variatorsetup på F7 Ext?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
du har en -06 primärvariator då va? eller är vikterna densamma som på -04??
jag skulle vilja göra detsamma som du har gjort med drevningen men fick svaret att jag inte kan göra så mycket... då jag har back! tydligen blir det svårt med neddrevningen då... Då kommer mitt varvtal att höjas automatiskt! eller hur!
Du har ju den bästaste variatorn. 8.5".
06an har ju bara 8.25". Ingen större skillnad, men det blir ju "wider range".
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har 04:ans variator , vikterna är samma , men 04:ans väger 70 g, jasså även primären blev mindre i och med DD ? växlingvarven påverkas inte så mkt som man ofta tror av omdrevningar ofta har jag inte märkt ngn skillnad alls
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Vad säger du om min setup dysse? (se längs upp) mina vikter är dock bara 67g... jag har fått info/tips från olika håll av lite olika "proffs" men är lite nyfiken på kommentarer...:)
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
precis! pga att jag inte fått kläm på vad de olika vinklar betyder så vet jag ej vilken ordning man ska skriva vinklarna :) ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
1:a vinken är den som är högst upp på helixen och ligger mot rullen i början av utväxlingen ,brantare vinkel högre siffra matar på hårdare = lägre varv , den 1:a är nästan alltid den som är högre förutom i vissa turbomaskiner , du borde ha bätre backshift än mig med hårdare sek fjäder , man ska ha en ***** tur om det blir rätt då man inte har justerbara vikter , jag prövade bara 75 g medans jag väntar på supertips , om motorn är std ska den inte varva mer än 7600-7700 då du ger fullt
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
mycket bra att veta, som mycket annat man lärt sig på forum som detta! Jag var ute i helgen och testade på packad led för första gången... OHHHH vilket sug det blir :D... MEN den växlar på grymt hårt när man kör i 40 kmh och uppåt... Från start upplever man inte samma "sug". Inga större tendenser till ngt skidres. (vilket är bra) Men starten är lite seg.. Därför tror jag att kanske 70g´s vikter skulle pressa remmen lite mer och växla ännu hårdare???? växlingsvarvet är uppe i ca 7800v.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
mycket bra att veta, som mycket annat man lärt sig på forum som detta! Jag var ute i helgen och testade på packad led för första gången... OHHHH vilket sug det blir :D... MEN den växlar på grymt hårt när man kör i 40 kmh och uppåt... Från start upplever man inte samma "sug". Inga större tendenser till ngt skidres. (vilket är bra) Men starten är lite seg.. Därför tror jag att kanske 70g´s vikter skulle pressa remmen lite mer och växla ännu hårdare???? växlingsvarvet är uppe i ca 7800v.
70gr är fortfarande mer massa att kränga runt = varvar mindre.

Du behöver helt sonika justerbara vikter!

Du skulle vara som ett barn med dem - aldrig kunna låta det vara! =)

PMa mig ifall NYA, justerbara vikter för 1500-2000:- är intressant.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
HA,Ha Du snackade om det redan från början av mina inlägg om F7´an!! precis som du visste det på en gång... Kul faktiskt.. huvet på spiken.. Nu har dock familjen satt stop för mina goa planer för F7´n så jag får PM´a dig i sommar igen! Men nu går den bra! Nära på riktigt bra iaf!:D
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Som sagt är det alldeles för dyrt och för "lätt" att få det som man vill ha det när man köper justerbara vikter, så nu har jag fått tag på 70g vikter billigt och tänkte exprementera lite.!
Eftersom jag har 67g nu och varvar uppemot 7900varv så tänkte jag försöka få lite mer remtryck/utväxling från start, utan att släppa på sekundären. Var ska jag slipa på vikten? Tänkte sen, att runt 69gram blir lagom. Ideer ngn?? som har testat före mig och slipat....
Det är roligt att försöka räkna ut vad som blir lagom :hmmmm2: