Varvproblem????

johanstorm

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
1
6
Jungsund Finland
Visit site
Jag har en Lynx Enduro 400f -01, Jag tycker att den varvar lite för mycket ca 9000 varv på full gas, hastigheten låg då på 110km/h.
vet nån vad max varvatalet skall vara på denna motor, och i så fall vad bör jag göra för få lägre varv på motorn??

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Till att börja med: vet du att varvräknaren visar rätt?
Du kan kolla det rätt enkelt genom att lysa på primärvariatorn med en lysrörssladdlampa (nätansluten) och varva upp motorn sakta. Vid 3000 och 6000, kanske också vid 9000 varv/min ska det se ut som om den står stilla (stroboskopverkan).

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ok...jag tycker fortfarande du först ska kolla om varvräknaren visar rätt.

Kolla också att du har rätt rem (och att den inte är utsliten), om remmen är för lång eller för smal skulle det också kunna leda till att den varvar för mycket. Kolla också att det inte finns några tendenser till att något kärvar i sekundärvariatorn, och att inget motorfäste har gått sönder så att motorn kanske sitter snett och centrumavståndet mellan variatorerna blir för litet.

När du väl har kollat allt annat så kan du ta en titt på vad det sitter för vikter och fjäder i primärvariatorn, och jämföra med originalbestyckningen.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
>Till att börja med: vet du
>att varvräknaren visar rätt?
>Du kan kolla det rätt enkelt
>genom att lysa på
>primärvariatorn med en
>lysrörssladdlampa
>(nätansluten) och varva upp
>motorn sakta. Vid 3000 och
>6000, kanske också vid 9000
>varv/min ska det se ut som
>om den står stilla
>(stroboskopverkan).

Har du testat det här själv så att du vet att det fungerar?
Som du kanske vet så gillar jag såna här finurliga lösningar, och det här är ju otroligt enkelt!

Om man nu kollar varvräknaren vid 3000rpm, hur bra stämmer det med felet vid 8000rpm?
Hastighetsmätare brukar ju stämma rätt bra vid lägre hastigheter men skena iväg när det går snabbare, hur är det med varvräknare?
Det lär ju vara svårt att testa vid 6000rpm eftersom att mattan då lär snurra i typ 200km/h, eller vågar man varva utan rem, det kan ju vara skadligt läser man överallt...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En felvisande varvräknare är nog ganska linjär i alla fall. Om man lyckas mäta med stroboskop vid 3000 varv/min åtminstone, och kanske lyckas se någonting vid 1500 och 4500, så kan man räkna ut hur mycket den visar fel vid andra varvtal. Felvisningen brukar ju bestå av ett nollställningsfel + ett procentuellt fel.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Nu tänkte jag klaga lite på dina varvräknar-kalibrerings-metoder, torbjorn.

Jag skulle testa det här med lysröret igår tänkte jag, men inte funkade det!
Man märker inte alls av någon stroboskopverkan, måste man ha något speciellt lysrör eller?

När inte det fungerade så tänkte jag att jag testar "TV-metoden" (2 stillastående störningsränder vid 3000rpm) men även där gick jag bet... :-(
Det blev inga störningar överhuvudtaget från min skoter, snacka om bra avstört!
Hade du testat någon av dom här metoderna med lyckat resultat?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Henke, en följdfråga till "TV-metoden". Vad kör du på för stift?
Jag tycker mig ha märkt att R-stift inte ger ngt utslag på TV'n...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
För att det ska fungera med lysrör så bör det vara någotsånär mörkt runtomkring, inte en massa ovidkommande lyse. Och det fungerar inte med en del moderna lysrörslampor som har elektronik i stället för drossel, har jag märkt. Om det sitter en stor elektrolytkondensator (brukar vara märkt 4,7 uF 400 V eller något sånt) i lysrörslampans elektronik så prova att plocka bort den. Om lysröret inte kommer igång alls utan den så prova med en kondensator på t ex halva värdet.

Och när det gäller TV-störningar så är en förutsättning att man tar emot signal från egen antenn, och att inte signalen från sändaren är så stark att den överröstar alla störningar. Det kan gå bättre om man tar in nån svag sändare eller kopplar bort antennen och bara hänger en trådbit i antennuttaget på tv:n.
Oftast syns störningarna mer på VHF-kanaler än på UHF.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Det är en hyffsat ny lampa jag testade med, måste vara det som var felet då...

Ang. TV:n så har jag R-stift, men det brukar ju synas lite ändå!
Men jag tror att tändsystemet är rätt "klent", när det satt tändhattar med inbyggt motstånd (förre ägarens fel x() så slog den ju igen stiften i starten...

Jaja, man får väl försöka ragga upp ett äldre lysrör och en liten TV som kan ha antennen nära motorn...

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Sv: RE: Varvproblem????

Känner du ingen som har en bättre multimeter med frekvensmätning? Då är det ju bara att koppla in den på varvräknarsladdarna...