Vems försäkring gäller?

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
ika Att skaderegleringen tar tid är ett problem ja. Utan bil en period blir man ju ändå om ens bil inte ska lösas in utan istället repareras och lackas med de väntetider som skadeverkstäderna har. Min erfarenhet säger att inlösenärendena generellt går fortare än då fordonet ska repareras - från skada till avslut alltså.

Tyvärr är det nog så att man är tvungen att kalkylera med oförutsedda stillestånd som bilägare. Är man inte skadevållande bör hyrbil som bekostas av det andra bolaget vara ett alternativ? (Det är dock möjligt att detta är en villkorsfråga som skiljer mellan bolagen)

Givetvis fattar väl alla att ni inte vill drälla ut pengar till höger och vänster men de flesta känner sig nog mer eller mindre lurade den dagen man tyvärr måste ha med er att göra.

Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersöker hur nöjda kunder försäkringsbolagen har varje år. Gällande bilförsäkring för privatpersoner ligger Länets och Dina bäst till med betyg 77,2 resp. 77,3 på en skala 0-100. Trygga ligger sämst till med 68,6 medan snittet för alla bolag är 74,2.

Det flesta känner sig alltså inte lurade.

k-len Vitsen är ju att du inte ska betala för en oberoende värdering när du har att göra med någon "efterbliven" på ditt försäkringsbolag.

xtremerider Precis, som i alla arbeten underlättas processen om kunden är behjälplig, förklarar, kan visa kvitton på sina CA pro skidor, de dyra Öhlinarna etc.

Försäkringsbolagen är inga blodsugare som gör allt för att göra livet surt för sina kunder. Då blir man inte långvarig i en hårt konkurrensutsatt bransch.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Det är inte intressant var jag jobbar eftersom jag inte vare sig hyllat oss eller baktalat något annat bolag.

Jag har bara skrivit om hur ett försäkringsbolag i generella drag reglerar skador, om möjligheterna att bestrida ersättning och att de flesta är nöjda med sina bilförsäkringar - som vi ju gled in på.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Svenskt kvalitetsindex i min röv. Man kan ju förfan inte räkna in folk som aldrig råkat ut för eller vållat en skada. Dom är ju ointressanta i sammanhanget.

Du kan ju inte fetmarkera en mening och utelämna en rätt viktig avslutning. Eller räknas det som finstilt?

Det flesta känner sig alltså inte lurade
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Svenskt kvalitetsindex i min röv. Man kan ju förfan inte räkna in folk som aldrig råkat ut för eller vållat en skada. Dom är ju ointressanta i sammanhanget.

Du kan ju inte fetmarkera en mening och utelämna en rätt viktig avslutning. Eller räknas det som finstilt?
SKI går ju inte ut och frågar alla kunder, det blir ju helt tokiga siffror. De kollar naturligtvis bara bland de som haft ärenden.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Svenskt kvalitetsindex i min röv. Man kan ju förfan inte räkna in folk som aldrig råkat ut för eller vållat en skada. Dom är ju ointressanta i sammanhanget.

Du kan ju inte fetmarkera en mening och utelämna en rätt viktig avslutning. Eller räknas det som finstilt?
Jaha ika, du har haft problem med SKI också?

Hur har du fått för dig att skaderegleringen utelämnats? Skador tas absolut hänsyn till. Här hemma har jag inte 2012 års rapport men på SKI:s hemsida finns lite äldre material.

Kopierat från undersökn. 2011:

"Mellan 14 procent och 26 procent av privatkunderna har anmält skada under året. Skaderegleringen får allmänt goda vitsord av försäkringskunderna. Generellt får If bäst betyg på skaderegleringen medan Folksam generellt får ett lägre betyg."

Du får nöja dig med det som källa..

Jag kopierade in hela ditt påstående eftersom jag tyckte det var viktigt att bemöta. Det viktigaste fetmarkerade jag - hade jag tyckt det andra varit "finstilt" hade jag väl knappast klistrat in det också(!?) Men jag ska absolut editera inlägget ovan så allt blir fett och fint.

Tyck vad du vill om SKI, de är säkert inte perfekta men jag håller deras undersökningar högre värda än ikas empiriska studier baserade på hans inlösta Saab 9000 (och de han känner).

Edit: ajdå, för sent att redigera det gamla inlägget
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Försäkringsbolagen är inga blodsugare som gör allt för att göra livet surt för sina kunder. Då blir man inte långvarig i en hårt konkurrensutsatt bransch.
Jag klickade mig in i denna tråd tack vare ikas signatur där han har ett citat just från den här tråden och jag måste säga att jag skrattade till när jag läste ovanstående.

Den nordiska försäkringsmarknaden skulle jag inte för en sekund beskriva som "konkurrensutsatt". Om du läser ett bokslut från valfritt bolag i de nordiska länderna, sampo noterat på helsingforsbörsen(IF), storebrand noterat på oslobörsen (SPP livförsäkring), Tryg forsikring noterat på oslobörsen (moderna försäkringar), gjensidige noterat på oslobörsen och RSA insurance noterat på londonbörsen (Trygg-hansa) så blir du nog tvungen att ändra uppfattning.

Den nordiska försäkringsmarknaden har de senaste 10-20 åren utmärkt sig genom låg combined ratio, låg cost ratio och låg loss ratio.*
Det här har lett till en marknad där försäkringsbolagen har en hög lönsamhet bara på sin float** och därmed frigör mycket kapital till sin kapitalförvaltning.
Det är en vanlig föreställning att ett försäkringsbolag tjänar pengar på att att sälja försäkringar, det gör dem förstås men den största intäktsposten i ett försäkringsbolag är trading- och spekulationsvinster när bolagen investerar pengarna som försäkringstagarna betalar in. Man kan i mycket grova drag säga att ett försäkringsbolags vinster kommer till en fjärdedel från försäkringsverksamheten och tre fjärdedelar från finanstrading.

Den nordiska försäkringsmarknaden är riktigt vrickad och måste uppenbarligen sakna ordentlig konkurrens då bolag kontinuerligt gör vinster som hade varit otänkbara i de flesta andra branscher.

Förövrigt skulle jag gärna vara ägare av sampo eftersom att det är ett sanslöst välskött bolag men tyvärr lite övervärderat just nu. För den spekulationsintresserade så kan jag rekommendera protector forsikring som har ett motiverat aktievärde på runt 35 NOK men priset ligger bara på 29 just nu.

*Finanslingo, om du inte är intresserad av vad det betyder så finns det ingen anledning att lära sig men min poäng är att de nordiska försäkringsbolagen har riktigt starka räkenskaper och en gynnsam marknad.
**Finanslingo igen, en float är helt enkelt mellanskillnaden ett försäkringsbolag har på sin försäkringsverksamhet, dvs de pengar bolaget tjänar på att ge ut försäkringar.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Förövrigt skulle jag gärna vara ägare av sampo eftersom att det är ett sanslöst välskött bolag men tyvärr lite övervärderat just nu. För den spekulationsintresserade så kan jag rekommendera protector forsikring som har ett motiverat aktievärde på runt 35 NOK men priset ligger bara på 29 just nu.
För lite mer än ett år sedan när jag skrev ovanstående stod aktien i 29 NOK. Nu idag står den i 68 NOK. Det är mer än en fördubbling. Ovanpå det kommer aktieutdelningen. Den som agerade för ett år sedan och investerade en månadslön har nu två månadslöner, med marginal.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
arjeplogarn, om intresse finns kan jag besvara ditt inlägg. Bättre sent än aldrig måste väl trots allt gälla :)