Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

A

axelsson_vpg

Läst igenom hela tråden utan svar på mina frågor....

' KAN man smörja MAG lagrerna via något bulthål så man slipper riva ner?
' De var extremt lite fett kvar på PTO sidan, P-boxen hade läkt ut fett. Bör man vara orolig för mitten lagrena?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Nej, du kan inte smörja utan att öppna allt. Nej, du behöver inte vara orolig för mitten lagren, de är inte fettsmorda.

Jag har skrivit det förut, och jag skriver det igen: För ungefär samma kostnad som för två variatorremmar kan du skicka iväg motorn, få den ombyggd till att iställes smörjas via bränsleblandningen, och vara kvitt problemet. Om något lager skär, blir det sannolikt mycket dyrare än så.
 
A

axelsson_vpg

Aha ok! Fan va bra, då har jag smort PTO sidan nu.. "Bara" mag sidan kvar då.. Hörde om någon som smorde MAG lagret via något bulthål...Vad ska väck innan man kmr åt Mag lagret?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Aha ok! Fan va bra, då har jag smort PTO sidan nu.. "Bara" mag sidan kvar då.. Hörde om någon som smorde MAG lagret via något bulthål...Vad ska väck innan man kmr åt Mag lagret?
Du måste dela blockhalvorna av motorn för att kunna göra det ordentligt. Allt annat kan resultera i att maskinen kan bli obrukbar.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det som ska väck är
-plattan på pto sidan
-svänghjulet
-statorn
-alla skruvarna i undre halvan, såklart.

Sen kan du ta lös undre delen på vevhuset, detta kan du göra med cylindrarna på plats, om man vill.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ok! även fast mina mitten lager är oljesmorda?
Ja. Jag ska själv tillsammans med en kompis göra denna operation på min maskin i helgen. Man skulle teoretiskt kunna göra det genom att bara ta lös packboxarna. Men risken är så grymt stor att man förstör packboxarna när man monterar ur och tillbaka dom.
 
A

axelsson_vpg

Ja. Jag ska själv tillsammans med en kompis göra denna operation på min maskin i helgen. Man skulle teoretiskt kunna göra det genom att bara ta lös packboxarna. Men risken är så grymt stor att man förstör packboxarna när man monterar ur och tillbaka dom.

Jag köpte nya p-boxar och slängde de gamla.. 259kr för en satts på marindemonteringen.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kan väl berätta lite för alla här hur det går med min maskin. När vi kom till packboxen fanns det inget fett och inget var skadat på den. Bra tänkte jag. Då blir detta en enkel procedur. Efter att ha delat halvorna så visade det sig att det var i princip slut på fett både på pto och magsidan. Skumt tyckte man just då. Sedan visade det sig att på mag sidan hade en av kulhållarna i lagret spruckit vilket betyder att om jag fortsatt å kört några km till så hade motorn gått sönder ordentligt. Snacka om tur i oturen. Nu har jag lämnat in vevaxeln på lagerbyte, kontroll och balansering. Även vevstakslagrena verkar vara dåliga vilket gör att firman även kommer byta dom. Detta känns dock lite väl hårt på en maskin som bara gått 637 mil. Är en 600 sdi för övrigt. Kan vara så att jag har haft otur, men man blir ju fundersam om grejena inte skall hålla längre än så här. Skönt att få i nya grejor i motorn iallafall.
 
A

axelsson_vpg

Kan väl berätta lite för alla här hur det går med min maskin. När vi kom till packboxen fanns det inget fett och inget var skadat på den. Bra tänkte jag. Då blir detta en enkel procedur. Efter att ha delat halvorna så visade det sig att det var i princip slut på fett både på pto och magsidan. Skumt tyckte man just då. Sedan visade det sig att på mag sidan hade en av kulhållarna i lagret spruckit vilket betyder att om jag fortsatt å kört några km till så hade motorn gått sönder ordentligt. Snacka om tur i oturen. Nu har jag lämnat in vevaxeln på lagerbyte, kontroll och balansering. Även vevstakslagrena verkar vara dåliga vilket gör att firman även kommer byta dom. Detta känns dock lite väl hårt på en maskin som bara gått 637 mil. Är en 600 sdi för övrigt. Kan vara så att jag har haft otur, men man blir ju fundersam om grejena inte skall hålla längre än så här. Skönt att få i nya grejor i motorn iallafall.
Snyggt! Blev dock orolig över min nu då jag fettat+ny pbox på PTO sidan som de nästan var slut fett i... Har gått 600 mil...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag köpte nya p-boxar och slängde de gamla.. 259kr för en satts på marindemonteringen.
litar du verkligen på pirat packboxar? lägga ner all tid och en del pengar för att undvika ett haveri och sen snåla på det viktigaste? (boxen är lika viktig som fettet för annars hålls det inte där)
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
och varför många packboxar börjar läka tror jag beror på att dom monteras torra, annars hade dom hållet betydigt långre!
 
A

axelsson_vpg

litar du verkligen på pirat packboxar? lägga ner all tid och en del pengar för att undvika ett haveri och sen snåla på det viktigaste? (boxen är lika viktig som fettet för annars hålls det inte där)
Jo, de är inte direkt en månlandning att tillverka pboxar... Går de att montera pboxen på pto sidan torr? Den blir ju full i fett direkt man monterar.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om behovet finns så kan jag fixa ramlager till lite bättre pris än vad återförsäljarna erbjuder.
Förra året när jag renoverade min 800 så fixade jag fram lager med C3 spel och låsstift, jag har själv kört med 4st av dessa lager en hel sesong och det funkar klockrent.

Skicka PM om intresse finns.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
litar du verkligen på pirat packboxar? lägga ner all tid och en del pengar för att undvika ett haveri och sen snåla på det viktigaste? (boxen är lika viktig som fettet för annars hålls det inte där)
Är ju winderosa som tillverkar dessa packboxar. Ett välkänt märke anser jag. Kör själv också på dom packboxarna för 259. Fungerar nog lika bra dom allt annat. Kunde inte se nån skillnad på original packboxen vs winderosa packboxen.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jo, de är inte direkt en månlandning att tillverka pboxar... Går de att montera pboxen på pto sidan torr? Den blir ju full i fett direkt man monterar.
Den del av boxen som ligger mot axeln ska smörjas in med kullagerfett, och det är det nog inte många som gör... Många sätter fettet, torkar rent axeln och allt annat där det grisats och sen skjuter man på packboxen..

Han som jobbar med vevaxlar i stan gav mig det tipset och jag tror nog det stämmer!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Och bäst var att sätta vanligt kullagerfett och inte det som används till vevaxellagrena..
Har för mig att vevfettet försvann mycket snabbare än vanligt kullagerfett..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Personligen så skulle jag absolut riva en (för mig) ny skotermotor som gått över 500mil. Jag tycker att det känns bättre att ha kollat igenom allt och kanske bytt kolvar, tätningar och kullager. Speciellt dessa Rotax med fettsmorda lager tycker jag absolut att man ska se över och även överväga att bygga om till oljesmörjning. Budgetera för det redan när du tittar på en begagnad maskin, om inte säljaren kan bevisa att det nyligen är utfört.