varvar inte ut ordentligt. switchback 600

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
hej!

fick ett störande problem den sista helgen jag var ute och körde förra säsongen.
Det är så att då man kör så varvar den max ca 7000 rpm och känns trög både på led och i lössnö.

Gissar på att det bör vara nå med primär variatorn för ja lyckades på något vis den helgen köra så att remmen blev blank och inte greppade i variatorn = mindre motstånd och då övervarva den istället. (bytte till ny rem och då orkade den inte varva ur igen)

men tror ni att jag är på rätt spår angående variatorn?
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Jag kanske förklara lite dåligt men vad är det som brukar bli slitet i primärvariatorn?
Sekundären har jag gått igenom ganska nyligt och där såg allt bra ut.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ok kolla efter glapp i yttre variatorskivan på primären , du kan skruva av locket försiktigt ,akta så inte fjädern sprätter iväg i ansiktet så ta det lugnt .
Efter du fått bort locket så tar du även bort fjädern och då ska yttre skivat löpa lätt på axeln utan något större glapp,är bussningen dålig så känns skivan riktigt sladdrig.
Eventuellt så kan du känna om den bussningen glappar genom att lyfta i yttreskivan medans den sitter i skotern helt ihopskruvad också
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kolla rullarna som vikterna rullar mot i korset. Far en bussning i en rulle blir den väldigt trubbig och får inte upp varven. Rullarna ska gå lätt och inte glappa just någonting. En dålig rulle äter dessutom sönder en vikt på nolltid.
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Fjäder av kanske?



QUOTE=polaris-600;525723]hej!

fick ett störande problem den sista helgen jag var ute och körde förra säsongen.
Det är så att då man kör så varvar den max ca 7000 rpm och känns trög både på led och i lössnö.

Gissar på att det bör vara nå med primär variatorn för ja lyckades på något vis den helgen köra så att remmen blev blank och inte greppade i variatorn = mindre motstånd och då övervarva den istället. (bytte till ny rem och då orkade den inte varva ur igen)

men tror ni att jag är på rätt spår angående variatorn?[/QUOTE]
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Kolla så att inte relät till VESarna har börjat läka. Händer detta går inte giljotinerna upp och du stannar vid 7000 rpm.

Enklast är att koppla ihop slangarna från vardera vesport till varandra. Då får dom samma funktion som på tidigare årsmodeller dvs att endast avgastrycket styr hur giljotinerna regleras.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Det är relät/solenoiden som kan börja läka. Har ingenting att göra med membranen. Dock är dom bra att kolla upp då och då.
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Hände mig också i vintras, så båda membranen och fjädrarna bytte jag då. Men jag ska ändå öppna upp dem och kolla :)