Troligen stämmer inte antalet magnetpoler i svänghjulet med vad varvräknaren är avsedd för.
På moderna motorer där det sitter som en krans med spolar på tändplattan så brukar svänghjulet ha 12 magnetpoler. Växelspänningen man får ur lysspolen på en sån motor har alltså 6 perioder per varv.
På äldre motorer där lysspolen har en rak (eller T-formad) järnkärna brukar det vara 4 eller 6 poler, alltså får man ut 2 eller 3 perioder per varv.
Om man nu tar en modern varvräknare till en äldre motor så kommer den alltså att visa 1/2 eller 1/3 av det verkliga varvtalet.
Lösningen blir nog att jaga rätt på en varvräknare som passar ihop med motorn, om du inte vill börja pyssla med elektronik och bygga om instrumentet. I varvräknaren finns en kondensator som grovt bestämmer hur stort utslag den ska göra, det blir alltså frågan om att byta den mot en med 2 eller 3 gånger värdet på den kondensator som sitter där nu.