varmt avgasrör

Formula Z

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hej, har problem med min formula z -94. Körde ganska hårt på en skogsbilväg när plötsligt skotern inte svarade när jag gasade, jag släppte gasen och den dog. Jag lyfte på huven och en halv kvadrat dm var röd på slutburken (het alltså), den hade smällt baljan så det hängde som en ballong runt styrstaget. Jag väntade tills den svalnat sen drog jag igång den igen och körde hem de 2 milen som återstod.
Den gick hela vägen hem, men är mera svårstartad nu. Nån som har nån anning om vad som hände?

Det var några cm snö på spåret så kylning borde den ha fått, den har inte gått het förut när den gått på hårdspår. Hjälp!

Z
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kan det vara så att den av nån anledning inte gick på en cylinder, och det oförbrända bränslet som kom ut brann upp i slutburken istället.

Ett enkelt sätt att kolla vilken cylinder den inte går på är att kasta snö på avgasportarna , då ser man lätt vilken som är kallare.

En annan möjlighet är om tändläget är sent av nån anledning (om tändplattan har vridit sig eller det är fel i någon krets för elektronisk tändförställning i CDI:n). Då hinner ju inte bränslet brinna färdigt innan avgasporten öppnar och då blir också avgaserna hetare än vanligt.
 

Formula Z

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Tack för svar, den gick på båda cylindrarna tills den bara dog.

Tror mera på din andra möjligthet att elektoniken är konstig. Jag åkte på vatten i sommras med skotern och sänkte den också. Har ni några tips på hur man kontrollerar elektroniken och tändningen?
 

LarsaP

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ånge Sverige
Om den gick så varm och stannande är väl risken ganska stor att den värmenöp för dig, det skulle även förklara varför den är svårtstartad nu, nån kolvring har väl fått på skallen. Ta ett kompressionsprov och kolla hur det står till.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det bör finnas nån slags tändinställningsmärke på svänghjulet. Koppla in stroboskoplampa och kolla att tändläget stämmer. Det bör stå i verkstadshandboken eller på nån skylt i motorrummet vid vilket varvtal osv kontrollen ska göras.

Normalt bör tändningen komma tidigare vid högre varvtal. I en del moderna tändsystem ("digital CDI") kan tändläget också påverkas av gaspådrag, motortemperatur etc. Sådana system ställer sig ofta på maximalt sen tändning (för att undvika motorskador genom spikning) om styrdonet misstänker fel på nån givare.
 

Formula Z

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Nu när du säger det så är det klart den värmenöp, kompen skall kollas i helgen. Men felet återstår ju dock. Varför blev den varm?
Kan det vara att den tjuv drar luft, går för snålt eller har kylningen lagt av?
När jag startar skotern och tittar i vatten behållaren så bubblar det iallafall, är det bevis på att pumpen drar runt vatten?
Jag läste om en kille som hade problem med reed ventilerna, jag vet inte om jag har såna men.. nån som har nått bra förslag?

Z

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det bubblar i kylsystemet så tyder det på läckande topplockspackning eller något liknande. Och om topplockspackningen läcker så kan det ju komma in vatten/glykolblandning i någon cylinder och orsaka skärning. Glykol + vatten + olja blir en utmärkt skärvätska!

På en bilverkstad där man har tillgång till en modern avgasprovare är det lätt gjort att stoppa ner mätslangen i expansionskärlet och kolla om den gör utslag för HC.

Men när du plockar isär motorn, granska de gamla topplockspackningarna noga och försök hitta det ställe där det har läckt. Kolla att topparna och översidan av cylindrarna (blocket) är perfekt plana och jämna (inga frätmärken på tätningsytorna).
Om någon topp verkar skev är det bäst att låta en verkstad planfräsa den, men om det bara är enstaka frätmärken kan man klara sig med våtslippapper och en bra planskiva.
 

Holger

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Långsele Sverige
Säger att den har värme nypit, Näst intill 100% säker min bara dog 2 veckor senare tog jag upp den för den hade skit dålig komp. den hade skurit på ena och kolvringrna hade brunnit fast på ena
 

Formula Z

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Motorn är isärplockad, och kolven är illa tilltyglad och kolvringen hade brunnit fast. Cylindern behöver bara honas, ska beställa nytt så det blir åkning i påsk iallafall.

Skiiidooo, varför hade du oturen att olyckan var framme 2 ggr? Är det ngt man ska titta på lite extra?

Annars tack för hjälpen grabbar

Z