VES??

Dalmasn

Välkänd medlem
27 aug 2007
136
0
6
Mora/Dalarna
Jag är inte så inne på Polaris, Men som ja fattar de så den 600 som sitter i Edge heter V.E.S motor? Rätta mig om jag har fel,

Min fråga är va är VES Motor för nå? Va står de för? .. va är finessen..
Lite nyfiken på att höra.

:)
 

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
V.e.s Motorerna har avgasportar typ samma som Rotax har Rave Portar. Ger mer effekt och bättre botten vrid.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
V.e.s står väl för elektroniska "rave portar" fast polaris har väl nått eget namn för dom? ska ge mer effekt som luvisen säger på både botten o toppen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
racerphazern: ahaa så var det =p
hmm, men det ska finnas elektroniska eller?
vet hur dom ser men har som svagt minne att polaris kört med elektroniska nångång? eller har jag bara blandat ihop nått. : (
 
19 okt 2007
8
0
1
Östersund
ves portar står som sagt för ''Variable Exhaust System'' och används på polaris motorer och rave portar som står för ''rotax adjustable variable exhaust'' används på rotax motorer. Det är egentligen samma sak, fast till olika motorer ingen skillnad på effekt.
 
R

Robin

ves portar står som sagt för ''Variable Exhaust System'' och används på polaris motorer och rave portar som står för ''rotax adjustable variable exhaust'' används på rotax motorer. Det är egentligen samma sak, fast till olika motorer ingen skillnad på effekt.
Effektskillnad/Kännbarskillnad på V.e.s och "non v.e.s" är det.
 
19 okt 2007
8
0
1
Östersund
Effektskillnad/Kännbarskillnad på V.e.s och "non v.e.s" är det.

då är det det något annat du känner av som ger annan effekt för dem fungerar på lika sätt. skulle kunna vara så, om en av dem var riktigt skitig men inte den andre.;)
 
R

Robin

Vist tusan känner man skillnaden mellan en nonves och ves motor (fasta/variabla avgasportar).

Bättre bottendrag på en ves.

Att jämföra en nonves edge x 600 med en ves edge x 600 går inte, för att det helt enkelt inte finns någon nonves edge x 600.

Möjligtvis en edge xc 600 men tror nästan det är ves på dom också inte riktigt säker, nån som kan bekräfta om det är ves eller ej?.

Ves kom väl år -00 på xc 600? möjligtvis -99 på xc 600sp.
-98 hade xc 600 ingen ves och -97 var det en trippel motor, om jag kommer ihåg rätt.