Variatorrem!

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Tja, igår gick det åt helvete med f7an, smällde en rem och hade världens problem att få dit nya. Fick inte isär skivorna på sekundären, men med 6personer och dubbad matta gick det tillslut att tvinga dit den. Har en arctic cat f7 efi snopro från -05 men den har sekundär variatorn från en -06. Vet någon hur man särar på skivorna på lättast sätt?

Samt tror att det blev fel rem som åkte på nu, slängde dit en original rem (0627-034) som ska vara till just min modell, men kom på i efterhand att det var bytt sekundärvariator och -06an ska enligt tabeller ha remmen som heter 0627-044, vad är det för skillnad på dessa två remmar?

Tror ni det går att köra med 0627-034an som sitter på nu eller måste jag byta till en 0626-044a? Just nu tjuter remmen när man står på tomgång, är det bara för att den är ny eller är det för tight? samt hur långt ska man köra in en rem?

Så för att sammanfatta:
1: Hur får man isär skivorna på en arctic cat f7a från -05 med -06ans serkundärvariator?

2:Kan jag köra med 0627-34 remmen eller måste jag byta till 0627-44 remmen?

3: Varför tjuter remmen på tomgång? vad jag gör åt det?

Tack ifall ni orkade läsa igenom texten, mvh Tim!

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej, ah det var det jag gissade. Hur särar jag på skivorna då? Måste jag ha lös bulten som håller ihop skivorna eller?:)

MVH, och tack för snabbt svar:)

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Du har väl ett verktyg i verktygssatsen som följde med skotern? Sedan kan jag tipsa om Sveriges minst lästa bok. Instruktionsboken ;)

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Fick inte med någon verktygssats eller instruktionsbok när jag köpte skotern för några månader sedan:( men hade någon kunnat ta bild eller beskriva verktyget för mig, och har någon en insteuktionsbok så både jag gärna köpt den eller något i den stilen!:)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är inte nästan alla artic från före Kristus till nu att man lossar bulten och vänder på brickan?

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Som ika säger, på min CF ska man ta bort bulten till den där metalklumpen med schimsen och gummi packningen och vända på den och skruva tillbaka den så särar skivorna på sig.

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hallåj igen, vet inte om jag har någon skum variator men jag hade ingen längre bult med metalklumpen, schimsen och gummi packningen. Utan har bara en kortare bult som hålelr fast hela sekundären på axeln och någon vit gummi "hylsa" längst ut. Och det ska vara 06ans sekundär på min tydligen?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
på dom nyare kan man vända på "metallklumpen med schimsen" men dessa sitter inte på dom äldre.

du ska inte behöva sära på skivorna.ska gå att trycka isär variatorn lite gran och vålda dit remmen.

men du kan gänga lös "någon vit gummi hylsa" och sätta dit fler schims så kommer den tryckas isär.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Om du inte har någon eftermaknads herrejävlar fjäder i sekundären går de lätt på en person, tryck in handbromsen se till att du väger över 75kg och har några muskler som inte ligger i dvala tryck sedan bredvid den vita plast plutten innåt medans du vrider variatorn åt höger, tag sedan din vänstra arm som är ledig och tryck ner remmen i glipan du gjort(förutsatt att du har orkat lyfta in remmen under huven och hängt den på primären) kräng sedan på remmen utan problem. Tids åtgång ca30sek men finns säkert någon cross åkare som fixar de på ett par sekunder:eyebrows:

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Ah okejdå, fick dit remmen men gick då inte att sära på skivorna med handkraft, kan ha gjort fel men vi var 3 som prövade, varav en har hållt på mycket med skoterdragracing/mek och han sa att han har aldrig stött på en sån hård fjäder. Men fick trä på remmen på ovansidan av sekundären och sedan banka in den en bit mellan skivorna med en spade ^^, sedan gick det att få på den när polarn drog skotern bakåt ;-) Huff!

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Dock så tjuter remmen nå grönjävulskt, ska kolla upp måtten på hålen i plasthylsan med "felgäng" och tillverka nå verktyg så man får upp den:) Om den tjuter, ska man lägäga till eller ta bort brickor?

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
På den tiden jag åkte med sådan Variator tog ja 2st borrar å vände med slät sidan i i hålen sen tog jag en ringnyckel å satte emellan och så öppnar man den bara medsols. Jag tycker du ska kolla upp spänningen på fjädern för så dä hård bör den inte vara, men den är ju väldigt lätt skruva isär.
Innanför Alu skivan som sitter längst ut har du ju en gängad plast skiva som man spänner fjädern med, kolla så den inte är dragen i botten, sen kan någon ha monterat shiftassist lager på den och satt grejerna fel och därför har spänner fjädern för hårt vilket resulterar i övervarvning och möjlig remproblem.
Mitt tips är att du plockar isär den och ser till att alla delar rör sig som dom ska och att fjädern är korrekt spänd

Har för mig att dom bytte till större sekundär skivor på -06 kommer inte ihåg måtten men jag åkte 0627-036 rem med min 06 och så ska man inte ha kvar den inre plastbrickan och man åker shiftassist men däremot plaströret ska va kvar. Med den uppsättningen fick jag justera mitt plast hjul så det låg 5mm från täcklocket i Alu på närmaste stället där du har små klackar. Använde mig av samma princip med 2 större borrar när jag justerar fjädern. Jag säger inte att de är den bästa inställning för din ledskoter men den funkade bra för mig

Last edited:

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
hur kan en variatorrem tjuta när skotern går på tomgång? kan ju inte vara remmens fel utan något annat.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Remmen för kort så tjuter de, eller att sekundären är för tajt chimsad så blir remmen kort och de tjuter

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej, hmm är lite förvirrad just nu, vad menar du med "Innanför Alu skivan som sitter längst ut har du ju en gängad plast skiva som man spänner fjädern med, kolla så den inte är dragen i botten" ? :)

Hade du kunnat visa på sprängskiss vilken del du menar? Har inte skruvat nå speciellt mkt i skotrar just, men är det klurigt att ta isär/sätta ihop sekundärvariatorn? Glömde att kolla upp vad den gamla remmen hade för nummer, men köpte en ny rem som skulle vara till just 06ans f7a. (0627-044)

Tog lite bilder på hur det ser ut, och funderar om man skulle köpa ett Arctic-Cat-SHEAVE-ADJUSTER-KIT-0637-291, som sitter på nyare skotrar med DD, visst ska det passa?

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

LÄNKTEXT

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Arctic-Cat-SHEAVE-ADJUSTER-KIT-0637-291-New-/121009758136?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item1c2cbe5fb8

Mvh!

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag förstår att du är förvirrad för du har inte justerbar fjäder i den variatorn, vill du ta i sär den så är de bara att bulta loss helixen men de är ju med största sannolikhet att du har haft fel längd på remmen, och du justerar rem spänningen med den vita plast gängan genom att lägga till/ ta bort brickor från plast gängan

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Ah okej, det förklarar ju lite isf. Okej kanske blir till sommaren isf, men med andra ord så spelar det ingen roll att jag lägger till nå fler brickor för att schimsa ut variatorn? Utan måste byta fjäder för att kunna det? Men det där kittet jag länkade, passar det till min? Måste jag ta bort nå extra eller räcker det att ta bort den där vita plasthylsan längst ut? Och självklart bulten/brickan med, hehe.

Fan får testa om det går att köra ännu och ta en tur till den där jävla myren vart remmen for, borde ligga där ngnstans, huff vilket mission!

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Du kan fortfarande chimsa in remmen med dom brickorna som sitter på plastgängan du har på din, ta bort en bricka så ökar spelet för remmen och lägg till en för att minska spelet.
Sen om du har kvar din gamla Variator så borde den ha haft justerbar fjäder och de kanske går med lite trix byta över helix och inre plast gäng så du får justerbart, inget jag provat dock så kan inte säga om de går.