Variatorsetup summit t3?

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Någon som hittat en fungerande setup?
Glödheta variatorer stock.

20mil första remmen.

Någon som provat något annat?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Testa en rem till. Allt för många handlare tvättar inte bort olja som variatorerna är dränkta i från fabrik.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Spruta in Bromsrengöring i primären och blås ur med tryckluft, finns av oljan där också och den kan tröga upp viktarmarna rejält efter att man kört en tid.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Bra tråd, synd det inte fanns några vettiga svar. Vi är fem polare som köpt t3a och variatiorerna lirar riktigt dåligt.. :eek:hwell:
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Bra tråd, synd det inte fanns några vettiga svar. Vi är fem polare som köpt t3a och variatiorerna lirar riktigt dåligt.. :eek:hwell:
Ja du, valfritt köpekit fungerar säkert mycket bättre än original.

Det här är ju flera på forumet som provat nu och sagt att det fungerar bra.

414 ramper
130-260 primärfjäder
44/42 helix
grön sekfjäder

Sen hade då jag shimsat sekundären 3 mm, har gjort det på alla mina maskiner jag haft med qrs och det har alltid resulterat i lite svalare variatorer.

Ventilation enligt följande fungerar riktigt bra:

är också nödvändigt om man vill ha bättre remliv.
Sen riv ut all ljudisolering som bara binder smält snö som sen blir till fukt i motorrummet.

Alla har vi dock personliga krav och tycken på hur en skoter ska gå och upplevas så det är väldigt svårt att säga exakt vad en annan ska göra för att han ska bli nöjd.

Vad är det för drevning på t3orna?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Märkligt. Pratade med Oktan vad dom tyckte om deras T3 och dom tyckte original variator setupen funkade bra? Körde med en med en 174" i helgen och hanns funkade bra.

Finns det änns några köpe kitt till dom ännu? Är mycket mer matta och kammar i marken på dessa så jag tvivlar starkt på att kitten till vanliga summit fungerar bra.
Ända jag vet är www.ibackshift.com som testat grejjer till 3" mattorna
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Märkligt. Pratade med Oktan vad dom tyckte om deras T3 och dom tyckte original variator setupen funkade bra? Körde med en med en 174" i helgen och hanns funkade bra.

Finns det änns några köpe kitt till dom ännu? Är mycket mer matta och kammar i marken på dessa så jag tvivlar starkt på att kitten till vanliga summit fungerar bra.
Ända jag vet är www.ibackshift.com som testat grejjer till 3" mattorna
Kanske lite olika ramper, drevning och saker i t3orna som kommit hit, skulle väl inte vara första gången...
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
KNR Sledtech hade inte provat något till T3orna.

En vän hade 163" -14 ifjol och flytta över grejorna men lirade inte riktigt.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kör originalsetupen i min T3 163" och jag älskar den! Switchade och körde en vanlig Summit X en hel dag i helgen och den kändes seg och sävlig i jämförelse med T3-setupen, är väl även lite annan drevning tror jag.

Första remmen höll strax över 60 mil där ca 20-30 av dem varit riktigt jävligt före (där jag bara väntade på att remmen skulle smälla) och resten blandad lite lättare snö men hård körning. Helt ok i min mening med den misshandel jag utsätter remmen för.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Jag är inne på fjärde eller om det är femte remmen nu, har dock kört 120 mil. Men jag är rätt van att det går remmar har gjort det på alla skotrar jag haft, haft assault -09 xrs summit -10 pro rmk -11 assault -13 pro rmk -13 och alla har tagit rem. 30 mil per rem är väl snitt under pudersäsong. Trist att det skall gå remmar men, det är inte bara där jag tycker variatorerna fungerar dåligt. På dem inkörda t3orna jag testat, även min egen, så varierar varven kraftigt. Peak på 8200-8300 för att sen ramla ner på 7900-8000 när man hållt fullt i ca 5 sek.. Känns helt enkelt som att remmen slirar. :eek:hwell: Klickar man ner den blir det samma sak fast den ramlar ner längre på varven.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Vid 8300 så slår varvstoppen ifrån så det är nog därför den "ramlar" ner, den ska inte över 8000! Period!
Min slår ifrån på varvstoppen vid 8400, så korkad är jag inte att det beror på det. Spelar ingen roll om ja klickar den på ettans läge med ett maxvarv på 7800 så slirar den likförbannat upp en bit över 8000 för att sen ramla ner och inte orka varva fullt. Min är omviktad och bytt primärfjäder. Polarnas är standard. Fortfarande samma problem. Jag undrar om någon hittat en bra variatorsetup?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Min slår ifrån på varvstoppen vid 8400, så korkad är jag inte att det beror på det. Spelar ingen roll om ja klickar den på ettans läge med ett maxvarv på 7800 så slirar den likförbannat upp en bit över 8000 för att sen ramla ner och inte orka varva fullt. Min är omviktad och bytt primärfjäder. Polarnas är standard. Fortfarande samma problem. Jag undrar om någon hittat en bra variatorsetup?
Men vikta på mer om den går upp till 8300, det är ju alldeles för högt. 79-8000 ska du se som max när du plågar den då fungerar det bäst. Garanterat är det nån skyddsmekanism som gör att den går ner i varv. Att clicka ner är inte samma som att vikta på.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sikta 100 varv högre 8-8100 om du vill ha gassvar . Bromsade min förra etec och max effekt precis på 8000 vid en kort dyno körning. Plåga den i skogen så pipan nästan glöder så ligger max effekt ännu lite högre.

