Variatorproblem

Joey_Arctic

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Jag har en wildcat 650 med variatorproblem..

Skotern är ngt trimmad med större förgasare och portning m.m..
Men den har bara gått drygt 350 mil (-89:a) och har 2 ägare före mig vilket är mycket ovanligt lite för en sån veteran.

Men nu till problemen!
Variatorn växlar inte så värst bra, den har det klassiska "brölet" så fort man åker ner i djupsnön och det börjar gå tungt.. När man kör på leden så går den kanonfint och är rätt så pigg! Men när det blir uppförsbackar är det som att man ligger och tuggar på högsta växel (som att köra 25km/h på 5:an i en bil).
Och man får ha full gas för att ens ta sig upp för minsta lilla uppförssluttning.

Det här måste ju ha något med variatorn att göra och jag har provat med att byta till en styvare fjäder i primären vilket ledde till ett högre tillslagsvarv men symptomen fanns kvar fortfarande.

En kunnig och bekant skoteråkare sa till mig att jag skulle skaffa en ny variator så skulle jag få fart på skotern. Jag törs inte börja renovera själv med tanke på att det är ganska känsliga grejer. :eek:
Och sen funderar jag samtidigt på att om man kunde stoppa i nån variator från en ZRT eller liknande? Funkar det? Skulle vilja ha lite vassare vikter och fjädrar m.m. så man får lite fart på aset! Går det att ordna?

Behöver jag byta sekundären också?

Snälla hjälp! Vad tycker ni jag ska göra? Köpa en originalvariator och fixa variatorkitt eller vad tycker ni?

Huvudsaken jag får fart på min kisse på närmare 120hk (går som en 60hk) :(

Tack på förhand!
 

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
Jag hade samma problem på min CS. När man sku ut i lössnön orkade den inte alls. En bekant sa att man kunde smörja variatorerna med fett.. Så att skivorna glider lättare ihop och isär.. Han hjälpte mig och det blev extrem skillnad! Men en del säger att man inte ska smörja variatorn men bättre blev det.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Fett är onyttigt

Nja, det brukar ju sägas att man ska låta bli att smörja variatorn överhuvudtaget, rätt som det är så slungas nån liten fettdroppe ut på skivorna och då är det slutkört.
Jag har aldrig råkat ut för det men det är säkert inte så lätt att få dom rena igen...

Först och främst ska du kolla att remmen är schysst, mät bredden och jämför med vad den ska vara. (hör av dig om du behöver ha reda på vad olika remmar har för bredd, jag har en tabell)
Sedan är det väl bara att kolla att allt annat är OK: kolla att variatorerna är linjerade, kolla att momentstaget inte är borta så att motorn vrider sig när du kör (det var det på min wildcat), kolla att variatorn rör sig mjukt och fint fram och tillbaka om du gasar lite utan rem (men är försiktig när du gör det, om något går tungt kan skivorna tvärt slå ihop så att det blir sprickor i dom).

Att köpa en helt ny variator låter lite överdrivet, det bör ju bli billigare att lämna in den på renovering om du inte vill göra det själv.
Och nog är det möjligt att variatorn från en ZRT kan funka men det kan lika gärna bli helt fel, det beror ju på vad det sitter för vikter och fjäder i den, har du tur så finns det nån här på forumet som har koll på sånt annars får du fråga närmaste arctic-skruvare...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Prova att spänna sekundärvariatorn något och i samband med det så rengör du bussningarna/klackar i den. Om sekundärvariatorn är mycket skitig/fjädern förvagad så får du sämre backshift, dvs variatorerna växlar inte tillbaka då det går tyngre och motorn orkar då inte att driva på.
 

Joey_Arctic

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Tack för all hjälp!

Jag har tacksamt läst igenom alla svar och fått en del funderingar..

Variatorrremmen köpte jag ny ifjol så det kan inte va något fel på den, har dessutom inte slitits vad jag kan se i alla fall. Vad jag sett så är variatorerna linjerade och motorn vrider sig inte då man varvar upp den heller..

När jag senast drog igång skotern och körde den utan rem så såg variatorn ut att röra sig fint och må bra i alla fall.

Sedan till sekundärvariatorn, där bytte jag klackarna med hjälp av en kompis i vintras (samtidigt som jag bytte fjäder till en styvare). Men dom som satt där var ändå rätt så okej, så problemet kvarstod. Bussningarna vet jag inte? Antar att dom såg okej ut annars hade man nog lagt märke till det.
Men det låter ju rimligt att om motorn inte växlar tillbaka så orkar den inte, det tror jag är exakt vad som händer också!

En kompis har ju en ZRT med variatorkitt, den går brutalt bra och är ruskigt pigg i starten, det är precis den karaktären jag vill ha i min skoter.
Därför funderade jag på att skaffa en sån! Det är ju ungefär samma motorstyrka i modellerna (skiljer 10hk) så de borde väl kunna ha samma variator, eller?

Om jag eventuellt byter till en sådan, måste jag byta både primären och sekundären? Det är ju det som är frågan....

Eller ska man helt enkelt lämna in allt till en mekaniker som bara servar den som sitter där redan?
Men jag vill gärna ha mer klös så styvare fjädrar ev. andra vikter skulle jag gärna vilja ha, kan dom ordna det tro?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Nja, det låter ju som att allt är schysst, är du säker på att det är i variatorerna felet sitter?
Vad har du för varvtal på motorna när du kör i olika situationer, accelerationer, jämn fart, djup snö o.s.v, är varven överlag för låga?

ZRT600 har lite lättare vikter än wildcaten så med en sån variator kommer du att få högre inslagsvarv, och 800:an har aningen tyngre så med en sån blir det tvärt om.
Sedan vet jag inte hur själva böjen är på dom så man vet ju inte riktigt hur den kommer att växla, fjädern är samma för alla i.a.f. (röd).

Du behöver inte byta båda variatorerna utan det funkar ändå, men ZRT:n har väl "rull-sekundär" som ska vara mycket bättre så har du möjlighet så är det säkert bra att byta båda.
 

Joey_Arctic

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Det MÅSTE sitta i variatorerna på nåt vis! Har tidigare kollat upp både förgasare och gått igenom allt med soppan. Bränslepumparna var kanonfräscha dessutom.

Varven är väl okej när jag har jämn gas, vid accelerationer varvar den också upp bra men enbart på leden! Så länge jag kör på packad snö eller led går den kanonfint men har ändå inte det klippet jag är ute efter.. Den känns lite slö innan den varvar upp liksom, och den går bäst då den är kall.

Men det är liksom när det blir motstånd som den inte vill orka med! I djup snö får jag inte upp några varv alls och likaså i uppförsbackar när man ska upp på nåt berg t.ex.
Jag får högst upp den i 5000rpm då.. Sen vill den inte va med nå mer..
Den liksom tuggar sig fram och det bara brölar och händer inget (gångfart).

Det är riktigt mysko..

Men skotern beter sig fint annars, låter fräsch i motorn och så! Och när man har den uppallad och står och kör den med mattan fri i luften känns det som att den är ännu piggare, den verkar vara riktigt klen med andra ord..
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Kolvar?

Och det kan ju inte vara att avgasutblåset blir tilltäppt för det var alltså inte bara i lössnö du hade problem?

Har du gjort något komp.-prov på motorn?
När kolvringarna (och kanske kolvarna) börjar bli slitna så brukar man märka det mest när motorn blivit varm, det beror på att cylindern utvidgar sig mer än kolven så att spelet då blir för stort.
Jag hade en gammal Yamaha SW440 nån gång under stenåldern och den blev märkbart slöare när motorn fick upp värmen, den var alltså bara rolig att köra några minuter så det blev aldrig några längre turer... :eek:

Man får väl hoppas att det inte är något sånt problem men ett komp.-prov är ju enkelt att göra, om du har tillgång till mätare.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hur ser tändstiften ut? Men du måste köra ett tag med den när motorn är varm för att få korrekt färg. Då får man iaf ett hum om hur motorn mår. Men komp-prov är helt klart ett måste...
 

Joey_Arctic

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Tror varken det har med avgaser eller kompa att göra.. Kompan är bra, inga problems! Det känner man ju dessutom när man drar igång den.

Tror inte det är några motorproblem alls, det sitter dessutom wiseco kolvar och värre stakar + att den är portad. Motorn låter ju helfint jämt förutom då när det blir motstånd t.ex lössnö eller uppför branta backar.

När man kommer och kör och ser en backe får man ju plåga livet ur skotern för att komma upp, annars orkar den helt enkelt inte. Men på plattbacken är det aldrig några problem, då går den klockrent och bra!

Och helst när man bor såhär vid kusten och det är höga berg och djupa dalar, då vill det sig att man har lite krut att klättra med, annars blir man stillastående i nån backe. :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jadu, då är det bara variatorerna kvar. Om du tar bort remmen och vrider den inre sekundärskivan medsols. Går det tungt eller lätt? Verkar det kärva/gnaga metall mot metall eller är det bara fjädermotstånd?

Om skotern är upphissad bak, går det lätt eller tungt att vrida runt mattan med hjälp av sekundären?

Samma sak med primären, nyp ihop den med händerna, verkar det kärva eller går det bara jämntungt pga fjädern? Alternativt, ta bort fjädern från primären och skruva ihop den utan fjäder och känn om den känns glapp eller kan kärva i något läge.
Du bör inte starta skotern utan primärfjäder ;)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Karl Alfred?

Oj, om du nyper ihop en primärvariator med bara händerna så skulle inte jag vilja skaka hand med dig Mikael... :eek: ;)

Att kunna känna om kompet är bra bara på hur tungt det går i startsnöret tror jag inte många kan, om det hänt något ( t.ex. hål i kolven) kan man nog känna skillnaden mellan cylindrarna men jag kände då inte att SW:n var dålig på det sättet.
Fast om du mätt med en mätare och den visade bra tryck så...
Att den är trimmad är inget som jag skulle se positivt på, inte i det här fallet i.a.f.

Jag vill inte låta olycksbådande men att den går bättre när motorn är kall tyder ju inte på att felet sitter i variatorerna...
Men följ Mikaels tips, då bör du hitta felet om det finns där.
Du kan också kolla upp märkningarna på vikterna, fjädrarna (färgen) och helixen och kolla att dom är rätt.
 

Joey_Arctic

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Jag ska titta på dom där tipsen om variatorerna snarast! (har skotern undanställd i ett garage en bit härifrån).

Skotern har som sagt bara gått ca: 350 mil (mycket ärliga mil) och varit avställd sedan -97 Det va en snuskigt rik man i 50 års ålder jag köpte den av och skotern är som ny med tanke på åldern!
Kan inte tänka mig att någon bytt fjädrar och vikter men jag ska titta på det ändå för säkerhets skull!

Har inte kollat hur lätt mattan går än men jag har en känsla av att mina slides och lagerna i boggien kan vara ganska slitna med tanke på att den stått så länge och så..
Om mattan nu går tungt, ska man slaka lite på den? Funderar även på att byta slides, lite lager och dessutom stötdämparna i boggien, för den längst bak verkar stötdämparen vara väck (fjädrar upp väldigt snabbt).

Men jag ska kolla lite närmare på variatorerna! Tack återigen! :rolleyes: