Vettigaste Ockelbon??

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Börjat snegla på en gammelskoter, typ Ockelbo, som en kul grej samt som extra skoter.

Vilken modell är vettigast om man ska få tag i reservdelar?

Finns det fortfarande reservdelar eller måste man köpa allt begat?

Går det att få tag i mattor till gamla skotrar?

Många frågor..:nerd:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det finns nya delar på rinab.jetshop.se

och TJ´s skoter och motor i storåbränna i föllinge har allt till ockelbo och de kan väldigt mycket om ockelbo. 0645-22055

hur ska skotern vara? vilken körning passar dig bäst?

Jag kör själv en ockelbo 4500 och den gillar jag skarpt, rotax 447 på 40hk gör den riktigt pigg och rolig, tar sig fram otroligt bra och är smidig i skogen, passar min körning som handsken. lite smal mellan skidorna och tippig, men det gör den bara bättre för hur jag kör, ingen kraftansträngning alls när man ska bryta den eller skråa eller liknande. fram och back finns.

Brukar passa på att leka med grannens poro -84 (Då kom den med wheelslide-boggie vilket gjorde den otroligt rolig) poro är en ännu tippigare och smalare skoter med en encylindrig rotax 277 på ca 20 hk, men trots den lilla motorn otroligt rolig. smidigare än den i skogen får man nog leta efter. finns även som de luxe med rotax 377 på 30hk.

Dessa är de ockelbo som ligger mig varmas om hjärtat.

Sen har du ockelbo 5000, lite kortare än 4500, och aningen bredare matta, 45cm bred tror jag, lite mindre tippig och den finns med rotax 447 och vissa årsmodeller med rotax 503. den har även hög/låg.

Det finns ju otroligt många roliga ockelbo, de jag nämnt har wheelslide boggie, vilket jag föredra framför vanlig hjulboggie.

Är det någon annan modell du funderat på?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nja, jag är nog öppen för det mesta.

Har ev. en Ockelbo 400 på gång.

Skulle vara bra om det gick att dra en pulka lite enkelt runt om där jag bor.

Har en Summit 600 nu och jag misstänker att den kan gå rätt varm av att puttra runt med famlijen i kälken.

Sen gillar jag ju FreeRide åkning i skogen, så en Ockelbo som klarar det vore ju superskoj.

Vad tror du?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag har en 5000 och den är ju den perfekta maskinen för mej att puttra runt träden till skogs och leta leder. Kör aldrig fast med den och den har ändå hyfsad komfort (inte att jämföra med nya skotrar) och den har ju hög/låg och back. Jag drog en bil med den förra veckan :hello:
Gör ca 90-95 på plogad väg eller is och runt 75-80 i puder. däremot så vill man inte hålla dom farterna där andra åkt då den spårar och tippar förbannat lätt :biggrin1:
400an har bara fram och back och den gör bara runt 60 tror jag men med pulka och ungar ska det nog inte gå fortare. Men en 3500, 4500, 5000 eller fighter rekommenderar jag då det är lite mer touringskotrar än de övriga som är rena arbetsfordon med minimal komfort ;)
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
jag siktar på det, har precis fått ihop maskinen. (Justerat framvagn och bytt skidor)

Men det hänger på om man får ledigt här hemma, vi har 3 års kalas =)
borde gå att smita iväg en stund på morron iallafall...
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
ockelbo 3500 är samma som 4500 men med hälften så mycket motor och utan back. det fins 3502 med rotax 377 och tror de har back också, men de e svåra å komma över verkar det som.

4500, 5000 och fighter rekommenderar jag. ska du dra pulka och liknande så skulle jag ta 5000 så du har låg, kan du smyga precis hur du vill och spara rem.

drar pulka själv utan problem, men när det ska smygas önskar jag att jag hade lågväxel.

skillnaden mellan 5000 och fighter är väl att fighterns matta är 1-2 cm kortare och har 3hk mer. Dessutom är fightern lite svårare att komma över.

Har sett 5000 för 5000-7000kr om man letar lite.

det går bredda dem fram lite granna. så de blir mindre tippiga. man kan ta plattjärn och borra hål för skidfästena och flytta ut dem lite. (vid bladfjädersfästena)

Poron är fruktansvärt rolig att köra i skogen och leka med, men se då till att den har wheelslideboggien, den blir så mycket roligare då. Men ska du dra mycket grejor tror jag den blir ansträngande att köra, då det är den tippigaste skoter jag kört. men även 3500, 4500 och 5000 är otroligt smidiga att smyga i skog med och roliga till lek.
 

skoter äger

Medlem
28 jan 2010
32
0
1
jag har en ockelbo 6000-85 med 440cc och 36 hk. den går väldigt bra på snön väldigt bra skoter att köra upp leder med och att dra ved med och dom är väldigt lätt att burka med men nackdelen med dom är om man på nått sätt fastnar med dom så sitter man verkligen fast. och det är värsta träd fällaren.