Ni som spekulerar i detta har ni änns kollat vad som sitter i variatorerna på svenska T3?

Om den går upp för högt i varv och sedan trillar ner gränsfall för lågt i varv skulle jag inte vikta på för då kommer den inte orka om den redan nu varvar ner mot 7900.
Tycker det låter som det går för lätt i starten. Testa öka startvinkeln på helixen eller sätt i ett steg mjukare start tryck i primären om dom har lika högt tillslag som usa setupen har. eller högre slut tryck i primären å vikta på lite mer för att hålla nere varven i starten och hålla upp dom lite extra i högre farter.

Nu är jag ingen expert i ämnet men har experimenterat en hel del med min "vanliga" summit då den gärna vill övervarvs hosta i starten men är ingen lätt uppgift att få till utan att det påverkar resten av registret.
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Men vikta på mer om den går upp till 8300, det är ju alldeles för högt. 79-8000 ska du se som max när du plågar den då fungerar det bäst. Garanterat är det nån skyddsmekanism som gör att den går ner i varv. Att clicka ner är inte samma som att vikta på.
Har viktat på den och bytt till en mjukare primär fjäder. Det känns som att den slirar på remmen som jag skrev tidigare, därför den sticker iväg på varven från start när det går tungt. Övervarvar INTE på samma sätt på leden när det inte går tungt. Sen är det inte bara min som gör så här, även polarnas. Nu handlade ju tråden om en variatorsetup som fungerar. Verkar inte vara någon som testat något annat än orginal på summit T3?
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
Sikta 100 varv högre 8-8100 om du vill ha gassvar . Bromsade min förra etec och max effekt precis på 8000 vid en kort dyno körning. Plåga den i skogen så pipan nästan glöder så ligger max effekt ännu lite högre.

Ni som spekulerar i detta har ni änns kollat vad som sitter i variatorerna på svenska T3?

Om den går upp för högt i varv och sedan trillar ner gränsfall för lågt i varv skulle jag inte vikta på för då kommer den inte orka om den redan nu varvar ner mot 7900.
Tycker det låter som det går för lätt i starten. Testa öka startvinkeln på helixen eller sätt i ett steg mjukare start tryck i primären om dom har lika högt tillslag som usa setupen har. eller högre slut tryck i primären å vikta på lite mer för att hålla nere varven i starten och hålla upp dom lite extra i högre farter.

Nu är jag ingen expert i ämnet men har experimenterat en hel del med min "vanliga" summit då den gärna vill övervarvs hosta i starten men är ingen lätt uppgift att få till utan att det påverkar resten av registret.
Jag har inte kollat vad det sitter för grejer i variatorn, dock har min handlare testat byta lite grejer åt mig. Ändå inte nöjd med variatorerna. Det är klart att det går att testa lite olika grejer, men det blir ju dyrt i längden, troligen därför den här tråden skapats? för att få höra av någon som testat och kanske möjligen fått till en bra setup.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Precis som Brygg så undrar jag om någon kollat vad som sitter original i variatorerna i Sverige på en Summit T3.