Varvtalsproblem.

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Har lite problem med min MXZ 583 -96.
När jag trycker på gasen går den upp i 9000rpm när maxvarvet borde ligga på 7800rpm.
Jag skulle tro att det är variatorn, men vet inte vad i variatorn. Jag har aldrig skruvat med en variator så jag har ingen aning om hur man gör med moment och allt sånt.
Vad kan felet vara?
Nån som har nåt tips och förslag?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Endast RENGÖRA, absolut inget fett där. Spruta på massvis Bromsrengöring på både primären och sekundären och rengör dem (ta givetvis isär dem först).
Ta sedan ett mkt fint sandpapper och matta av skivorna något.
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Okej så kan jag väl tänka mig att man ska se till att vikterna kan röra sig lätt?
Ingen smörjning för dom heller?
Kan det vara så lätt att remmen har blivit för smal?
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kan vara remmen som är smal, primären som kärvar eller sekundären som kärvar. Absolut inget fett någonstans. Det enda som händer då du sätter fett är att variatordamm fastnar i det och så kärvar den direkt, eller så kommer det fett på skivorna vilket inte heller är så lysande.
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Mätte remmen den var 2mm smalare än vad den ska vara, kan det göra mycke?
Ska köpa en ny efter helgen iallafall.
 
Last edited:

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Idag har jag varit på rinab och köpt en Ultimax variatorrem.. Är det bra remmar?
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Det låter mest troligt att remmen är problemet, men rengörning och smörjning av variatorn bör göras inför varje säsong för optimal prestanda. Ja, du bör smörja variatorn, men bara glidytorna. Rengör variatorerna noga och smörj sedan (jag använder slick 50) glidytorna och torka därefter bort överflödig olja. Du vill ju inte ha olja på remmen, detta förlänger livslängden på din variator.
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Tack Tack, ska titta på det. Jag har en kompis som kan skotrar så jag får höra med honom.
Jag har bara haft skotern en vinter så jag har inte hunnit göra nån riktig service på den än.
Men det är ju inte så roligt att ha ca 100hk och inte ha använding för dom.
 

matzin

Aktiv medlem
1 jan 2006
62
0
6
finland korsholm
kolla sekundären

variatorremmen skall alldrig ligga under sekundärens kanter för då nöts remmen kraftigt => varmare rem och slirar lättare vid tungre belastning
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Ny rem och slackad sekundärvariatorfjäder.. nere i 8200rpm nu men går inte riktigt som jag vill att den ska göra.
Hur fungerar inställningarna på primären på TRA variatorer?
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Tack så mycke, det var precis nåt sånt jag var ute efter, sänka toppvarvet.
Nu ska jag bara testa om det fungerar också :)