Varm slutburk 700sks -99

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Har en Polaris 700 som slutburken blir otroligt varm. Enligt el temp mätaren ligger tempen OK. Har någongång fått mätaren att gå mot botten vid körning på hård led, men efter lös snön körning några sekunder går tempen ner. Har extra kylare.
Men till problemet. Slutburken blir varm. Ibland känns det som om högerfoten vill brinna upp. Pipan är nog också varm, men känns inte lika påtagligt.
För mycket soppa som brinner upp i pipan/slutburk?
Slutburk som är slut? Hur kan man veta det?
"Stock" i slutburk?
Kan bestyckningen ge skillnader i varmare slutburk. Isådantfall stora skillnader kan man förvänta sig.
Annat?
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Sv: Varm slutburk

Har en Polaris 700 som slutburken blir otroligt varm. Enligt el temp mätaren ligger tempen OK. Har någongång fått mätaren att gå mot botten vid körning på hård led, men efter lös snön körning några sekunder går tempen ner. Har extra kylare.
Men till problemet. Slutburken blir varm. Ibland känns det som om högerfoten vill brinna upp. Pipan är nog också varm, men känns inte lika påtagligt.
För mycket soppa som brinner upp i pipan/slutburk?
Slutburk som är slut? Hur kan man veta det?
"Stock" i slutburk?
Kan bestyckningen ge skillnader i varmare slutburk. Isådantfall stora skillnader kan man förvänta sig.
Annat?
Nu är jag inte riktigt säker på att jag har rätt, men jag har haft exakt liknande sympomer på mina 700or som jag ägde tidigare.
En blev så het att den började brinna på en annan så smälte sidan på buken.
Jag misstänker att det är oförbrännd bensin som rinner igenom och stannar i slutburken och börjar brinna varvid det blir en enorm värmeutveckling.
Detta problem har även visat sig på några av -07 RMK 600.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Sv: Varm slutburk

Jag tror att du måste bestycka ner.
Det är ju Kehingasare på din och dom är lite nyckfulla.Ibland så går skotern magert och fint för att i nästa stund gå fett som bara den.Speciellt när jag var i fjälls och körde i mycket olika höjdskillnader.

Det är då mina erfarenheter av 700an.
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Sv: Varm slutburk

Var ute igår och lokaliserade till att det är som varmast i skarven mellan pipan och slutburken. Ska ta lös pipan och kolla hur den ser ut inifrån om det går.
Tändstiften ser bra ut, pepparkaksbrun, kanske något oljiga kring gängan. Gör det något att det är oljigt där?
Ska även kolla markeringarna på oljepumpen så att den ger rätt mängd olja.

Ingen annan med äldre Polaris som haft problem med varm slutburk?
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Sv: Varm slutburk

krillnecks, hur gick det med din polaris rmk 600cfi -08?
vad är orsaken till din varma burk?
vad säger åf?
min burk har slutat att fungera och måste skaffa en ny. låter som fn.
har sett att det finns en del edge 01/02 burkar ute. vet någon om dessa passar?
de ser ju lika ut enligt bilderna.
tacksam för svar.
 

Peter_l2

Aktiv medlem
21 jan 2006
79
0
6
.
Sv: Varm slutburk

jag kan bara hålla med dom där förgasarna är värkligen speciella. min buk på min 700 -98 smälte lite också

Jag tror att du måste bestycka ner.
Det är ju Kehingasare på din och dom är lite nyckfulla.Ibland så går skotern magert och fint för att i nästa stund gå fett som bara den.Speciellt när jag var i fjälls och körde i mycket olika höjdskillnader.

Det är då mina erfarenheter av 700an.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: Varm slutburk

Var ute igår och lokaliserade till att det är som varmast i skarven mellan pipan och slutburken. Ska ta lös pipan och kolla hur den ser ut inifrån om det går.
Tändstiften ser bra ut, pepparkaksbrun, kanske något oljiga kring gängan. Gör det något att det är oljigt där?
Ska även kolla markeringarna på oljepumpen så att den ger rätt mängd olja.

Ingen annan med äldre Polaris som haft problem med varm slutburk?
Ska vara oljigt på en del av gängen din är nog bra bestyckad:)

Mvh/
Bola....
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
Nu sitter:
38, 1370-2, 195/185
Tycker mj är för mycket och ska prova ner till 185/182.
Kollade även oljepumpens markeringar och den levererade redan max vid 1/4 till 1/2 gas. Tycker det är lite mycket, så jag släppte lite på vajern
 

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
Min pappa hade exakt samma problem förra vintern, hela buken på höger sida brann upp. Men vi har då inte hittat något fel, kör nu med mbrp slutburk. Felet borta, smaksak om de är en lösning:)
 

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Nu sitter:
38, 1370-2, 195/185
Tycker mj är för mycket och ska prova ner till 185/182.
Kollade även oljepumpens markeringar och den levererade redan max vid 1/4 till 1/2 gas. Tycker det är lite mycket, så jag släppte lite på vajern
Prova med 178PTO 182MAG, R1371G-2:läget uppifrån och powerpack, då gick min som bäst i alla temperaturer och drog ca 2lit/mil. Håll koll på stiften bara när du provar
 

pythonz

Medlem
14 jan 2006
12
0
1
Jag har också samma problem (xc 700-00) att buken smälter pga HET slutburk.
Om det nu är så att oförbränd bensin antänds i burken, vad beror det isf på?
Avgasbandage, är det något att satsa på vid detta problem?