Verktyg för montering av v-kit?

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Går i tankarna att köpa ett Cudney variatorkit och har lite funderingar om montering. Behövs några special-verktyg för monteringen eller kan man göra dem själv om man har tillgång till svarv?
...Eller klarar man av- och på-montering utan special-verktyg?

Har tummen mitt i handen när det gäller sånt här så jag hoppas på svar :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
enda problemet är nog att komprimera fjädern när du ska sätta ihop sekundären.
borde inte vara några större problem att lösa.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack för svaret! Behövs det nån speciell avdragare för att lossa variatorerna?
 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
jag köpte mig ett sådant v-kitt i höstas och jag var för snål för att köpa alla verktyg.
Du behöver inget special verktyg för att få lös variatorerna men de som är problematiskt är att få ihop dom när de nya fjädrarna är på plats. På pimären så tog jag endast en gäng stav två brickor och två muttrar :) fungerar hur bra som helst. sen så äre ju sekundären och där tog jag domkraften och tryckte ihop den mot arbetsbänken inte de smidigaste men de fungerar då inte plånboken räcker till :D
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Får nog bli en avdragare och TRA button retainers och sen får jag försöka bygg nån pryl för att pressa ihop skiten.



 

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
avdragare behövs inte så du bara ska lös me primären och inte hela axel mm. Retainers är något att rekomendera då jag gjorde de utan och de va lite små knepigt att få knapparn att ligga där de skulle :) hoppas de går bra
 
N

N_w

Går i tankarna att köpa ett Cudney variatorkit och har lite funderingar om montering. Behövs några special-verktyg för monteringen eller kan man göra dem själv om man har tillgång till svarv?
...Eller klarar man av- och på-montering utan special-verktyg?

Har tummen mitt i handen när det gäller sånt här så jag hoppas på svar :)


har byggt ett eget verktyg till mitt cudney kitt:) funkar på både primär fjädern och sekundär:)

primärfjädern kan man montera om man är 2st utan ett pressverktyg



här kommer en bild!! bara slarv gjort, men fina svetsar osv så de håller har använt den minst 10ggr har lånat ut åt vänner osv dom tycker den funkar fint:)

 
Last edited:

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack för alla svar! Både pressen och button retainers borde jag kunna göra själv.

Alltid trevligt när det blir billigt och bra :wof:

Btw, ingen som vet vilket mått det är mellan benen på retainern?
Och ungefär tjocklek på retainern?

 
N

N_w

jag klarar de utan retainern utan större problem..


återkommer ska kolla om min vän har kvar dem då kan jag be han mäta dem:)
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
jag klarar de utan retainern utan större problem..


återkommer ska kolla om min vän har kvar dem då kan jag be han mäta dem:)
Schysst! Verkligen bra om du kunde fixa måtten så jag kan göra min egna :clap2:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Gjorde ett verktyg eller snarare en anordning till den stora pelarborren i verkstan som man kan pressa ihop variatorerna med vid montering av fjädrar mm.

Till TRA primären går de fint att bara använda chucken och pressa ihop fjädern med hållare så man får i bultarna. Betydligt enklare än att hålla på med gängstång, fast den varianten brukar jag ha med mig ut i fält om de behövs.

Ska finnas ritningar på verktygen med gängstång på bla. revzone har jag för mig.
 
Last edited:

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Efter att ha mätat och kollat på internet så körde jag en modell med 35mm mellan benen. Hoppas det funkar, är det fel så kommentera gärna :)