Varmgång och oljeförbrukning 800 Powertek -08

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
Nån mer som har problem med varmgång? Körde i söndags iofs på stenhårt underlag, men jag tycker den gick varm alldeles för fort! Är tempgivaren snålt ställd så att den ska larma tidigt eller? Nån som vet? Sen angående oljeförbrukningen så har jag räknat ut att den tar typ 5%... Rätt mycke va? :hmmmm2:
 

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
D va så jag oxå misstänkte, prata nämligen med en som har en likadan och han hade samma problem... Undrar om man kan ställa om den med hjälp av dator! D kan ju tex räcka om man höjer ex.vis 3 grader. Kan ju göra stor skillnad om man ligger på gränsen, för d krävs ju inte mycke snösprut för att det ska gå bra...
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
Nån mer som har problem med varmgång? Körde i söndags iofs på stenhårt underlag, men jag tycker den gick varm alldeles för fort! Är tempgivaren snålt ställd så att den ska larma tidigt eller? Nån som vet? Sen angående oljeförbrukningen så har jag räknat ut att den tar typ 5%... Rätt mycke va? :hmmmm2:
min drar mycke den med,har lämnat in den med div tråkiga fel:bawling:
 

ådi

Aktiv medlem
2 sept 2008
52
1
1
Nån mer som har problem med varmgång? Körde i söndags iofs på stenhårt underlag, men jag tycker den gick varm alldeles för fort! Är tempgivaren snålt ställd så att den ska larma tidigt eller? Nån som vet? Sen angående oljeförbrukningen så har jag räknat ut att den tar typ 5%... Rätt mycke va? :hmmmm2:
min har oxå problem med varmgång då de är sten hårt men ja har hält i redline i kyl vattnet och sen har ja inte haft nå problem. oljefurbrukningen är ju enorm mellan 5-6% . men tro de är olje pump vajern som har varit problemet. känns era maskiner tung gasade så ska ni bytta gas vajer.

Steffo 4. vad har du för problem med din skoter
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
min har oxå problem med varmgång då de är sten hårt men ja har hält i redline i kyl vattnet och sen har ja inte haft nå problem. oljefurbrukningen är ju enorm mellan 5-6% . men tro de är olje pump vajern som har varit problemet. känns era maskiner tung gasade så ska ni bytta gas vajer.

Steffo 4. vad har du för problem med din skoter
du vet,har pratat med dig,fast på ett annat inlägg, (hjälp min re800 misständer) tror ja den hette....men har lämnat in den och hämtar den ikväll...fick betala 1200kr för att ställa olje pumpen.... dom hittade inget fel på den.....får nog dreva och byta lite fjädrar för att få fart på den.:hmmmm:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sen angående oljeförbrukningen så har jag räknat ut att den tar typ 5 %...
Rätt mycke va ? :hmmmm2:
Oljefurbrukningen är ju enorm mellan 5-6 % på min maskin.
Men jag tror det är olje pump vajern som har varit problemet.

! Jag tar det som en självklarhet att man redan kollat wiren ! ;)


Detta är en ganska vanlig åkomma på 800/800HO/800HO PT
att oljepumps axeln går lite trögt...
detta leder till att oljepumpsarmen inte går tillbaks då man släpper av på gasen...
vilket leder till att man får onormalt hög oljeförbrukning.

En "vanlig" 2-takts motor med oil injection skall inte behöva mera 2-T olja än ca 2,0 % inblandning ( 1,7 - 2,2 % ).

.
 
Last edited:

ådi

Aktiv medlem
2 sept 2008
52
1
1
du vet,har pratat med dig,fast på ett annat inlägg, (hjälp min re800 misständer) tror ja den hette....men har lämnat in den och hämtar den ikväll...fick betala 1200kr för att ställa olje pumpen.... dom hittade inget fel på den.....får nog dreva och byta lite fjädrar för att få fart på den.:hmmmm:

1200 kr!!!!! ja skulle hävda att de är garanti om skotern är servad i ordning. har dom kolla gas vajern?


2stroke. jo axeln brukar ju vara problemet men på bin skoter var de gas vajern som hde börjat å gå tungt.
 

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
Hmm, tunggasad tycker jag inte att den är... Oljepumpsaxeln alltså, men redan på 140 mil... Hur mycket olja ska dom ta då, normalt?
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Hmm, tunggasad tycker jag inte att den är... Oljepumpsaxeln alltså, men redan på 140 mil... Hur mycket olja ska dom ta då, normalt?
Min 800 fast års 03 drar också mycket olja. Lämnade in på verkstad och dom ställde ner. Funkade bra typ 50mil å sen är det en halv tank olja på 40liter bensin som gäller, igen.
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
1200 kr!!!!! ja skulle hävda att de är garanti om skotern är servad i ordning. har dom kolla gas vajern?


2stroke. jo axeln brukar ju vara problemet men på bin skoter var de gas vajern som hde börjat å gå tungt.
jo det tyckte ja med men inte.... skitsamma....vajern går lätt och fint, ska gasa i helgen så vi får se då....drar den fortfarande mycke så är det åter besök som gäller, dock gratis denna gång.
 

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
Ja va till min återförsäljare idag...han hade ringt sin support och frågat! Han fick till svar att en 5%-ig blandning var helt normalt på dom här....
Öh, jag vet inte...:hmmmm:
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
Ja va till min återförsäljare idag...han hade ringt sin support och frågat! Han fick till svar att en 5%-ig blandning var helt normalt på dom här....
Öh, jag vet inte...:hmmmm:
hmm låter onekligen mycket tycker jag....har kört 17,5mil idag ska tanka både bränsle och olja för att se hur mycke den dragit nu när olje pumpen är inställd.....annars har det varit en kanon dag! 20cm ny puder och helt okört i 17,5mil! 19st skotrar va vi:rock: