Vars köpa "racefuel"

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur mår slangar, bensinpump mm av en sådan häxblandning?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Bra att du tar upp det.
Finns lite att läsa om detta på diverse forum.
Kontentan är väl: byt till teflonslangar och häll lite 2T-olja i soppan så ska pumpen klara sig bättre.

Nu är det ju inga superstora mängder soppa som flödar genom grejerna i en skoter under en säsong, så fullt jämförbart med bilbranschen är det inte.
Förutsatt att man inte låter tanken stå full i sån där häxbrygd under off-season.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Detta som är fördelen med forum. vet man inte själv så vet någon annan.
Så tackar för svaren, nu kommer jag nog inte att laborera och göra eget bränsle om ja kommer behöva. Blir nog att köpa hem ett färdigt fat i sådana fall. :)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ja att köpa är enklast, men beroende på hur mycket soppa man förbrukar kan ett "hemkok" vara en billigare lösning, om det nu blir billigare?
Och sen är det ju alltid roligt att göra själv:)

Själv är jag sugen att testa, men eftersom jag inte kan nånting ang detta så hade man velat få ett recept av någon som man vet har koll på detta..
För att riskera förstöra sin motor för att spara ett par tusenlappar är det nog ingen som vill, speciellt med tanke på att motorer som behöver extrakryddad soppa inte brukar vara billiga att bygga!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har det.

För en halv evighet sedan lekte jag upp en djäkla massa pengar på bankörning med bil-bara på ren hobbynivå, men dyrt som s*tan ändå.
En Audi S2 med KKK 26/27 och 1.3 bar ladd reagerade ganska tydligt vid hårdkörning om man blandade i xylene i bränslet-på den tiden handlade det om 10% om jag minns rätt, och skillnaden var faktiskt märkbar även utan avgastemp. (Den gick kallare och framförallt renare vid hög temp)

Luktade gott gjorde det också! ;)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Man kan köra etanol eller e85 direkt från macken. Det ger 8% högre effekt när man utnyttjar det högre kompet den klarar. Räkna med runt 2 enheter högre kompförhållande innan det spikar.

Nackdelar är att det finns få oljer som blandar sig med etanol. Sök tvåtakt etanol så kommer många förslag upp på goggel.

Nackdel nr2 är mer svårstartad men det går sätta in vanlig primer från en dunk 95okt soppa och snappsa igång den .

Nackdel nr 3 är att dem drar minst 30% mer soppa men slutpriset blir billigare än vanlig 98okt.