Vevlager beteckning!?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Nån såm vet beteckningen på vevlagren i 600ho -03 resp 800ho -05? Iaf dom på variatorsidan. Helst alla.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
OKEJ! TACK :D

Får riva och se, men lär nog byta det som är fettsmort om det inte är mycket fett kvar. Det är bra med forum, man lär sig mycket man inte hade vetat utan det.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lagerglapp !

DU MÅSTE KÖPA ORGINALLAGER
det är c4 eller c5 glapp i dom och styrstift
vanliga lager har c2 eller c3

Lagerglapp
C1 Glapp mindre än C2.
C2 Glapp mindre än "Normalt".
-------------------------------
C3 Glapp större än "Normalt".
C4 Glapp större än C3.
C5 Glapp större än C4.



skoterräven :
Jag skulle bra gärna vilja ha en förklaring varför man måste ha det du kallar för "ORIGINALLAGER" ?


.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: Lagerglapp !




Lagerglapp
C1 Glapp mindre än C2.
C2 Glapp mindre än "Normalt".
-------------------------------
C3 Glapp större än "Normalt".
C4 Glapp större än C3.
C5 Glapp större än C4.



skoterräven :
Jag skulle bra gärna vilja ha en förklaring varför man måste ha det du kallar för "ORIGINALLAGER" ?


.
jag skrev ju det:rätt glapp och styrstift
om man köper lager på tex momentum med fel glapp och utan styrstift
och limmar dom i blocket kan dom nypa och börja snurra i vevhuset sen är man motorlös
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sv: Lagerglapp !

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag faktiskt att dom lagren är patent skyddad. lagren finns i storlek och glapp men dom finns ej med dubb och spår.Men dom lagren är så biliga att köpa orginal så de går nog de också.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Finns det inte EXAKT likadana lager så måste man ju köpa original, kan ju inte limma dit nåt som inte är ämnat att sitta där. Men det mesta som heter "original" brukar finnas nån annanstans för 1/3-1/2 priset t.ex kluberfettet. Nog visste jag väl att dom inte tillverkade ett fett bara för rotax. Alla lager i övriga maskinen (boggie osv.) tar jag via t.ex momentum (SKF), varför betala mer för samma grej från åf? SKF lager är minst lika bra vad som än satt där innan. Bärarmen jag bytte kostade 3000kr från åf, 800kr från duells. Kulleden till bärarmen tog jag från åf för att få den fortare, men då kostade den 420kr och från duells 225kr. Ser ingen anledning att köpa allt "original".

Det kan mycket väl vara som johan-ö sa att lagren är skyddade av nåt patentaktigt. Sånt förekommer

Åter igen då: Kan man köpa lager från SKF (alltså likadana) finns det? För priset brukar skilja nåt otroligt från samma grej hos ÅF.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
DU MÅSTE KÖPA ORGINALLAGER
det är C4 eller C5 glapp i dom och styrstift
vanliga lager har C2 eller C3
C3 lager är inte ett "vanligt lager"...
...Ett lager som kallas för "vanligt lager" är ett lager med
beteckningen "Normalt lagerglapp"

Faktiskt ganska vanligt med C3 lager på vevaxlar till 2-takts vevaxlar.


Jag skrev ju det : rätt glapp och styrstift.
Om man köper lager med fel glapp och utan styrstift och limmar
dom i blocket kan dom nypa och börja snurra i vevhuset
sen är man motorlös.
Finns många 2-takts vevaxlar som inte har någon låsning alls av lagrena i lagerlägena.
Mao. de måste nödvändigtvis ej sitta med styrstift,
finns flera olika metoder att "Låsa" lagren varav styrstift är en metod.


.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Du har så rätt. Men det lagret som smörjs med fett har då inget spår iaf. det ser man på bilderna. Kanske styrstift. Men du förstår säkert var jag ville komma med förra inlägget, man behöver inte alltid gå till ÅF. Visste inte om det fanns att köpa lager med C4 el C5 glapp. Har bara hållit på med C3 och normal innan tror jag.