Hastighetsmätarna på skotrar är ungefär lika bra som de man hittar på alla andra fordon. Man bör ju också tänka på att ett instrument som sitter i den miljö det är frågan om på en skoter - temperaturväxlingar, fukt, vibrationer, oljedimma etc - måste byggas rätt grovt och stabilt för att över huvud taget hålla. Precisionen får man bortse ifrån. Även om mätaren är kalibrerad så den visar mitt i toleransområdet (alltså drygt 5 % för mycket) när den är ny så kan den driva iväg rätt kraftigt med tiden.
Sådana hastighetsmätare där wiren går in rakt framifrån (i linje med visarens axel) kan börja visa alldeles för mycket med tiden. Det beror på att lagret för visaren sitter mitt i den magnet som drivs runt av wiren. Om det börjar kärva pga gammalt fett eller någonting så kommer friktionen i lagret att hjälpa till att vrida på visaren. Jag råkade ut för det där på en bil en gång i tiden. Jag blev misstänksam mot hastighetsmätaren när jag upptäckte att det gick mycket fortare att köra lagligt en viss sträcka med andra bilar. Tog loss hastighetsmätaren, riggade upp en elmotor, varvtalsgivare och frekvensräknare för att kolla hur mycket fel den visade. 25-30 % för mycket över hela området! Jag plockade isär hastighetsmätaren, gjorde rent och smorde lagret med någon tunn olja. Sedan provade jag igen, då visade den så exakt man kunde läsa av (inom ±2 % i alla fall) upp till 120 km/h, däröver började den visa för lite. Vid 180 var felvisningen ca - 8 %. När jag upptäckte det här var bilen 5 år gammal och hade gått ca 8000 mil.