Någon som kan säga hur remmen skall ligga i variatorn, samt hur man ställer in den. Kommer fara före alla andra upp till stugan och kanske kan ställa in detta.

Har inte internet där uppe så jag måste ha klart för mig hur jag skall göra
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Remmen ska vara justerad så att den driver mattan då skotern är upphängd men lätt kan stoppas med handen.Nu är jag osäker på vad du menar för maskin med V-1000 motor.Ranger möjligen ? Sekundären ser isåfall ut så här och verkar justeras med ringen utanpå variatorn http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=6913e302-09d1-43cf-a3bc-72d5dc93a74c Lättast är kanske att helt sonika slänga på en ny rem och se vad som händer...Får inte länken att fungera men välj:Lynx,Årsmodell,Modell,driven pulley så ser du en sprängskiss på härligheten
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Remmen ska vara justerad så att den driver mattan då skotern är upphängd men lätt kan stoppas med handen.Nu är jag osäker på vad du menar för maskin med V-1000 motor.Ranger möjligen ? Sekundären ser isåfall ut så här och verkar justeras med ringen utanpå variatorn http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=6913e302-09d1-43cf-a3bc-72d5dc93a74c Lättast är kanske att helt sonika slänga på en ny rem och se vad som händer...Får inte länken att fungera men välj:Lynx,Årsmodell,Modell,driven pulley så ser du en sprängskiss på härligheten
Ahh ok.

glömde säga, det är en Yeti v1000
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
OK ! I så fall har du tre justerskruvar som du justerar avståndet mellan skivorna på sekundären med .Tag bort remmen,pressa isär skivorna,lägg en kloss mellan dem,lossa på låsmuttrarna på utsidan variatorn,justera på skruvskallarna mellan skivorna,dra dessa medsols så blir avståndet mellan skivorna mindre ,tag bort klossen och kontrollmät så att avståndet är lika runt om variatorn.Dra åt låsmuttrarna.Prova nu med remmen monterad och gör om proceduren om behov finnes.Eller ännu enklare:Montera en ny rem,variatorn är förmodligen ej justerad under det att remmen slitits...