Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Hej
Min Venture MP viner rejält vid motorbroms och sedan när jag börjar ge gas igen så "smäller det till" mekaniskt, precis när den går över från motorbroms till att börja driva. Om jag däremot låter den motorbromsa ner till gångfart innan gaspådrag så kommer inte "smällen".


Är detta, främst smällen, som det ska eller inte och vad är det som låter så?
Är motorbroms nått man ska undvika?


Mvh
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Om variatorn fortfarande greppar ska det inte smälla, men om skotern rullar och primären har släppt kan det smälla när det kopplar. Om det är brant nerför brukar jag både gasa lite och bromsa för att inte tappa kontakten mellan matta och motor. Annars om det släppt och vinar så kan du tvärt låsa mattan med bromsen och möta med gas samtidigt som du släpper bromsen, då slipper du smällen!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

låter i mina öron iaf som du beskriver som att du har en slapp kedja
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Om variatorn fortfarande greppar ska det inte smälla, men om skotern rullar och primären har släppt kan det smälla när det kopplar. Om det är brant nerför brukar jag både gasa lite och bromsa för att inte tappa kontakten mellan matta och motor. Annars om det släppt och vinar så kan du tvärt låsa mattan med bromsen och möta med gas samtidigt som du släpper bromsen, då slipper du smällen!
Du beskriver precis hur jag upplever det. Det är bara vid brant utförskörning, när jag motorbromsar men inte behöver använda färdbromsen, som jag upplever det. Och om jag bara har lite, lite gas så är det inga problem med någon "smäll" när jag sen gasar på mer.

låter i mina öron iaf som du beskriver som att du har en slapp kedja
Hur kollar jag om kedjan är slapp? Vilka gränsvärden gäller och hur gör man om den är för slapp?

Den har gått 510 mil.

Mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Hos Yamaha brukar det till och med stå i instruktionsboken hur det går till att spänna kedjan. Vanligtvis är det en justerskruv med låsmutter som sticker ut från kedjehuset, lossa låsmuttern och skruva in skruven med handkraft (inte verktyg) tills det tar emot och lite tillbaks, dra åt låsmuttern utan att rubba skruven. Genom att vrida fram och tillbaks på sekundärvariatorn när skotern står stilla kan man bedöma hur stort glappet är och hur mycket mindre det blev av justeringen.

Om du misstänker att kedjan håller på att bli utsliten (t ex om den kan ha gått utan olja i kedjehuset eller om det finns metallspån i oljan), så är det lämpligt att byta INNAN den går av.

Plockar man isär kedjehuset för att byta olja så bör man samtidigt passa på att rengöra kedjan ordentligt, det är otroligt hur mycket avlagringar som kan gömma sig mellan lamellerna i en kedja, och som kryper fram så småningom om man tvättar den i t ex bensin. Gärna i ultraljudstvätt.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Du har en skruv på kedjehuset som du lossar låsskruven på,
sen spänner du ställskruven HÅRT med handkraft (fingrarna) då kommer du få lämpligt spänn på kedjan i huset.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Lossa nr 15
skruva åt nummer 14 bör bli korrekt =)
Skadar inte att spänna den om det ej är gjort nångång =)

 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Är det int yamma som har handkraft in och ett kvarts varv ut?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Detaljerna i justeringsanvisningen kan nog skilja från modell till modell och man ska inte ta för givet att det är lika på alla Yamaha.
Ordagrann text ur verkstadshandbok för Vmax 500 m fl från tidigt 90-tal:

Adjustment steps:
-Loosen the locknut and unthread sealing washer slightly.
-Turn in the adjuster until it is finger tight.
-Tighten the locknut.

I just det fallet ska man alltså inte släppa efter.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Är det int yamma som har handkraft in och ett kvarts varv ut?
Precis så, på MP:n i alla fall.

Jag har tidigare ögnat igenom instruktionsboken, men nu kollade jag lite mer noga och den är ju som en verkstadshandbok-light. Mycket av det som går att justera och serva finns ju upptaget i boken.

Imponerad av all kunskap här på forumet.
Rucka på sekundären var ju också ett tips jag inte hade tänkt på själv, annars. Antar att det är för att kraftöverföringen inte skall ligga i "spänn".

Mvh
 
Last edited:

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Sv: Venture MP Viner vid motorbroms och "smäll" just vid gaspådrag efter motorbroms

Haft in MP:n på service o ljudet vid gas efter motorbroms var normalt.
Kedjan var rätt justerad.
Däremot hade jag ett annat skrammel som kom nån gång emellanåt. Det visade sig vara grenröret som inte satt fast som det skulle. I o med det "fixet" blev maskinen lite tystare också.

På´t igen. :)